اکبری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

وزارت جهاد کشاورزی تنها با برآورد نیاز داخلی مجوز واردات صادر کند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: دولت با برآورد میزان محصولات مورد نیاز با تولیدات داخلی براساس سرانه مصرف اجازه واردات را صادر کند.

وزارت جهاد کشاورزی با برآورد نیاز اجازه واردات را صادر کندعلی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره واردات برخی محصولات کشاورزی در زمان برداشت آن گفت: محدود کردن واردات محصولاتی مانند برنج در فصل برداشت و انجام واردات در سایر فصل‌ها موجب مازاد عرضه بر تقاضا شده و کمکی به بازار داخلی نخواهد کرد.

وی افزود: ما باید بتوانیم میزان واردات را تحت کنترل خود قرار دهیم به عنوان مثال با اجازه ورود 3 میلیون تن برنج به کشور در حقیقت موجب سرکوب بازار داخلی می‌شویم.

اکبری تصریح کرد: برنج و چای جزو محصولاتی هستند که قابلیت نگه‌داری دارند و این گونه نیست که بخواهیم به منظور حمایت از کشاورزان واردات را تنها در زمان برداشت آن‌ها کنترل کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی بیان داشت: براساس مصوبه مجلس نهم ظایف بازرگانی مرتبط با حوزه کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به حوزه جهاد کشاورزی انتقال داده می‌شد که متاسفانه اکنون در اماکنی مانند ستاد تنظیم بازار و شورای اقتصاد به این موضوع توجهی نمی‌شود و کماکان واردات محصولات کشاورزی بوسیله وزارت‌ صنایع هدایت می‌شود.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی آنطور که باید نتوانسته به مسئله کنترل واردات تسلط داشته باشد و می‌توان گفت که قانون تمرکز وظایف در حوزه این وزارتخانه اجرایی نمی‌شود لذا به دلیل مدیریت دوگانه برخی محصولات علی‌رغم عدم نیاز داخلی واردات گسترده‌ای دارند و این  موضوع ضربه مهلکی به پیکره صنعت کشاورزی کشور است.

اکبری تاکید کرد: گمرک باید خود را ملزم بداند که میزان واردات را تحت کنترل بگیرد، اما واردات رسمی و قاچاق در کشور به لحاظ جذابیت همچنان در سیطره رانت گروه و مافیایی خاص مدیریت می‌شود و به دلیل عدم هماهنگی میان وزارتخانه‌های صنعت و جهاد کشاورزی بازار داخلی دچار آسیب جدی‌ می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی در خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی می‌تواند با برآورد میزان محصولات مورد نیاز با تولید کشور براساس سرانه مصرف اجازه واردات را صادر کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۳ آبان ۱۳۹۶
بسیار عالی
آخرین اخبار