رویترز در گزارشی نوشت؛

ادامه بقای گروه تروریستی داعش در گرو حملات گرگ‌های تنها و افراطی‌های مستقل

خبرگزاری رویترز در گزارشی به تغییر راهبرد گروه تروریستی داعش برای ادامه حملات ترویستی در سراسر جهان پرداخت.

ادامه بقای گروه تروریستی داعش در گرو حملات گرگ‌های تنها وافراطی‌های مستقلبه گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛پایگاه اینترنتی رویترز در گزارشی نوشت: یک عامل تروریستی روز پنجشنبه سوار بر یک وانت وارد مسیر دوچرخه سواری در نیویورک شد و 8 نفر را به کام مرگ کشاند. 12 نفر نیز در پی این حادثه زخمی شدند. پلیس نیویورک «سیف الله سایپوف» راننده 29 ساله که اهل ازبکستان است را به ضرب گلوله مجروح کرد. پلیس اعلام کرد این عامل تروریستی یک دست نوشته در وانت به جای گذاشته که در آن آمده او با گروه تروریستی داعش متحد است. البته مقامات امنیتی آمریکا شواهدی پیدا نکردند که ارتباط مستقیم سایپوف با این گروه را تایید کند. مقامات آمریکایی معتقدند سایپوف عملیاتش را در قالب آنچه حملات «گرگ تنها» شناخته می‌شود انجام داده و با اینکه تحت تاثیر داعش بوده هرگز مستقیماً از سوی سرکرده های این گروه رهبری نشده است.

«جان میلر» معاون رئیس پلیس نیویورک روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «پیام اصلی یادداشت این بود که گروه تروریستی داعش تا ابد زنده می‌ماند. به نظر می‌رسد او دستورالعمل‌های داعش را از طریق رسانه‌های اجتماعی دریافت و دنبال کرده است».

گرگ‌های تنها که عاملان تروریستی مستقلی هستند با دنبال کردن دستورالعمل‌های داعش وسایل نقلیه و وانت‌ها را به اسلحه مرگباری تبدیل کرده‌اند. مقامات آمریکایی می‌گویند سایپوف از دستورالعمل‌هایی که داعش در یکی از مجلاتش به نام «رومیه» در نوامبر 2016 منتشر کرده پیروی کرده است. در این دستورالعمل ها از حامیان داعش خواسته شده حملاتی را به وسیله وانت‌علیه اهداف غربی انجام دهند و پس از آن یادداشتی را در حمایت از این گروه و سرکرده هایش در محل به جای بگذارند.

در پی شکست داعش در موصل و رقه که آخرین شهرهای تحت تسلط این گروه در عراق و سوریه بودند قدرتش به شدت کاهش یافته است. با اینکه می توان گفت داعش شکست خورده، این گروه همچنان به استفاده از شبکه های اجتماعی و تحریک حامیانش ادامه می‌دهد. داعش به سیستمی جدید روی آورده و بر منابعی سرمایه‌گذاری می‌کند که نیازی به حضور فیزیکی ندارند. داعش قلمرو خود را از دست داده و تروریست‌های خارجی امکان دسترسی به خلافت خودخوانده داعش را ندارند اما هنوز هم می‌تواند از طریق شبکه های اجتماعی سلاح و کمک مالی به دست آورد و حامیانش را به انجام حملات تروریستی تحریک کند. داعش پیش از این حملات برنامه ریزی شده و گسترده ای را انجام می‌داد که به کشته شدن تعداد زیادی از افراد بی گناه منجر می‌شد. برای مثال حمله تروریستی پاریس که در نوامبر 2015 رخ داد به کشته شدن 130 نفر منجر شد. اما حالا این گروه به حملاتی که اشخاص افراطی به تنهایی‌ انجام می‌دهند روی آورده است.

حملات گرگ‌های تنها نتیجه یک دهه برنامه ریزی گروه های تروریستی برای گسترده کردن حملاتشان است. سابقه این برنامه ریزی به پیش از پیدایش گروه تروریستی داعش و به بعد از وقوع حملات تروریستی القاعده در 11 سپتامبر 2001 در آمریکا برمی‌گردد. سران القاعده نگران بودند که آمریکا پس از وقوع این حملات آنها را سرکوب کند و از انجام حملات دقیق و برنامه ریزی شده آنها جلوگیری کند؛ در نتیجه تصمیم گرفتند راه هایی را پیدا کنند که حامیانشان را مجاب کند خودسرانه به حملاتی علیه اهداف غربی دست بزنند. گروه تروریستی داعش این راهبرد را گسترده تر کرد و از القاعده هم فراتر رفت. این گروه از طریق افرادی افراطی که کمترین آگاهی از ایدئولوژی داعش دارند اهداف تروریستی خود را محقق می‌کند.

«ابو محمد العدنانی» سخنگوی ارشد وقت داعش در سپتامبر 2014 یک فایل صوتی منتشر کرد و فن‌های جنگی جدید این گروه را توضیح داد. این تروریست که دو سال پس از انتشار این فایل در یکی از حملات هوایی آمریکا در سوریه کشته شد از حامیان داعش خواست با هر وسیله ای که در اختیار دارند به شهروندان آمریکایی، فرانسوی و هر شهروند غربی دیگر حمله کنند. او در این فایل صوتی گفته بود: «اگر گلوله در اختیار ندارید آنها را با سنگ، سم و چاقو به قتل برسانید. آنها را از مکان بلندی به پایین پرتاب کنید، با خودروی خود از روی آنها عبور کنید یا آنها را خفه کنید».
پس از انتشار این فایل صوتی مشخص شد که داعش به راهبرد «مبارزه بدون رهبر» روی آورده است. این گروه طی دو سال تروریست‌های تنها را برای انجام حملات تحریک می‌کرد تا شکستهایش در میدان جنگ را جبران کند. داعش در ماه های اخیر مسئولیت حملاتی در انگلیس و فرانسه را پذیرفته است. یک خودروی تروریستی در ماه مارس عابران پیاده را روی پل «وست‌مینیستر» در لندن زیرگرفت که به کشته شدن 5 نفر منجر شد. یک عامل انتحاری نیز در ماه مه 22 نفر را در یک کنسرت در منچستر قتل عام کرد.

عناصر داعش که در میدان جنگ بوده اند و تحت آموزش قرار گرفته اند حالا با فروپاشی این گروه عازم کشورهایشان می‌شوند و خطر بزرگی برای مردم به حساب می آیند. این کشورها با خطر پیچیده تری روبرو هستند و برای مقابله با آن نباید فقط به حملات هوایی در سوریه و عراق اکتفا کنند. آنها باید به طور دقیق و گسترده بر عناصر و شبکه های این گروه نظارت کنند و روش های جدیدی را برای مبارزه با گروهی که هر روز در حال بروزرسانی تاکتیک‌های خود است پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار