آسم سوغات نفس گیر ارث و آلاینده ها

آسم یک بیماری تنفسی است که بر اثر عوامل ارثی و آلاینده ها ایجاد می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، بسیاری از مردم تا با افرادی برخورد می کنند که چیزی شبیه عطر و ادکلن را در دهان خود اسپری کرده به سختی نفس تازه می کند، بلافاصله دستمالی جلوی دهان خودشان می گیرند و سعی دارند هیچ معاشرتی با آن فرد برایشان پیش نیاید. ولی واقعیت این است که نام به ظاهر هراس آور آسم حالا دیگر بقدر یک سرماخوردگی سخت، فقط نیاز به مراقبت بیشتر دارد و این مریضی غیر واگیر با تشخیص به موقع درمان پذیر است.


بیماری آسم یک بیماری مجاری تنفسی است، به این صورت که راه های هوایی در اثر برخورد محرکی در بیرون از بدن ما دچار تنگی می شود، در این حال فرد دچار احساس تنگی نفس، سرفه و سرفه های خلط دار می شود.

آسم سوغات نفس گیر ارثی و آلاینده ها 

 اگر شما این علائم را در خود مشاهده می کنید، حتماً بلافاصله نزد پزشک متخصص بروید. در موارد نادری بعضی از بیماری های قلبی با علائمی مشابه با آسم دوران میانسالی دیده می شود. هرچند که با انجام آزمایشاتی ساده و بررسی تاریخچه ی پزشکی شما، پزشک می تواند به راحتی بیماری را تشخیص دهد و درمان مناسب را انجام دهد.

از عوامل ایجاد کننده بیماری آسم می توان به عواملی مانند ژنتیک اشاره کرد،اگر در خانواده فردی، پدر، مادر یا هر دو آسم داشته باشند شانس ابتلای فرزند به بیماری آسم بسیار زیاد است. یا عوامل محیطی که این عوامل شامل آلاینده ها شیمیایی، گرد و غبارها و مواد شیمیایی که در برخی از کارخانه ها به کار می روند.

همچنین شغل نیز می تواند از جمله این بیماری باشد برای مثال  افرادی که سالم هستند ممکن است به واسطه مواد شیمیایی که در محل کار آنها وجود دارد دچار حمله آسم شوند این افراد باید محل کار یا شغل خود را تغییر دهند یا بروز آسم برای افرادی که فعالیت های پر مخاطره و ریسک پذیر دارند بسیار متحمل است چرا که تحریک عصبی یکی از عوامل پدید آمدن این بیماری تنفسی است یا برخی غذاها می تواند در بروز این بیماری دخیل باشد بخصوص غذاهای دریایی، سیب زمینی، مواد رنگی و سنتزی و برخی موادی که در پفک، پاستیل و ژله ها به کار می رود.

 آسم سوغات نفس گیر ارثی و آلاینده ها

سن ابتلا به آسم از نوزادی تا پیری


بیماری آسم در هر سنی خودش را نشان می دهد، از نوزادی تا پیری و شایع ترین سن، نوجوانی و میان سالی است. این بیماری در پسربچه ها بیشتر از دختربچه ها است و نسبت درگیری زن و مرد یکی است.


موثرترین راه ها‌ی درمان بیمار آسم و پیشگیری از این بیماری

فرهاد ملک فوق تخصص بیماری های ریوی یکی از پزشکان سمنان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ،گفت: بیماری آسم پس از تشخیص قابل درمان است و بیمار می تواند مثل یک فرد عادی به آسانی کارهای روزمره خود را انجام دهد.

آسم سوغات نفس گیر ارثی و آلاینده ها

فرهاد ملک افزود: تنگی نفس، تنگی قفسه سینه قبل و بعد از انجام حرکات ورزشی، سرفه مکرر برای صاف کردن سینه، تولید زیاد خلط در ریه، تنگی نفس که همراه با انقباض عضلات جدار قصبه الریه است، کاهش حجم ریه، قطع شدن نفس، بازماندن از ادامه  فعالیت به خاطر کمبود نفس و خس خس سینه از عوامل تشخیص بیماری آسم عنوان کرد.

 آسم سوغات نفس گیر ارثی و آلاینده ها

وی عوامل وراثتی و غیر وراثتی را از راه های اصلی ابتلا به بیماری آسم دانست و افزود: فرد مبتلا به این باید از حضور در محیط های آلاینده شدید، وسایل آرایشی غلیظ، مواد پاک کننده در منزل و اسپری های آرایشی پرهیز کند.

فرهاد ملک فوق تخصص بیماری های ریوی تاکید کرد: اجتناب از تماس با مواد شیمیایی و استفاده از داروها و اسپری های استنشاقی از راه های اصلی درمان بیماری آسم است.

 

آسم قابل انتقال نیست


فرهاد ملک فوق تخصص بیماری های ریوی تصریح کرد: فرد مبتلا به به بیماری آسم باید در سریعترین فرصت به پزشک مراجعه کند و درمان را انجام دهد.

آسم سوغات نفس گیر ارثی و آلاینده ها

وی تاکید کرد: اسپری های استنشاقی بدون عوارض هستند و بیماری آسم نیز قابل انتقال نیست.


می توان نتیجه گرفت که علت دقيق و اصلی آسم هنوز مشخص نیست. ولی آنچه که تاکنون روشن شده، نشان می دهد که برخی از افراد به ويژه شيرخواران که سابقه مثبت آلرژی (حساسيت) در خانواده دارند، زمانی که در معرض دود سيگار گرده گياهان و قارچ ها يا ساير عوامل حساسيت زا (مانند حيوانات خانگی هيره ها و سوسک ها) قرار می گيرند، شانس زيادتری برای ابتلاء به آسم پيدا می کنند. برخی از کارگران نيز پس از تماس با محرکهای شيميايي استنشاقی دچار آسم می شوند.


گزارش از سمانه قربانی

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار