حمایت از صادرکنندگان محصولات کشاورزی در اردبیل

استاندار اردبیل گفت: توسعه همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه را با محوریت صادرات محصولات کشاورزی با جدیت دنبال خواهیم کرد و از کلیه سرمایه گذاران و بازرگانان در زمینه صادرات محصولات مازاد کشاورزی استان حمایت می کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، اکبر بهنامجو، استاندار اردبیل در زمینه برنامه های توسعه کشاورزی استان اردبیل افزود: استان اردبیل در بین استان های کشور در کاربری اراضی کشاورزی رتبه اول کشوری را داراست و یک سوم از اشتغال استان را بخش کشاورزی به خود اختصاص می دهد و تا جایی که با این پتانسیل و تولید بر مبنای دانش و فن روز میزان تولید در عرض مدت چهار سال گذشته از 3 میلیون و 700 هزار تن به 4 میلیون و 500 هزار تن افزایش یافته است که این مهم با وجود شرایط مناسب اقلیمی حاصل برآیند برنامه ریزی مسئولان و جدیت کارشناسان و تلاش شبانه روزی کشاورزان است.

وی افزود: استان اردبیل دارای 3 دشت حاصلخیز و پهناور اردبیل، مغان و مشکین شهر است و از سوی دیگر با فعالیت های ارزشمندی که در بحث تامین آب کشاورزی همچون سد خداآفرین، یامچی و سبلان و... صورت گرفته گویای این واقعیت است که این استان در ریل توسعه قرار گرفته است.

بهنام جو افزود: با داشتن این همه موهبت الهی در استان اردبیل کشاورزی استان باید بیش از پیش به سوی مکانیزه شدن پیش برود و با بکار گیری علوم و فنون جدید علمی و آخرین یافته های تحقیقاتی بهره برداران و زارعین استان باید از کشاورزی معیشتی خارج و به سوی کشاورزی با درآمد بالا سوق داده شوند.

وی گفت: متوسط در آمد سرانه زارعین استان اردبیل در سطح پائینی قرار دارد و برای بالا بردان وضعیت معیشتی زارعین باید به سوی بهره وری پیش برویم و کشاورزی استان را به سوی درآمد زایی بالا سوق دهیم.

خام فروشی محصولات کشاورزی در صادرات معنی ندارد

استاندار اردبیل افزود: یکی از مهمترین راهکارهایی که می تواند به شکوفایی بیش از پیش بخش کشاورزی استان کمک کند و جلوگیری از فروش خام محصولات کشاورزی و تقویت و توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی است که این کار علاوه بر جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی باید ایجاد کارآفرینی و درآمد زایی بالا می شود. سیاست توسعه بخش کشاورزی استان باید بر اصل تشویق و ترغیب سرمایه گذاران در صنایع تبدیلی و تکمیلی متمرکز باشد.

بهنامجو بیان کرد: اگر خواستار توسعه کشاورزی استان هستیم باید تمامی موانع و مشکلات پیش روی سرمایه گذاران در بخش کشاورزی را برداریم تنها در سایه اتحاد و یکپارچگی دستگاه های اجرایی از سرمایه گذارن است که می تواند منتهی به نتیجه مطلوب شود. کشاورزی سرمایه گذار محور توسعه واقعی را به دنبال دارد و در این خصوص تمامی شاخص های توسعه و پیشرفت لحاظ می شود.  

وی افزود: یکی از سیاست های مهمی که باید در بخش کشاورزی استان علاوه بر گسترش صنایع تبدیلی وتکمیلی دنبال شود گسترش سردخانه های نگهداری محصولات کشاورزی و جلوگیری از فساد و نابودی آنهاست .

وی افزود: باید همان اندازه که تولید محصولات کشاورزی برای ما اهمیت دارد به همان اندازه نیز به حفاظت و نگهداری ازمحصولات در انبارهای مکانیزه و مدرن اهمیت بدهیم تا در نهایت محصول تولیدی با بهترین سطح کیفیت در موقعیت زمانی مناسب به دست مصرف کننده برسد.

سیاست تغییر الگوی کشت در اردبیل باید با جدیت دنبال شود

استاندار اردبیل گفت: سیاست تغییر الگوی کشت در استان باید با جدیت دنبال شود و به دنبال کشت و توسعه محصولاتی با ارزش افزوده بالا و درآمد زایی بیشتر باشیم یعنی محصولاتی که با حداقل عملیات کشاورزی و آبیاری بیشترین میزان درآمد را نصیب تولید کننده کند؛ باید سیاست  چند محصولی و چند کشتی را جایگزین کشت تک محصولی کنیم.

بهنام جو افزود: کشاورزی که در طول یک فصل زراعی اقدام به کشت یک محصول خاص می کند در صورت مواجه با آفات و امراض و عوامل قهری طبیعت به شدت ازلحاظ اقتصادی متضرر می شود و قدرت کشت و کار فعال و کارآمدی خود را در سال زراعی آینده از دست می دهد.

وی افزود: سیاست صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه را با جدیت دنبال خواهیم کرد و زمانی می توانیم انتظار ترقی و پیشرفت در بخش کشاورزی استان را داشته باشیم که مازاد تولیدات کشاورزی خود را به خارج از مرزها ارسال کنیم.

وی گفت: بازار کشورهای همسایه به دلیل مرزی بودن جغرافیای استان اردبیل بسیار حائز اهمیت است ولی باز لازمه موفقیت در مقوله صادرات حمایت از سرمایه گذاران در گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی است . 

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.