در افتتاحیه نمایشگاه «سیلا و پارس، خاطره مشترک» مطرح شد؛

دیپلماسی فرهنگی ابزار مهم ارتباطات بین‌المللی است

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: دیپلماسی فرهنگی،‌ امروز به عنوان ابزار مهمی برای روابط بین‌الملل در نظر گرفته می‌شود.

دیپلماسی فرهنگی؛ ابزار مهم ارتباطات بین‌المللی/ درخواست ایتالیا برای برپایی نمایشگاه آثار تاریخی در ایرانبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم افتتاحیه نمایشگاه «سیلا و پارس، خاطره مشترک» در موزه ملی برگزار شد.

در این مراسم، مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: افتتاح این نمایشگاه در چنین روز مهمی، اتفاق مبارکی است که نشان از تداوم دیپلماسی صلح‌طلبانه و تعاملات فرهنگی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران دارد. دیپلماسی فرهنگی،‌ امروز به عنوان ابزار مهمی برای روابط بین الملل در نظر گرفته می‌شود. شناسایی و ترویج ارزش‌های مشترک، به ملت‌ها کمک می‌کند تا روابط نزدیک‌تری را ایجاد نمایند که امری ضروری برای صلح جهانی محسوب می‌شود. امروز بسیار خرسندیم که ثبات و امنیت جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌های صلح‌جویانه آن از طریق برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها، فرصتی ارزشمند برای تقویت روابط فرهنگی با کشور‌های مختلف جهان است.

وی افزود: ارتباطات فرهنگی بین دو ملت ایران و کره، بر اساس آثار کشف شده در پایتخت پادشاهی سیلا آغاز شد. در سال‌های اخیر این ارتباط گسترش قابل توجهی یافته و بر اهمیت آن افزوده شده است. به گونه‌ای که اکنون طیف وسیعی از منافع مشترک، مانند تجارت، زیرساخت و فرهنگ را شامل می‌‌شود. بازدید هیئت بلند مرتبه ریاست جمهوری سابق کره جنوبی از ایران در سال گذشته، نقش مهمی در تقویت روابط دو کشور ایفا کرد و امیدواریم توسعه موزون روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بر اساس اصل برد – برد باشد.

مونسان تصریح کرد: با وجود تمام تحولات عمیق در صحنه جهان در 15 قرن گذشته، جمهوری اسلامی و کره همواره روابط دوستانه خود را حفظ کرده‌اند و معتقدم نباید اجازه داد کشور‌های ثالث و نیرو‌های نو‌ظهور بر این روابط ارزشمند کهن تأثیر منفی گذارند. ایران و کره جنوبی مصمم هستند، همکاری‌های دو‌جانبه خود را گسترش دهند. به عقیده من، برگزاری نمایشگاه در کنار دیگر فرصت‌های فرهنگی و گردشگری، درک متقابل، احترام و اعتماد بین دو ملت را افزایش خواهد داد و منجر به تعاملات سازنده بین دو کشور خواهد شد.

وی در پایان گفت: هفته گذشته، در کاخ نیاوران شاهد پیام دوستی و فلسفه صلح ملت ایران بودیم که بر روی آثار منحصر‌به فرد فلزی به نمایش در آمده بود و حامل پیام صح و دوستی برای مردم جهان بود. امروز خرسندیم که شاهد پیام صلح و دوستی ملت کره از طریق این گنجینه گرانبها هستیم. جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کره با نگاهی واقع گرایانه و خوشبینانه به آینده روابط، موجبات انتفاع هر دو ملت و ارتقای ارزش‌های مشترکشان از جمله صلح و دوستی را به طور مستمر فراهم خواهند ساخت. 

سپس محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، با اشاره به قدمت تعاملات فرهنگی ایران و کره گفت: از اواخر سال گذشته یک تغییر نگاه در موزه ملی ایجاد شد. تا جایی که ایتالیا هم درخواست کرده، یک نمایشگاه در ایران برگزار کند.

کیم سونگ هو سفیر کره جنوبی در ایران هم در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه نمایشگاه «سیلا و پارس، خاطره مشترک» آثار باستانی ایران را زیباتر از آثار باستانی کره دانست و اظهار داشت: آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه «سیلا و پارس، خاطره مشترک» به منزله صدای مردم کره جنوبی است که از مردم ایران دعوت می‌کنند، شناخت بهتری از فرهنگشان داشته باشند. مردم کره‌جنوبی از دوستی صمیمانه میان ایران و کره جنوبی استقبال می‌کنند.

جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران هم به تلاش موزه ملی در برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۱۴۴ اثر متعلق به فرهنگ سیلا در موزه ملی به نمایش گذاشته می‌شود.

همچنین؛ محمدرضا کارگر مدیرکل موزه ها با بیان اینکه صحبت از گفتگوی تمدن‌ها به معنای پرده‌برداری از خاطرات مشترک است، گفت: امروز کشور کره تلاش می‌کند از همه پتانسیل خود برای معرفی فرهنگش استفاده کند و با برگزاری نمایشگاه «سیلا و پارس، خاطره مشترک» یک تغییر نگرش ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز مهمترین پنجره ای که می‌توان به روی مردم گشود، پنجره فرهنگی است.

 

انتهای پیام/

 

نمایشگاه «سیلا و پارس، خاطره مشترک» افتتاح شد

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار