رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب یزد:

رانندگان بدون گواهینامه برای بار نخست 33 میلیون ریال جریمه می شوند

رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب یزد گفت: رانندگان بدون گواهینامه برای بار نخست 33 و برای بار دوم 99 میلیون ریال جریمه می شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ حجت اسدی رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب یزد گفت: ماده 723 جرائم رانندگی اعلام کرده  است رانندگان بدون گواهینامه برای بار نخست 33 و برای بار دوم 99 میلیون ریال جریمه می شوند که این قانون از نیمه آبان ماه در استان اجرایی می شود.

 اسدی در نشستی با فرمانده انتظامی یزد با بیان اینکه 26درصد از کل پرونده های دادگستری استان یزد مربوط به رانندگی بدون گواهینامه است، اظهار کرد: این پرونده ها 10درصد نیرو ، انرژی و وقت کارکنان اداری و قضایی را به خود معطوف داشته است.

وی میزان زیاد پرونده های مرتبط با رانندگی های بدون پروانه در یزد را نیازمند تغییر رویکرد اساسی در مقابله با این تخلف و جرم در سطح شهر دانست و تصریح کرد: باید با استفاده از ظرفیت های علمی قانون مجازات اسلامی و با کمک از نهادهای ارفاقی، در جهت اصلاح فرهنگ رانندگی گام برداشت.

رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب یزد استفاده از مجازات های متناسب و بازدارنده را خواستار شد و گفت: از آنجا که هدف، اصلاح وضع موجود است، بهتر است محاکم قسمتی از این جریمه ها را تعویق یا تعلیق کرده و فرصتی را برای گرفتن گواهینامه رانندگی در اختیار فرد محکوم قرار دهند.

اسدی با بیان اینکه هم اکنون بر اساس آمار پلیس راهور، 60 درصد تصادفات مربوط به موتور سوران است، اظهار داشت: باید صدا و سیما و سایر رسانه ها در میدان عمل باشند و در کنار دستگاه قضایی و نیروی انتظامی، سهم خود را در کاهش جرائم مرتبط با تصادفات ایفا کنند.

وی بر تغییر رویکرد برخورد سبک با جرائم رانندگی بدون پروانه تأکید کرد و گفت: باید نهادهای فرهنگ ساز بیشتر پای کار باشند و در جهت تغییر نگرش و نگاه افراد به این گونه جرائم حرکت کنند.

این مقام قضایی، تهیه بانک اطلاعاتی دقیق از مجرمان را اولویت های پیش رو ذکر کرد و افزود: بانک اطلاعاتی دقیق یعنی دسترسی به یک آمار مستند و برنامه ریزی دقیق که باید این بانک اطلاعاتی با دامنه دسترسی وسیع تشکیل و بر اساس فرم های علمی و کارشناسی شده پلیس در هنگام مواجه با مجرمان تکمیل شود.

اسدی خاطرنشان کرد: بدون تردید در رویکرد جدید، با دقت تمام شرایط مجرم طبق فرم های تدوین شده ثبت می گردد و بر همین اساس، برخورد دستگاه قضایی نیز با مجرم دفعه اول با مجرمان سابقه دار، متفاوت خواهد بود.

رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب یزد گفت: فردی که همه موارد قانونی را رعایت، وسیله نقلیه را بیمه و از کلاه ایمنی استفاده و تنها بدون گواهینامه رانندگی کرده بسیار متفاوت است با کسی که علاوه بر رانندگی بدون گواهینامه، همزمان چند جرم و تخلف دیگر را نیز مرتکب می شود.

رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب یزد از احتمال موضع گیری در قبال این طرح خبر داد و گفت: کار بر مبنا و موازین قانونی انجام می گیرد و در یک برنامه میان مدت به نفع همه مردم شهر نیز هست.

وی در پایان نقش اصحاب رسانه و مطبوعات را در اطلاع رسانی به موقع و شفاف بی بدیل ذکر کرد و اظهار داشت: رسانه ها، پای ثابت التزام به قانون و قانون محوری در جامعه اند و باید در کنار دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در مسیر سامان دهی به رانندگی های برون گواهینامه حرکت کنند.

انتهای پیام/ ی

پرونده  رانندگی های بدون پروانه در یزد نیازمند تغییر رویکرد اساسی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.