رشد 11درصدی صادرات کرمان از لحاظ وزنی

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان کرمان گفت :صادرات استان در هفت ماه اول امسال به لحاظ وزنی 11 درصد رشد داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ، مهدی حسینی‌نژاد رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان کرمان در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان گفت: طبق آمار گمرکات استان کرمان در هفت ماهه اول امسال 460 میلیون دلار صادرات داشتیم که 16 درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه پارسال نشان می‌دهد.
مهدی حسینی‌نژاد افزود: پارسال در هفت ماهه نخست 545 میلیون دلار صادرات در استان انجام شده است .
وی با بیان اینکه صادرات هفت ماه اول امسال استان کرمان به لحاظ وزنی 11 درصد رشد داشته است، عنوان کرد: جهش صادراتی استان کرمان معمولا در نیمه دوم سال اتفاق می افتد و امیدواریم بتوانیم کسری ایجاد شده را جبران کنیم.
وی ادامه داد :بیشترین میزان صادرات غیرنفتی استان کرمان مربوط به پسته و مغز پسته با 248 میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است .
حسینی نژاد گفت: سال گذشته سال کمبود پسته بود و پسته زیادی در انبارها نداشتیم که یکی از دلایل کاهش میزان صادرات ما در سال قبل است .
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در مقایسه صادرات پسته ایران با مهمترین رقیبش یعنی آمریکا گفت: آمریکا صادرات پسته تولیدی خود را از طریق یک کمپانی بزرگ انجام می‌دهد، اما پسته صادراتی استان کرمان را صادرکنند‌ه‌های جزء انجام می دهند و همین موضوع باعث شده به بازار یکدیگر ضربه بزنند .
وی با بیان اینکه صادرات کالاهای استان کرمان از گمرکات دیگر استان‌ها نیز صورت می‌گیرد افزود: سال گذشته یک میلیارد و 174 میلیون دلار صادرات از گمرکات استان کرمان و 930 میلیون دلار صادرات از گمرکات دیگر استان‌ها انجام شده که در مجموع 2.2 میلیارد دلار را شامل می‌شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان همچنین میزان واردات در هفت ماهه امسال را 522 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: واردات استان کرمان بیشتر مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 6 درصد افزایش ارزشی دارد.
حسینی‌نژاد صادرات کالای نانو و دانش‌بنیان را در تراز تجاری استان موثر دانست و تصریح کرد: 280 میلیون دلار از صادرات استان کرمان در سال گذشته مربوط به محصولات نانو بوده که علاوه بر مثبت کردن تراز تجاری، میانگین قیمت کالای صادرات کرمان را افزایش داد.
وی تصریح کرد: بخشی از صادرات کرمان از گمرکات سایر استان‌ها صورت می‌گیرد که باید آنها را به آمار رسمی استان اضافه کرد و در این صورت تراز تجاری ما مثبت خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بیان داشت: واردات استان کرمان در سه سال گذشته افزایش داشته که عمدتا مربوط به قطعات خوردو است و عمده بازارهای ما را چین، عراق، عمارات و هند شامل می‌شوند و بازارهای اروپا شرق آسیا را هم داریم.
حسینی‌نژاد عنوان کرد: بزرگترین مشکل صادرات استان کرمان کمبود و عدم کفایت منابع مالی است و تسهیلات بانکی هم معمولا با بهره‌ بالا هستند که توجیه اقتصادی ندارند.
وی تصریح کرد: این مسئله در مورد کالاهایی مانند پسته بیشتر باید مدنظر باشد و ایجاد خط اعتباری برای آن در نظر گرفته شود که توان مالی صادرکننده را بالا ببرد .

انتهای پیام/ی

منابع مالی بزرگترین مشکل صادرات کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار