سفیر ایران در عراق وارد مرز شلمچه شد/سفیر ایران در عراق دلیل عدم لغو ویزا را توضیح داد

سفیر ایران در عراق به‌منظور بازدید از زیرساخت‌ها و وضعیت تردد زوار در مرز شلمچه وارد این نقطه مرزی شد و درباره لغو ویزا توضیح داد.

سفیر ایران در عراق وارد مرز شلمچه شدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق به‌منظور بازدید از زیرساخت‌ها و وضعیت تردد زوار در مرز شلمچه وارد این نقطه مرزی شد.

مرز شلمچه یکی از سه‌نقطه مرزی ایران و عراق و تنها مرزی است که اتباع خارجه امکان تردد به عراق از کشورمان را دارند.

ایرج مسجدی اظهار داشت: تاکنون مشکل خاصی در شلمچه نداشته‌ایم و این روز‌ها آخرین موج زوار وارد سرزمین عتبات می‌شوند و کم‌کم راه برگشت پرجمعیت‌تر می‌شود.

وی گفت: در ۲ روز اخیر از مرز‌های مهران، چذابه و شلمچه بازدید کردیم و جلسات زیادی با مسئولانش برگزار شد و می‌توان گفت: امسال یکی از بهترین سال‌هایی بوده که زوار عزیز با نظم، آرامش، امنیت و سلامت وارد خاک عراق می‌شوند.

وی افزود: دلیلش این است سازمان‌دهی قوی و خوبی از طرف دوستان عزیز ما به‌خصوص در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران انجام‌شده بود و پشتیبانی همه دستگاه‌ها و دست‌اندرکاران نیز بسیار مؤثر بود.

مسجدی عنوان کرد: در داخل عراق هم با اقدامات گسترده‌ای که با کمک مسئولان و مردم عراقی انجام دادیم شرایط خوبی در پذیرایی، حمل‌ونقل، اسکان، درمان و بهداشت زوار داشتیم و امیدواریم امسال اربعین خوبی داشته باشیم.

وی بیان کرد: اقدامات در مرز شلمچه خیلی گسترده بوده، ولی در طرف عراقی مشکلات داریم چراکه امکانات، بودجه و نیرو‌های ما بسیار قدرتمند هستند و جاده و موکب‌های خوبی اینجا داریم، اما طرف عراقی در حد و وسع خودش تمام تلاشش را انجام می‌دهد و شاید نیاز باشد مقداری به دوستان عراقی کمک کنیم.

عراق موافق لغو ویزا نیست

سفیر ایران در عراق اظهار کرد: مثلاً جاده‌هایی که از مرز‌های ما به اولین شهر‌های عراقی منتهی می‌شود به دلیل حجم سنگین ترافیک زائر شاید شرایط مطلوبی نداشته باشد و باید دست‌به‌دست هم دهیم تا سال‌به‌سال بهتر شود.

مسجدی با اشاره به اینکه برای ویزا دو اقدام خوب انجام شد که به امنیت و نظم زوار کمک کرد، بیان کرد: اول اینکه ویزای انفرادی برای همه صادر شد و دولت عراق این مسئله را قبول کرد که این موضوع کمی برایشان سخت بود و این مسئله مهم اتفاق افتاد.

وی افزود: مسئله دوم کنترل بسیار جدی است که از طرف ناجا برای افرادی که ویزا یا گذرنامه ندارند و سال‌های گذشته به‌طور غیرقانونی وارد می‌شدند انجام‌شده و این موضوع کمک کرد که هیچ‌کس بدون ویزا و گذرنامه وارد خاک عراق نشود.

سفیر ایران در عراق بیان کرد: ما بسیار علاقه‌مند به لغو ویزا هستیم و جمهوری اسلامی این را پذیرفته و مصوب کرده و وزارت خارجه ما قبول دارد، اما طرف عراقی این را نپذیرفته و علت اصلی آن نیز درآمد سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلاری است که نصیب عراق می‌شود و مقداری هم بحث‌های زیرساختی هست و امیدواریم به نتیجه برسد

انتهای پیام/ز

سفیر ایران در عراق وارد مرز شلمچه شد 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.