رژیم غذایی در ورزش های رزمی را جدی بگیرید

کارشناس کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه گفت: رزمی كاران باید وزن ايده ال خود را حفظ كنند و آن را تغیییر ندهند اما تركیب بدن خود را باید تغییر دهد ، یعنی مقدار چربی بدن را نسبت به توده عضلانی كاهش دهد.

شیرمستی کارشناس کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه در گفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه گفت: ورزش های رزمی مثل تکواندو، كاراته، جودو  وشو، كيك بوكسينگ  نياز به سرعت ،‌چابكی، قدرت، انعطاف پذيری و توانايی های ذهنی دارد و فرد با توجه به متابولیسم و تركیب بدن و مقدار انرژی مورد نیاز خود، باید تغذیه مناسبی داشته باشد تا بتواند كارايی بهتری را نشان دهد.

شیرمستی گفت:ورزش های رزمی اكثرا، هم استقامتی و هم قدرتی هستند، معمولا در ورزش های جودو يا كاراته كه از متداولترين ورزش های رزمی هستند ،‌درهر ساعت 540 كيلوكالری انرژی مصرف می شود وبايد 15-12 % اين انرژی از پروتئین،60-55 % انرژی از كربوهیدرات و 30-20 % انرژی مورد نیاز از چربی تا مین شود.

وی افزود: كربوهيدرات های پیچیده  اولين منبع توليد انرژی در بدن محسوب می شوند بدن كربوهيدرات ها را به گلوكز تبديل كرده و در كبد و بافت های عضلانی ذخيره می كند تا برای فعاليت های شديد و كوتاه مدت (فعاليت های هوازی) از آن استفاده كند.

شیرمستی گفت:كربوهيدرات های ساده مانند نان سفید، شیرینی جات، آب نبات ، قند و شكر باید به مقدار خیلی كم مصرف شوند و بیشتر از كربوهیدرات های پیچیده ( نان سبوس دار، ماكارونی، سیب زمینی، سبزیجات، برنج و جو ) استفاده شود.

وی گفت:كربوهیدرات های ساده به سرعت هضم شده و انرژی فوری ایجاد می كنند و انرژی حاصل از آنها برای مدت طولانی نيز حفظ نمی شود همچنین مقدار اضافی كربوهيدرات های ساده سريعا به چربی تبدیل می شوند بنابراین باید در مصرف آنها دقت كرد حدود60- 55% از انرژی روزانه ورزشكاران رزمی كار بايد از كربوهيدرات ها تامين شود.

شیرمستی گفت:پروتئين ها به دليل نقشی كه در جلوگيری از بروز تحليل عضلانی و تقويت سيستم ايمنی دارند بسيارحائز اهميت هستند و دریافت بیش از حد پروتئین بی فایده است یك فرد رزمی كار نیازی به مقادیر خیلی زیاد پروتئین ندارد، زیرا پروتئین برای ساخت، ترمیم و رشد عضلات استفاده می شود و به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

انتهای پیام/ز

 

رژیم مناسب رزمی کاران

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار