کم آبی بی سابقه در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت:کم آبی در مناطق قشلاقی این استان در طول یک دهه اخیر بی سابقه بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  مجید علی پور مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس آخرین قابلیت سنجی 570 حلقه چشمه در مناطق مختلف عشایری کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که تعداد زیادی از این چشمه ها یا خشک و یا به میزان بسیار کمی آب دارند.

وی بیان کرد: طرح آمار برداری از چشمه های خشک شده در دست اقدام است که به زودی آمار آن اعلام می شود.

با وجود گذشت نزدیک به 45روز از سال زراعی جاری تاکنون در این استان بارندگی صورت نگرفته است.

علی پور تصریح کرد: تاکنون 300 چشمه مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد بهسازی شده است.

وی افزود:سرپوشیده شدن چشمه ها برای پیشگیری از آلودگی و تهدید سلامتی مردم و لوله کشی آنها و ایجاد مخزن برای استفاده انسان و دام از مراحل مختلف بهسازی چشمه هاست.

علی پور گفت:هم اکنون با تمام توان و بی وقفه کار آبرسانی سیار در مناطق عشایری در حال انجام است که روزانه 576 متر مکعب آب توزیع می شود.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امسال سه میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح آب رسانی سیار به عشایر این اختصاص یافته است در حالیکه برای انجام عملیات آبرسانی به صورت استاندارد حداقل 12 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

علی پور بیان کرد: در حال تلاش برای دریافت چند دستگاه تانکر آبرسانی سیار هستیم تا با کمک بخش خصوصی بتوانیم بخشی از این کمبودها را جبران کنیم.

علی پور بین کرد: 300 دستگاه تانکر چرخدار به صورت امانی از سال های گذشته به عشایر واگذار شده است.

به گفته ،یکهزار و 300مخزن ذخیره آب در مناطق عشایری استان ساخته شده و در اختیار عشایر قرار گرفته است..

وی با اشاره به کمبود علوفه دام بر اثر خشکسالی به ویژه در مناطق گرمسیری استان بیان کرد: امسال 2هزار تن جو و کنستانتره بین عشایر توزع شده و با توجه به توان مالی عشایر امکان تقسیط هزینه در سه قسط یا تخفیف ویژه وجود دارد.

وی با یادآوری وجود کارخانه کنستانتره در کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این کارخانه توان تامین پنج هزار تن از این محصول را دارد که بخشی به استان های مجاور صادر می شود.

علی پور با اشاره به اینکه کوچ عشایر کهگیلویه و بویراحمد از 15 شهریور شروع شده و براساس تقویم تا 15 آبان به پایان می رسد گفت: همواره به عشایر توصیه می شود که تا برای فرار از سرمای مناطق شردسیری و کم آبی مناطق گرمسیری در میان بندها توقف کوتاه مدت داشته باشند.

وی بیان کرد:بابامیدان، کوپن، شهر باشت، تنگ پیرزال، بخش های کلایه و شامبرگان و فیلگاه از جمله میان بندها در کهگیلویه و بویراحمد هستند.

وی اظهار داشت: با شروع فصل سرما عشایر کهگیلویه و بویراحمد به همراه دام‌های خود از مناطق سردسیری (ییلاق) کهگیلویه و بویراحمد و استان‌های اصفهان و فارس به مراتع و عرصه‌های طبیعی گرمسیری (قشلاق) این استان بر می گردند.

وی تعداد عشایر کوچ رو کهگیلویه و بویر احمد را بیش از 11 هزار خانوار ذکر کرد و افزود: تعدادی از عشایر به دلیل شرایط بهتر مراتع در مناطق سردسیری باقی مانده اند تا پس از بارش نخستین باران به مناطق گرمسیری کوچ کنند.

54 درصد گوشت قرمز، 37 درصد شیر و سالانه 10 هزار مترمربع صنایع دستی توسط عشایر کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

12 درصد از جمعیت استان 713 هزارنفری کهگیلویه و بویراحمد ، عشایر کوچرو هستند.

 

انتهای پیام/ش

کم آبی در مناطق قشلاقی کهگیلویه و بویراحمد بی سابقه است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.