خاندان حاکم عربستان سعودی از درون در حال فروپاشی است؛

پشت پرده بازداشت میلیاردر سعودی به روایت پایگاه انگلیسی میدل ایست آی

پایگاه میدل ایست آی در گزارشی به بررسی پشت پرده بازداشت شاهزادگان سعودی، از جمله ولید بن طلال پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه انگلیسی میدل ایست آی در گزارشی به قلم دیوید هرست، روزنامه نگار و نویسنده سرشناس انگلیسی، به بررسی پشت پرده بازداشت شاهزادگان سعودی، از جمله میلیاردر سعودی، ولید بن طلال پرداخت.

این پایگاه در گزارش خود آورده است: محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی بطور کامل بر سه گانه قدرت، مال و رسانه مسلط شده است. طبق اعلام منابع موثق، بازداشت شاهزاده ولید بن طلال به سبب مخالفت وی با سرمایه گذاری در پروژه نیوم بوده است؛ مگاشهری که محمد بن سلمان اعلام کرده قصد ایجاد آن را دارد. این مسأله، مهم ترین علت رویارویی محمد بن سلمان با پسرعموی خود بوده است. اما ولید بن طلال نیز پیشتر و هنگامی که خواستار آزادی محمد بن نایف از بازداشت خانگی شده بود، با پسرعموی خود به مقابله برخاسته بود.

این پایگاه انگلیسی در ادامه گزارش خود اعلام کرد سرنگونی متعب بن عبدالله در سطحی گسترده و با هدف تقویت تسلط محمد بن سلمان بر تمامی تشکیلات و نیروهای مسلح داخل عربستان، امری مورد انتظار بود؛ چرا که بن سلمان پیشتر بر ارتش و وزارت کشور از طریق برکناری محمد بن نایف، ولیعهد سابق مسلط شده بود.

دیوید هرست، تحلیلگر انگلیسی در ادامه نوشت: شیوخ قبائلی که فرزندان خود را در گارد ملی بکار گرفته بودند، تمامی دارایی هایشان بلوکه و ممنوع السفر شده اند. این اقدامات به ویژه در خصوص شیوخ دو قبیله «مطیر» و«العتیبه» که به وفاداری شان به پادشاه سابق ملک عبدالله معروف بوده اند، اجرایی شده تا هرگونه تلاش برای شورش یا جدایی طلبی، خاموش نگه داشته شود.

اکنون تمامی رسانه ها پس از بازداشت صاحبان سه شبکه رسانه ای جهان عرب در کنترل بن سلمان قرار دارد. این افراد شامل «صالح کامل» رئیس شبکه «ای آر تی»، شاهزاده «ولید بن طلال» رئیس و مالک شبکه «روتانا» و « ولید ابراهیم» مالک شبکه ام بی سی می شود.

پایگاه میدل ایست آی در ادامه گزارش خود نوشت تحرکات و بازداشت های اخیر با هدف دستیابی به ثروت انجام شده است. نویسنده این گزارش سپس با برشمردن مقداری از دارایی های برخی شاهزادگان و مسئولان بازداشت شده، آن را دلیلی بر اظهارات خود برمی شمارد؛ بطوری که ثروت ولید بن طلال به تنهایی طبق برآورد مجله فوربز، 18 میلیارد دلار تخمین زده شده است. این بازداشت ها همچنین شامل رئیس مؤسسه ارتباطات عربستان که بزرگترین ارائه دهنده خدمات به تلفن های همراه در این کشور بوده، نیز شده است.

به عقیده نگارنده این مقاله، این اقدامات به ضرر تمامی شاخه های خاندان حاکم در عربستان منجر خواهد شد. کافی است نگاهی به افراد بازداشت شده انداخته شود: ولید بن طلال، عبدالعزیز بن فهد، محمد بن نایف و منصور بن مقرن که فرد آخر در حادثه سقوط بالگرد و در حالی که قصد فرار از کشور را داشت، جان باخت.

طبق اعلام دیوید هرست، این اسامی تنها یک چیز را می خواهند بگویند و آن این است که بحران در داخل خاندان حاکم عربستان بسیار عمیق بوده و به نخاع رسیده است.

دیوید هرست سپس به این پرسش پرداخت که آیا محمد بن سلمان می تواند برای اقدامات اخیر خود، چراغ سبزی از جانب ترامپ دریافت کند؟ وی سپس به تماس ملک سلمان با رئیس جمهور آمریکا اشاره کرده و نوشت: اقدامات اخیر پس از آن صورت گرفته که جرد کوشنر، داماد ترامپ، سومین سفر خود را امسال به عربستان به انجام رساند؛ سفرهایی که علل و دلایل آن مشخص نبود.

میدل ایست آی در پایان گزارش خود آورده است: شکی نیست که ریاض پایتخت نگرانی ها در خاورمیانه شده است و تحرکاتی که شاهزاده 32 ساله (محمد بن سلمان) برای دستیابی به قدرت انجام داده، می تواند امنیت و ثبات کشورهای مجاور را بر هم زند و این در حالی است که این شاهزاده از تشویق رئیس جمهور ایالات متحده نیز برخوردار است؛ فردی که عواقب آنچه انجام می دهد را درک نمی کند.

انتهای پیام/

 

بحران سیاسی در عربستان در پی بازداشت های اخیر

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار