باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

سرمازدگی دسترنج یکساله کشاورزان سمنانی را به باد داد

سرمای زمستان سال 95 باعث شد تا 15 هکتار از باغات استان سمنان آسیب ببیند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، سال گذشته کاهش دما دلهره و نگرانی را در دل کشاورزان و باغداران استان های مختلف نشاند افت دمای هوا خسارات چشمگیری به محصولات زراعی و باغی در استان های مختلف کشور وارد کرد.

آبان ماه فصل برداشت انار از باغ های استان سمنان است و کشت این محصول، درآمد بسیاری از کشاورزان را تامین می‌کند اما امسال سرمای زیاد به بسیاری از باغ‌ها آسیب زده است و کشاورزان از محصول برداشتی خود رضایت ندارند.

استان سمنان با دارا بودن 5 هزار و 100 هکتار باغ انار یکی از استان‌های تولید کننده این محصول است که با وقوع سرمازدگی در زمستان 95 سطح باغ‌ها در منطقه‌های زیر پوشش خسارت دیده و کف‌بر شده است.

سرمازدگی دسترنج یکساله کشاورزان سمنانی

منوچهر ذوالفقاری یکی از باغدارن سمنانی است که در این رابطه به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ،می گوید : خساراتی که سرمازدگی سال گذشته به باغ انار من وارد کرد به زودی قابل جبران نخواهد بود زیرا باروری دوباره درختان کف‌بر شده باغ‌ها سال‌ها طول می‌کشد.

وی افزود : حمایت از کشاورزان امری ضروری است و ما از دولت می خواهیم با دادن وام کم بهره از ما حمایت کنند.

سرمازدگی دسترنج یکساله کشاورزان سمنانی

کشاورزان سرمایه‌ای عظیم برای شکوفا شدن اقتصاد پایدار هر منطقه به شمار می‌روند که توجه نکردن به خواسته‌های این قشر از جامعه زمینه‌ساز بروز بسیاری از مشکلات خواهد شد.

رضا ذوالفقاری از دیگر باغداران سمنانی است که می گوید تنها منبع درآمدی ما در این منطقه کشاورزی است به‌طوری‌که خرج و مخارج زندگی ما از این راه به دست می‌آید .

وی افزود : من سال گذشته از باغ انارم حدود 100 تن انار برداشت کردم که امسال به دلیل سرمازدگی اناری برای برداشت ندارم.

سرمازدگی دسترنج یکساله کشاورزان سمنانی

ذوالفقاری گفت : مشکل کشاورزان امروز صرفاً سرمازدگی نیست، مشکل ما بیمه نیز هست که ما از دولت می خواهیم به جای بیمه کردن محصولات ، خود درخت ما را بیمه کند تا بتوانیم سال های بعد نیز مشکلی برای خسارت نداشته باشیم.

حاصل دسترنج یک‌ساله کشاورزان و باغداران زحمتکش استان سمنان که با هزاران مشکل مشغول به فعالیت‌های کاشت و نگهداری از محصولات خود بودند تا لقمه نان حلالی را برای خود و خانواده تهیه کنند با سرما از بین می‌برد و این در حالی است که کشاورزان حتی هزینه ی قطع و کف بر کردن درختان خود را نیز قرض گرفته اند و این امر نیز مشکلات فراوانی را برای آن‌ها به وجود آورده است.

کلاهی هم از باغداران سمنانی است که با نا امیدی و شکستن شاخه های درخت خشک خود می گوید امسال محصولات کشاورزان سمنان دچار سرمازدگی شده است و من به علت سرما محصول چندانی برای برداشت نداشتم.

وی افزود : خسارت برای کشاورزان و باغداران که هیچ درآمد و امید دیگری ندارند یک نگرانی بزرگ و جبران‌ناپذیر است چرا که با کف‌بر کردن درختان انار باید چهار تا پنج سال دیگر در انتظار رشد درختان و بارور شدن آن نشست.

سرمازدگی دسترنج یکساله کشاورزان سمنانی را به باد داد

کلاهی گفت : از مسئولین می خواهیم تا از ما کشاورزان حمایت کنند و با دادن وام کم بهره به ما کمک کنند.

سرمازدگی دسترنج یکساله کشاورزان سمنانی

صحبت‌های امثال ذوالفقاری کشاورز در استان سمنان زیاد است اما باید دید مسئولان دراین‌باره چه می‌گویند ، درباره خسارات سرمازدگی ،

خدابخش عرب معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان سمنان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان گفت : در سال گذشته به علت سرمای زودرس پاییزه 15 هکتار از باغات استان سمنان و به محصولات انار ، زیتون ، انگور و پسته استان سمنان خسارت وارد کرد.

وی افزود : حجم خسارت محصولات باغی در سرمای سال 95 در استان سمنان طی ارزیابی های صورت گرفته 270 میلیارد تومان بود که به 11 هزار باغدار استان سمنان وارد شد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان سمنان خسارت سرمازدگی انار به باغات استان سمنان را 129 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود : خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته اقدامات کارشناسی برای جبران خسارت و پرداخت غرامت به مسئولین کشوری منعکس شده است.

سرمازدگی دسترنج یکساله کشاورزان سمنانی

وی افزود : از جمله اقدامات مهمی که میتوان با سرمازدگی مقابله کرد استفاده از ارقام مناسبی است که در برابر سرما مقاوم است.

عرب با بیان این که جهاد کشاورزی استان سمنان خدمات آموزشی دارد که می تواند کشاورزان را در مقابل این گونه شوک های طبیعی توانمند کند گفت : کشاورزان برای مقابله با سرمازدگی می توانند از این خدمات بهره مند شوند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان سمنان در پایان در توصیه به کشاورزان تصریح کرد : کشاورزان استان سمنان باید از ظرفیت بیمه استفاده کنند تا حد اقل ممکن را در زمان بروز خسارت جبران کند.

برای باقی ماندن در دور تولید مسئولین باید به فکر تولید سال آینده باشند

کرم الدین معاون خدمات بیمه مدیریت بانک کشاورزی استان سمنان هم با خبر خوشی برای کشاورزان استان سمنان گفت : بررسی های تکمیلی در بحث انار به اتمام رسیده است و در حال تنظیم مدارک برای ارسال غرامت به مسئولین کشوری هستیم و سعی می کنیم اطلاعات هر چه سریع تر به صندوق بیمه ارسال شود برای جبران خسارت سرمازدگی.

وی افزود : 55 هکتار از باغات انار استان سمنان را بیمه کردیم که برآورد 18 میلیارد ریال غرامت است که امیدواریم هر چه زود تر پرداخت شود.

سرمازدگی دسترنج یکساله کشاورزان سمنانی

در اختیار گذاشتن تسهیلات ویژه و کم‌بهره خواسته‌های کشاورزان استان سمنان است که دولت باید با نگاه ویژه‌ای به این قشر نگاه کند.

با توجه به این که باغداری درآمد بسیاری از کشاورزان استان سمنان را تامین می‌کند امروز تنها گرمای همت و حمایت مسئولان است که می تواند مرحمی باشد برای کشاورزان و درختان سرمازده ی آنها که امیدواریم مسئولان با در اختیار گذاشتن امکانات و تجهیزات و وام های کم بهره به بخش کشاورزی شاهد رشد و شکوفایی این بخش در سمنان باشیم.

گزارش از محمدرضا هوشمند

 انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۶
15 هکتار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟سرمای زمستان سال 95 باعث شد تا 15 هکتار از باغات استان سمنان آسیب ببیند.