اسپوتنیک: در عربستان چه خبر است؟ هرج و مرج یا تحکیم پایه‌های قدرت؟

تحلیلگران می‌گویند هم‌اکنون شاهد دوره‌ای هستیم که بسیاری از آن تحت عنوان کودتای نرم در عربستان سعودی نام می‌برند.

اسپوتنیک: در عربستان چه خبر است؟ هرج و مرج یا تحکیم پایه‌های قدرت؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی تحت عنوان «هرج و مرج یا تحکیم پایه های قدرت؛ پشت پرده تحولات عربستان سعودی» نوشت: بازداشت دهها تن از مقامات بلندپایه و ثروتمند عربستان سعودی تنها سرآغاز تحولاتی تکان دهنده به شمار می رود که ممکن است پر تنش‌ترین وضع این کشور غول نفتی را در منطقه خلیج (فارس) در طول پنجاه سال اخیر رقم بزند.

جان کریاکو از تحلیلگران مسائل اطلاعاتی در این باره می گوید: «ما هم اکنون شاهد دوره ای هستیم که بسیاری از آن تحت عنوان کودتای نرم در عربستان سعودی نام می برند.»

این در حالی است که سعد حریری، نخست وزیر مستعفی لبنان که در اصل تابعیت سعودی دارد و روز یکشنبه وارد عربستان سعودی شده بود از یک شبکه تلویزیونی سعودی استعفای خود را اعلام کرد . حریری ادعا کرد جان وی از سوی حزب الله در معرض خطر است. این ادعا با ابراز شگفتی مقامات حزب الله و بسیاری دیگر در داخل لبنان روبرو شده است.

افزون بر همه اینها روز یکشنبه رسانه های سعودی اعلام کردند شاهزاده منصور بن مقرن در سانحه سقوط بالگرد به همراه هفت تن دیگر از مقامات کشته شده است.

برخی می گویند این موج حوادث در عربستان سعودی صرفا هرج و مرجی بیش نیست ولی دیگران تحولات اخیر را اقداماتی از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد به منظور تحکیم پایه های قدرت خود می دانند و در این میان ایران  و حزب الله را به این تحولات ربط می دهند.

هیچکس مطمئن نیست که اوضاع در عربستان سعودی با ثبات باشد.

بروس ریدل، مدیر پروژه اطلاعاتی در موسسه مطالعاتی بروکینگز اعلام کرد نظامی پادشاهی عربستان در برهه ای حساس قرار گرفته است اقتصاد این کشور به علت کاهش بهای نفت دچار مشکل و نوسان شده است. یمن به باتلاقی برای سعودی ها تبدیل شده است، بن بست قطر یک شکست برای سعودی ها قلمداد می شود، اوضاع سوریه و عراق را باید به آن اضافه کرد و از همه مهمتر مسئله جانشینی در برابر علامت سوال قرار گرفته است. به عبارت دیگر اوضاع کنونی پر تنش ترین برهه زمانی در تاریخ سعودی در طول بیش از نیم قرن اخیر به شمار می رود.

انتهای پیام/

 

هرج و مرج سیاسی در عربستان

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۸:۱۷ ۱۷ آبان ۱۳۹۶
انشاالله روزی شاهد نابودی ال سعود وامریکا باشیم مرگ بر ال سعود واسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۱۷ آبان ۱۳۹۶
انشالله روزی شاهد نابودی ال سعود واسرائیل باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
اناشالله نابودی ال سعود واسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
مرگ بر ال سعود واسرائیل وامریکا
Iran (Islamic Republic of)
مصمم
۲۲:۱۲ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
اتهامات افراد دستگیر شده در عربستان چه صحت داشته باشد و چه نداشته باشد یک واقعیت را علنی می کند که تا کنون در سایه دلارهای نفتی مخفی مانده و آن اینکه تمام وجودحکومت آل سعود را گرفته و پوسیده است و این جنگ قدرت هم ، سرعت سقوط آن را شدت خواهد بخشید و در خصوص ادعای سعد حریری هم باید گفت ، یک آدم نادون اصلا" صلاحیت نخست وزیری یک کشور مقاوم را ندارد آیا کسی که از ترس جانش ( اگر راست باشد ) از آل سعود بیانیه استعفایش را قراعت می کند صلاحیت نخست وزیری دارد ؟ او اگر حزب الله را یک جریان جنایتکار ضد مردمی می داند باید می ماند و مقاومت می کرد و شکل حرکت او نشانگر این است که خودش از پشتوانه مردمی برخوردار نیست وگرنه مثل دیکتاتورهای فراری از مخفیگاه بیانیه نمی خواند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
به کشور عربستان هیچ اعتمادی دیگه نیست .مرگ بر ال سعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
عربستان سعودی تمام دارایی های خود و هم کاسه هایش را در اختیار آمریکا بذاره که خودکامگی خودشان را نشان دهند باز هم هیچ کاری نمیتونند بکنند.مرگ بر امریکا وال سعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
بزودی سلاطین ظالمین وستمگر را به سزای اعمالشان میرسانیم. این پیام و وعده الهی برای ما انسا نهای زمینی است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
بزودی سلاطین ظالمین وستمگر را به سزای اعمالشان میرسانیم. این پیام و وعده الهی برای ما انسا نهای زمینی است .
آخرین اخبار