فاضلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

تولد سالانه ۳۰ هزار کودک معلول در کشور/ ضرورت افزایش تجهیزات آزمایشگاه‌های ژنتیک

یک متخصص ژنتیک از تولد سالانه ۳۰ هزار کودک معلول در کشور خبر داد.

تولد سالانه ۳۰ هزار کودک معلول در کشور/ ضرورت افزایش تجهیزات آزمایشگاه‌های ژنتیکسید ابوالحسن فاضلی‌ متخصص ژنتیک در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: ایران از لحاظ ژنتیک پزشکی خوشبختانه امکانات و متخصصان خوبی دارد و تجهیزات ژنتیک بالینی و آزمایشگاهی کشور در اندازه استانداردهای بین‌المللی است.

وی بیان کرد: فرهنگ ارتباط مردم در حوزه بهره‌گیری از مسائل ژنتیک و آگاهی آنها یک مساله بسیار مهم است، زیرا با ارتقای سطح آگاهی افراد جامعه از بروز بسیاری مسائل ژنتیک جلوگیری می شود.

فاضلی‌ با اشاره به لزوم افزایش سطح بهره گیری مردم از حوزه ژنتیک و مشاوره بالینی در کشور، افزود: متاسفانه هنوز آگاهی بخشی مردم در حوزه ژنتیک و مشاوره بالینی به خوبی انجام نشده است که باید اقدامات لازم در این حوزه انجام شود.

لزوم انجام آزمایش‌های ژنتیک پیش از ازدواج

این متخصص ژنتیک عنوان کرد: متاسفانه سالیانه 30  هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شوند که ناشی از بیماری‌های ژنتیک است و مشاوره بالینی و انجام آزمایش‌های ژنتیک پیش از ازدواج تا حد زیادی از بروز این مشکلات جلوگیری می‌کند.

فا‌ضلی تاکید: مشاوره ژنتیک و بالینی قبل از ازدواج در زمان بارداری می‌تواند از بروز بسیاری از معلولیت‌ها پیشگیری کند و از تحمیل هزینه‌های بالا بر حوزه سلامت جلوگیری می‌کند. برخی از معلولیت‌های در هنگام تولد و دسته‌ای دیگر در زمان رشد و نمو در افراد پدیدار می‌شود.

وی گفت: جوانان در سنین ازدواج و باربر‌ی با انجام مشاوره‌های ژنتیک و بالینی می‌توانند از خطرهای احتمالی جلوگیری کرده و مانع از وقوع بسیاری مشکلات و گرفتاری‌ها شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار