سی‌ان‌ان: ایرانی‌ها در سیاست، تازه‌کار نیستند/ آمریکا و متحدانش از منزوی کردن ایران نتیجه عکس گرفتند

شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی به تحولات خاورمیانه پرداخت و شرایط کنونی این منطقه را به دوران پساداعش تشبیه کرد.

سی‌ان‌ان: ایرانی‌ها در سیاست، تازه‌کار نیستند/ آمریکا و متحدانش از منزوی کردن ایران نتیجه عکس گرفتندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ پایگاه خبری شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: اتفاقات بسیاری در خاورمیانه در حال رخ دادن است؛ از تحولات ناگهانی که در ساختار قدرت در عربستان با بازداشت شاهزادگان سعودی بوجود آمده تا استعفای «سعد حریری» از نخست‌وزیری لبنان. سعد حریری پس از استعفا گفت هدف یک طرح تروریستی قرار داشته است؛ اما این ادعا از سوی نیرو‌های امنیتی لبنان تکذیب شد. 

در ادامه گزارش سی‌ان‌ان آمده است: ممکن است جنگ زمینی با تروریست‌های داعش در حال پایان باشد؛ اما تنش‌های منطقه‌ای اکنون لبنان را مورد تهدید قرار داده است. لبنان در دهه‌های گذشته محلی برای جنگ‌های نیابتی بوده است. سوریه، عراق، عربستان، اسرائیل، مصر، ترکیه، آمریکا و شوروی سابق همگی سابقه منفعت طلبی در لبنان را داشته اند و در نتیجه آن لبنان بهای سنگینی پرداخت کرده است.

بسیاری از لبنانی‌ها باور دارند عربستان با ریاست واقعی «محمد بن سلمان»، ولیعهد ۳۲ ساله، دستور به کناره‌گیری سعد حریری داده است. حریری در عربستان به دنیا آمده و تابعیت سعودی دارد و دوره دوم نخست وزیری وی از دسامبر ۲۰۱۶ آغاز شد. 

با وجود آنکه مقامات عربستانی هرگونه دخالت در اعلام کناره‌گیری حریری را تکذیب می‌کنند، اما حقیقت آن است که ریاض نگران قدرت گرفتن ایران در دوران پساداعش است. تحلیلگران مستقل اقدامات اخیر عربستان را در راستای حذف چالشهای پیش روی ولیعهد جدید برای رسیدن به قدرت قبل از جلوس بر کرسی پادشاهی عربستان می‌دانند. 

سی‌ان‌ان در ادامه افزود: ایران نقش بسیار پررنگی در آموزش و مشاوره نیرو‌های ارتش عراق برای سرکوب داعش ایفا کرد. ایران در کنار روسیه و حزب الله به دولت «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه، کمک کرد تا نیرو‌های آمریکایی، سعودی و شورشیان مورد حمایت برخی کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس را شکست دهد. این در حالیست که عربستان و دیگر متحدان عرب این کشور در جنگ وحشیانه و بدون پیروزی یمن نیز گرفتار شده‌اند و هنوز به هیچ پیروزی‌ای دست نیافته‌اند.

به نوشته این شبکه خبری آمریکایی، نمی‌توان ایران را از "تازه واردان به عرصه سیاست" دانست. این کشور از خانواده اسد، ابتدا حافظ و سپس بشار اسد، از سال ۱۹۷۹ حمایت کرده است و از سال ۱۹۸۲ همزمان با حمله اسرائیل به لبنان نیز حمایت از حزب الله را آغاز کرد.

البته تاریخ ایران به همین چند دهه یا چند سده اخیر محدود نمی‌شود، بلکه تاریخ این کشور چندین هزار ساله است و در طول سالهای اخیر هر اندازه که آمریکا و متحدانش سعی در منزوی کردن و یا تحریم آن به دلیل برنامه هسته‌ای داشته‌اند، قدرت و نفوذ این کشور ۸۰ میلیون نفری به دلیل تنوع بالای اقتصادی آن، نه تنها در میان کشور‌های عربی، بلکه در کل منطقه بیشتر و بیشتر شده است. ایران اکنون با روسیه و ترکیه نیز روابط نزدیکی پیدا کرده است.

«رامی خوری»، یکی از کارشناسان ارشد دانشگاه آمریکایی بیروت، در این باره گفت: از زمانی که کوروش کبیر به قدرت بی‌بدیل منطقه‌ای تبدیل شد، ایرانی‌ها به خوبی حکمرانی را فرا گرفتند. اما در مقایسه با ایرانی‌ها، خاندان سعودی تازه‌کار به حساب می‌آیند. مقامات عربستانی تلاش می‌کنند کاری در لبنان انجام دهند تا خودی نشان داده باشند؛ اما این یک تلاش بیهوده است.

عربستان، اسرائیل و تعداد قابل توجهی از دولت‌های مستقر در آمریکا تلاش زیادی بکار بستند تا مهمترین متحد ایران در لبنان، حزب الله، را تضعیف و یا نابود کنند؛ اما نه تنها در این کار موفق نبودند، بلکه در هر بار حزب الله، و در نتیجه آن ایران، قدرتمندتر از قبل شد.

حزب الله علاوه بر اینکه یکی از احزاب سیاسی قدرتمند در لبنان به حساب می‌آید، یک سازمان نظامی فوق‌العاده نیز هست. حزب الله موفق شد در سال ۲۰۰۰، ارتش اسرائیل را که از سوی آمریکا حمایت می‌شد، به عقب براند و خسارت سنگینی را بر صهیونیست‌ها تحمیل کند. حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ نیز یک بار دیگر ارتش اسرائیل را متوقف کرد و به آن‌ها اجازه تجاوز به خاک لبنان را نداد. با این حال، آمریکا، اسرائیل و اتحادیه اروپا، حزب‌الله را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند. 

سی‌ان‌ان در پایان نوشت: هرچقدر هم در شرایط کنونی، عربستان، اسرائیل و آمریکا تلاش کنند با ماجراجویی در لبنان، بیروت را وادار به مقابله با ایران و یا حزب‌الله کنند، تمایل بسیار کمی از سوی مقامات لبنانی به چشم می‌خورد تا در این مسیر قرار گیرند. آن‌ها هنوز جنگ‌های داخلی ۱۹۷۵-۱۹۹۰ و یا مجموعه جنگ‌ها با رژیم صهیونیستی را از یاد نبرده‌اند و خونریزی بیشتر نمی‌خواهند. 

 انتهای پیام/

گزارش سی‌ان‌ان از تحولات جدید خاورمیانه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۱۸ آبان ۱۳۹۶
مردم عربستان خواب خوابند !!
Iran (Islamic Republic of)
منتظر
۱۹:۳۴ ۱۷ آبان ۱۳۹۶
شیطان بزرگ آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۱۷ آبان ۱۳۹۶
ان شاءالله به زودي ظهور امام زمان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۷ آبان ۱۳۹۶
ان شاء الله ایران روزی پایگاه اصلی ریشه کنی همه کانون های ضد بشری خواهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۷ آبان ۱۳۹۶
ان شاء الله ایران روزی پایگاه اصلی ریشه کنی همه کانون های ضد بشری خواهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۱۷ آبان ۱۳۹۶
انشالله نابودی دولت مردان امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۱۷ آبان ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا.


زنده باد ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۷ آبان ۱۳۹۶
پول وتجارت اسلحه خوشبختی نمی آورد این ثابت شد ترامپ و آل سعود و اسرائیل و جیره خوار آنها برن خودشونو زنده به گور کنند
آخرین اخبار