همراه قافله غم بعد از یک اربعین فراق

کاروان، آرام آرام مسیر عشق را یه امید وصال طی می کند در این میان صدای زینب است که در فراق یار به گوش می رسد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ قافله غم به کربلا رسید نفس‌ها در سینه حبس شده بود همه نگران زینبند ....
 
 
همراه قافله غم بعد از یک اربعین فراق
تن رنجورش را ازمرکب به زیر کشید نفس هایش به شماره افتاده و بوی عطر حسین بی تابش کرده بود کشان کشان خودرا بر سرمزاری رساند که خود در آن آرمیده بود سر به روی مزار گذاشت، سلام آرام جان خواهر سلام بر محاسن خضاب شده‏‌ات، سلام بر چهره به خاک و خون آلوده‏‌ات سلام بر گلوی که نشان بوسه مادر دارد سلام‌ای تمام هستی زینب.

حضرت زینب بعد از یک اربعین فراق و جدایی از یوسف خود زمزمه‌های عاشقانه با برادر کرد .
 

منشأ اربعین چیست؟

نخستین سوگواران حسین (ع) در اربعین سالار شهیدان، در وادی عشق کربلا گرد هم آمدند وبه یادش هم ناله شدند تا شیعیانش نیز همچون آنان دل در گرو اربعین بندند و موج موج درپی حقیقتی که از جوشش خون مولایشان در این دشت غم آشکار شده سرازیر شوند تربتش را سرمه چشمانشان کنند و حرمش را همچون قبلگاه عشق طواف  نمایند.

مهمترین نکته درباره اربعین سید الشهداء (ع) روایت امام عسکری (ع) است.
حضرت در روایتی که در منابع مختلف از ایشان نقل شده فرمود: ه‌اند: نشانه‌های مؤمن پنج چیز است‌: ۱ ـ. خواندن پنجاه و یک رکعت نماز ۲ ـ. زیارت اربعین ۳ ـ. انگشتری در دست راست ۴ ـ. وجود آثار سجده بر پیشانی ۵ ـ. بلند خواندن بسم الله در نماز
 

اولین زائر امام حسین در روز اربعین!

جابر بن عبدالله انصاری را نخستین کسی میدانند که شرافت کسب این عنوان را پیدا نموده است؛ چون او کسی است که به قصد زیارت قبر سالار شهیدان، أباعبدالله الحسین علیه‌السلام، با توجه به کهولت سنی خود و با در نظر گرفتن شرایط بسیار سخت سیاسی روز، از مدینه به کربلا آمد؛ چنان که بسیاری از بزرگان به این مطلب تصریح کرده اند.

همچنین شیخ ابوجعفر محمد بن ابی‌القاسم محمد بن علی طبری به سندش از عطیه‌ی عوفی نقل می‌کند: همراه جابر بن عبدالله انصاری به قصد زیارت قبر حسین بن علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام بیرون آمدیم. هنگامی که به کربلا وارد شدیم، جابر خود را به کنار فرات رساند و غسل کرد. لنگ به کمر بسته و حوله را بر دوش انداخت و خود را خوشبو ساخت.

هر گامی که برمی‌داشت ذکر خدا می‌گفت:، تا آن‌گاه که نزدیک قبر رسید؛ به من گفت: دستانم را بر قبر او بگذار. چنان کردم. خود را بر قبر مطهر انداخت و بی‌هوش افتاد. قدری آب بر او پاشیدم. وقتی که به هوش آمد، سه بار گفت: «یا حسین!»، سپس گفت: حبیب لا یجیب احبیبه؛ آیا دوست پاسخ دوستش را نمی‌دهد؟ آن‌گاه گفت: چگونه پاسخ دهی و حال آن‌که رگ‌های گردنت بر پشت و شانه‌ات آویخته و بین بدن و سرت جدایی افتاده است، و پس از آن، آن حضرت را با کلماتی که نشان از کمال ایمان وی دارد، این گونه زیارت می‌کند: فأشهد أنک ابن‌خاتم النبیین، و ابن‌سید المؤمنین، و ابن‌حلیف التقوی، و سلیل الهدی، و خامس أصحاب الکساء، و ابن‌سید النقباء، و ابن‌فاطمة سیدة النساء، و ما لک لا تکون هکذا، و قد غذتک کف سید المرسلین، و ربیت فی حجر المتقین، و رضعت من ثدی الایمان، و فطمت بالاسلام، فطبت حیا، و طبت میتا، غیر أن قلوب المؤمنین غیر طیبة لفراقک، و لا شاکة فی الخیرة لک، فعلیک سلام الله و رضوانه، و أشهد أنک مضیت علی ما مضی علیه أخوک یحیی بن زکریا.

ثواب پیاده رفتن به زیارت سیدالشهدا (ع) به روایت امام صادق (ع):

 امام صادق (ع) درباره ثواب زیارت امام حسین (ع) با پای پیاده می‌فرماید: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) برود، خداوند به هر قدمى که برمى‏ دارد یک حسنه برایش نوشته، یک گناه از او محو مى ‏فرماید، یک درجه مرتبه ‏اش را بالا مى‏ برد، وقتى به زیارت رفت، حق تعالى دو فرشته را مامور او مى‏‌فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مى‏‌گویند: اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزیده شد، تو از افراد حزب خدا، حزب رسول او و حزب اهل‌بیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید، آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد. (کامل الزیارات ص. ۱۳۴)

همراه قافله غم بعد از یک اربعین فراق


ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة:

حجت الاسلام مسعود صفی‌یاری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ درباره اثرات زیارت اربعین بر جان و روح شیعیان گفت:پیامبر گرامی اسلامی وجود مقدس حسین ابن علی را مصباح الهدی و خورشید هدایت معرفی فرمود: که تا قیام قیامت پرتو افشانی خواهد کرد و مشتاقان وصالش را به صراط مستقیم رهنمون خواهد داشت.

همراه قافله غم بعد از یک اربعین فراق
حجت الاسلام مسعود صفی‌یاری افزود:بی‌تردید زیارت اربعین و به ویژه در قامت پیاده روی با عظمت زیارت اربعین جلوه‌ای از جلوات ویژه هدایتگرانه سید الشهدا است که با نور افشانی خود غبار‌ها و زنگار‌ها و غفلت‌ها را کنار زده و عشق و محبت معرفت، بصیرت، مهربان و در یک کلمه زیست مومنانه را به ارمغان می‌آورد.

حجت الاسلام نصیری کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ با اشاره به اینکه شرکت در پیاده‌روی اربعین آرزوی هر عاشق حسینی است که همراه با سایر دلداران ثارالله در مسیر نجف تا کربلا حضور یابد، گفت: با توجه به روایتی از پیا مبر اکرم (ص) "نیه المومن خیر من عمله" نیت مومن از عمل او بهتر است کسانی که توفیق زیارت سیالشهدا را از نزدیک در این ایام نداشتند می‌توانند با نیت زیارت مولایشان از راه دور؛ به وجود مقدس ایشان و اصحاب باوفایشان عرض ادب کنند تا انشالله در ثواب این فضیلت بزرگ شریک شوند.

عزاداری زنجانی‌ها در روز اربعین

در فرهنگ عاشورا، اربعین به چهلمین شب شهادت حسین بن علی (ع) گفته می‌شود که مصادف با روز بیستم ماه صفر است. در روز بیستم صفر؛ شیعیان، مراسم سوگواری عظیمی را در کشور‌ها و شهر‌های مختلف به یاد عاشورای حسینی بر پا می کنند.

در زنجان نیز عاشقان و پیروان آن امام، به یاد هفتاد و دو لاله پرپر و همچنین اسرای کربلا و به یاد مصائب حضرت زینب به عزاداری پرداخته و باران اشکبار چشم خویش را بامظلومیت حسین و یارانش پیوند می‌زنند.

یکی ازبزرگترین عزاداری‌های زنجانی‌ها مربوط به عزاداری حسینیه اعظم زنجان است.
همراه قافله غم بعد از یک اربعین فراق
شهامی مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ ویژه مراسم اربعین حسینی در حسینیه اعظم زنجان امسال نیز همچون سنوات گذشته روز چهارشنبه (شب اربعین) با سخنرانی آیت الله عامری و مداحی مادحین اهل بیت حاج مرتضی حیدری-حاج سیدمحمودحسینی برگزار می‌شود.

وی افزود:  همچنین حرکت دسته عزاداری روزاربعین ساعت ۹ صبح بعد ازمراسم عزاداری از محل حسینیه زنجان به سمت امام زاده سید ابراهیم خواهد بود.
 
 
انتهای پیام/ ن
 
گزارشی از زهرا نصیری
 
 

فضیلت پیاده روی اربعین وزیارت سیدالشهداء

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.