باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

غول آتش در رگ سفيد روزانه 6 هزار بشكه نفت را می بلعد/ نبرد صنعتگران نفت با شعله های حريق همچنان ادامه دارد

با گذشت 12 روز از نبرد سخت صنعتگران نفت با شعله های حریق میدان نفتی رگ سفید؛غول آتش روزانه 6 هزار بشکه به قیمت 372 هزار دلار نفتی را می بلعد.

مهریانبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،یکشنبه حدود ساعت 13 هفتم آبان 1396 دکل شماره 95 منطقه رگ سفید2 در اثر فوران گاز چاه 147 دچار آتش سوزی شد. حادثه فوران گاز از درون چاه فوق که تا عمق 2610 متری حفاری شده بود ، هنگام عملیات"لوله‎بالا "به وقوع پیوسته و سبب آتش‎سوزی دکل 95 شد.

اکنون با گذشت 12 روز از طغیان آتش برافروخته از دل رگ نفتی جنوب غربی ايران ؛رویارویی انسان با ستیز طبیعت ناشناخته همچنان ادامه دارد،رگ سفید جايی در دل تپه‌ ماهوره شاهد نبرد و زورآزمایی متخصصان صنعت نفت با شعله های آتش بزرگ است.زبانه های شعله های آتش با خودنمایی در این منطقه با قدرت تمام طلای سیاه را به کام خود می کشد.با این حال افراد حاضر در صحنه برای سرکوب آتش با محاسبات دقیق مهندسی و دقت عمل ،حساب شده قدم بر می دارند و این آتش چاره ای جز تسلیم شدن در برابر تلاش این افراد نخواهد داشت.چرا که اقدامات آنها با چنان سرعتی در حال پیشرفت است که انجام آنها در حالت طبیعی ماهها به طول می انجامد.برای مثال احداث نزدیک به 300 کیلومتر خط لوله آب در 6 روز ابتدای حادثه فوق کاری بسیار تحسین برانگیز است، چراکه این امر به طول معمول سه تا 6 ماه ،زمان می برد.

علاوه بر این در 11 روز گذشته، شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب، تقریبا در همه زمینه‌ها از جمله احداث خطوط لوله انتقال آب و استخر ذخیره آب، احداث موقعیت حفاری چاه‌های جدید، ایجاد زیرساخت‌های مخابراتی و ارتباطی و گسیل ماشین آلات و تجهیزات سنگین به منطقه، از برنامه تدوین شده، پیشی گرفته است؛ با این وصف احتمال جلو افتادن زمان اجرای عملیات اصلی دور از انتظار نخواهد بود.

عملیات مهار از سطح، با نصب یک اتی واگن «Athey Wagon» تا چند روز آینده آغاز می‌شود

عملیات اطفای حریق چاه 147 همچنان با شدت در حال پیگیریست. .به گفته مسوولان پاکسازی محوطه در مراحل پایانی آن قرار دارد، اما به دلیل نزدیکی به آتش با کندی پیش می رود.برپایی خط دوم انتقال آب نیزدر حال انجام است.

به گفته بیژن عالیپور مسوول ستاد مهار فوران چاه 147 رگ سفید ؛عملیات مهار از سطح با نصب یک اتی واگن «Athey Wagon» تا چند روز آینده آغاز می‌شود.

استفاده ازAthey Wagon برای بستن چاه از دهانه (Top Kill) پس از پاکسازی محوطه چاه و دسترسی به تجهیزات فوران‌گیر(BOP)، استینگر(Stinger) سر بازوی اتی واگن نصب شده و آتش به دودکش بالای آن هدایت می‌شود و هم اکنون یک دستگاه بلدوزر D9، بعنوان نیرو محرکه دستگاه اتی‌واگن جهت استفاده در عملیات مهار و کنترل فوران چاه 147 رگ سفید در اختیار متخصصان صنعت نفت قرار گرفته است.

بیژن عالیپور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در جدیدترین ارائه گزارش پیشرفت کار عملیات مهار آتش چاه رگ 147 سفید اظهار کرد: شامگاه چهارشنبه (17 آبان‌ماه) در ششمین مرحله عملیات پاکسازی محوطه چاه 147 رگ سفید ،با تلاش نیروهای عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی حفاری بخش دیگری از ادوات و تجهیزات باقیمانده در ضلع غربی چاه، از محدوده آتش جمع آوری و به بیرون از موقعیت منتقل و شرایط لازم برای ادامه عملیات با استفاده از اتی واگن (Athey Wagon) فراهم شد.

وی افزود: در این عملیات که با فرماندهی واحد و تحت نظارت معاون امور تولید شرکت ملی نفت با موفقیت و سرعت قابل ملاحضه‌ای انجام شد، 9 محموله دیگر از تجهیزات آسیب دیده و موانع دسترسی به مرکز آتش، جمع آوری و به بیرون از محدوده عملیات مهار چاه منتقل شد.

مسوول ستاد مهار فوران چاه 147 رگ سفید توضیح داد: در ادامه برنامه فراهم سازی تمهیدات عملیات اصلی مهار چاه، روز گذشته سه دستگاه پمپ برای مقابله با آتش متعلق به کنترل فوران شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به همراه تجهیزات مربوطه در کنار استخر اصلی نصب شد که در روزهای آینده با تکمیل آبگیری استخر، نقش اصلی تامین آب عملیات اصلی عهده دار خواهند شد.

 روزانه 372 هزار دلار نفت در رگ سفید می سوزد

مسعود جباری کارشناس ارشد نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی ، می گوید:آتش گرفتن و سوختن چاه نفتی در حین عملیات حفاری و... امری طبیعی است که نه تنها در کشور ما بلکه در سایر کشورهای دارنده این نعمت خدادادی رخ می دهد.تنها حساسیت حوزه نفت در این است که با حمایت های لازم از وقوع اتفاقات این چنینی جلوگیری شود ،اما اکنون که این وضع در رگ سفید رخ داده تنها باید بر مهار و کنترل شرایط اهتمام ورزید.

وی ادامه داد:مهار آتش چاه های نفتی کار و تجربه اول صنعتگران نفتی ما نیست چرا که در دوران جنگ تحمیلی و خرابکاری منافقان در سال 71 شاهد چنین وقایعی بوده ایم.اکنون متخصصان ما با تجربه و تجهیزات لازم و کافی موجود با قوت تمام در حال انجام عملیات مهار هستند.

این کارشناس ارشد نفتی با بیان اینکه مهار آتش فوق در بازه زمانی یک ماهه امری طبیعی است و بسته به شرایط امکان عدول از زمان پیش بینی شده مذکور وجود دارد،افزود:تلاش افراد حاضر در صحنه مسیر مشخصی دارد،تنها باید دعا کنیم که عملیات مهار در کمترین زمان ممکن به سرانجام برسد.

جباری با بیان اینکه با باز شدن چاه نفتی حجم زیادی از انرژی موجود در آن فوران می کند ،گفت:طبق آمار ارائه شده از مسوولان مهار این حادثه، روزانه 5 تا 6 هزار بشکه نفت در حال سوختن است.بنابراین این مقدار نفت با نرخ 62 دلاری قیمت هر بشکه نفت اوپک، حدود 372 هزار دلار قیمت دارد.

این در حالیست که برخی از رسانه ها مدعی هستد که روزانه 8000 تا  9000 بشکه نفت در چاه آتش گرفته میدان نفتی رگ‌سفید می سوزد و این مقدار نفت با نرخ 62دلاری قیمت هر بشکه نفت اوپک، حداقل حدود 500هزار دلار قیمت دارد.

تاکنون برآورد خسارتی از آتش سوزی رگ سفید اعلام نشده است

اسداله قره خانی الوستانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درگفتگو با خبرنگار  اقتصاد و انرژی،در این باره گفت:دوشنبه 22 آبان ماه از مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب برای حضور در کمیسیون انرژی دعوت کرده ایم تا در خصوص میزان پیشرفت عملیات مهار و خسارت وارد شده در طی این چند روز ،گزارشی ارائه دهد.بنابراین هرگونه اظهار نظر ،قبل از این جلسه مقرر شده جایز نیست.

امیداوریم با تلاش مسوولان امر و مهار قبل از موعد برنامه ریزی شده ضمن رهایی رگ نفتی ایران از زبانه های سرخ آتش،از سوختن طلای سیاه مدفون شده در دل این چاه جلوگیری شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۸:۵۲ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
بخداباایشالله ماشالله خاموش نمیشه کمی ازغرورومنیت تون کم کنیدومتخصصش روبیاریدمهارش کنه وبیش ازاین ثروت مملکت رادودنکنید
آخرین اخبار