وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت؛

از بیماری که بیشتر زائران اربعین گرفتار آن شدند تا آمار تکان دهنده از پوکی استخوان در زنان

وزارت بهداشت در هفته‌گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت و درمان در هفته گذشته  با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

اثربخشی 95 درصدی درمان در هپاتیت C/ درمان هپاتیت نیازمند مشارکت بین بخشی

حامد شرفی عضو انجمن شبکه هپاتیت کشور گفت: یکی از معضلات بیماران تالاسمی ابتلا به هپاتیت C است که مشکل بزرگ اما در حال حاضر قابل درمان است.

وی افزود: 30 درصد مبتلایان به هپاتیت C در مواجه به ویروس هپاتیت، درمان می‌شوند اما 70 درصد مبتلایان به هپاتیت C در بازه زمانی بلند مدت با عوارض حاد درگیر مشکلات کبدی می‌شوند.

شرفی گفت: شیوع هپاتیت C در ایران کمتر از 3 دهم درصد است و تنها کمتر از 3 درصد این افراد درمان شده‌اند و با شناسایی مبتلایان می‌توانیم به درمان و ریشه‌کنی آن بپردازیم.

هزینه ۶ میلیونی آزمایش‌های ژنتیک قبل از بارداری/ اجرای طرح غربالگری ژنتیکی خانه به خانه

علی ربیعی وزیر کار ، تعاون و رفاه اجتماعیبیان کرد: به طور کلی هم اکنون قیمت تمام شده آزمایش های ژنتیکی پیش از بارداری بین 3 الی 6 میلیون تومان و در مواد خیلی نادری حتی بیشتر از این میزان است که البته انجام به موقع مشاوره های پیش از ازدواج و مشاوره های ژنتیکی  باعث شده تا زوجینی که از نظر پزشکان و مشاوران ژنتیک نیازی به این آزمایش ها ندارند از این مورد مبرا شوند .

ی با تاکید بر طراحی و توزیع پرسشنامه هایی ویژه برای غربالگری های ژنتیکی در سراسر کشور با اولویت مناطق محروم ، گفت : از این به بعد طرح پایش و غربالگری بیماری های ژنتیکی به شکل تکمیل پرسشنامه هایی  توسط کارشناسان سازمان بهزیستی با مراجعه خانه به خانه  اجرا می شود که طبق آن خانواده های دارای سابقه بیماری های ژنتیکی شناسایی و برای انجام مشاوره ژنتیکی پیش از ازدواج و بارداری به مراکز مشاوره ژنتیکی در همان منطقه محل سکونت ارجاع می شوند که در این مورد اولین اولویت با خانواده های مناطق محروم و کم برخوردار است . 

شیوع ۱۱ درصدی دیابت در ایران

شهین یاراحمدی رئیس اداره غدد در معاونت بهداشت اظهار کرد:دیابت یکی از بیماری‌های شایعی است که به علت اختلال در تولید انسولین ایجاد می شود. متاسفانه از سال ۱۹۸۰ میلادی شیوع دیابت در جهان ۲ برابر شده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۱۹۹ میلیون زن دیابتی در جهان زندگی می کنند که پیش بینی می شود در سال ۲۰۴۰ میلادی این رقم به ۳۱۳ میلیون نفر برسد.از هر ۱۰ زن یک نفر دچار دیابت و از هر هفت زن باردار یک نفر به دیابت بارداری مبتلا است.

خطر انواع شکستگی‌ها در کمین سالمندان/ شیوع ۷۰ درصدی پوکی استخوان در زنان

افشین استوار سرپرست مرکز تحقیقات استئوپروز (پوکی استخوان) پژوهشگاه غدد علوم پزشکی تهران در گفت و گو با خبرنگاربا بیان اینکه شیوع پوکی استخوان در ایران بین 10 تا 20 درصد است، گفت: اکنون آمار دقیقی از مبتلایان به پوکی استخوان در کشور وجود ندارد، به همین دلیل پژوهشگاه غدد مطالعه‌ای را سال آینده در کشور به صورت چند‌مرکزی انجام می‌دهد تا از آمار ابتلا به این بیماری و واقعیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، مطلع شویم.

 استوار با بیان اینکه پوکی استخوان در زنان بعد از سن یائسگی شیوع 50 تا 70 درصدی دارد، عنوان کرد: با افزایش سن خانم‌ها به دلیل آنکه هورمون استروئید کاهش می‌یابد، شیوع پوکی استخوان افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به بهترین سن تشخیص پوکی استخوان عنوان کرد: پوکی استخوان در مردان بالای 65 سالگی شیوع دارد، اما به طور کلی توصیه ما این است که خانم‌ها و آقایان بالای 65 سال به پزشک مراجعه کنند و با دستگاه‌های سنجش تراکم استخوان وضعیت سلامت استخوان آنها بررسی شود تا از بروز پوکی استخوان ، شکستی و مرگ و میر ناشی از این بیماری جلوگیری کنیم.

سرپرست مرکز تحقیقات پوکی استخوان علوم پزشکی تهران به افزایش شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان در کشور اشاره کرد و گفت: پوکی استخوان با افزایش سن ارتباط مستقیمی دارد و به دلیل پیر شدن جمعیت کشور شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان  رو به افزایش است.

آخرین وضعیت امداد رسانی به زائران اربعین در مرز مهران

سردار محمدرضا سید احمدیان معاون بهداشت، امداد و درمان ناجا اظهار کرد: هم اکنون هفت درمانگاه در نقاط مختلف شهر مهران و یک درمانگاه ویژه در مجاورت فرودگاه کرمانشاه با کادر درمانی و تجهیزات کامل توسط نیروی انتظامی و ارتش جمهوری اسلامی به عنوان لایه اول پوشش امداد و درمان برای زائران اربعین به طور شبانه روزی فعال هستند. 

سرماخوردگی؛ بیشترین علت مراجعه زائران اربعین به پایگاه های امداد مرز مهران 

معاون بهداشت و امداد و درمان ناجا با اشاره به کاهش چشم گیر بار مراجعات زائران اربعین به پایگاه های امداد و درمان مهران نسبت به سال گذشته، افزود: هم اکنون به علت وجود گرد و غبار و نوسانات دما، سرماخوردگی ها و مشکلات تنفسی به عنوان بیشترین علت مراجعه زائران اربعین به مراکز درمانی در مرز و شهر مهران  است.

وی همچنین در خصوص وضعیت سوانح ترافیکی در مرز مهران، گفت: البته سانحه دلخراش واژگونی اتوبوس حامل زائران اربعین به علت بی احتیاطی راننده در مسیر شهر بدره عراق اتفاق افتاد و در ایران نیز سوانح ترافیکی نسبت به سال گذشته به طور چشمگیری کاهش یافته اما با توجه به موج بازگشت زائران توصیه می شود رانندگان در طول مسیر و به علت وجود حجم ترافیک به شدت نکات ایمنی را جدی بگیرند و از عجله ، سبقت گرفتن اجتناب کنند و در صورت خواب آلودگی حتی با داشتن مسافر حتما در کنار جاده و با پارک امن استراحت کنند. 

تخریب‌ پزشکان، توریسم سلامت را نشانه رفته/ چشم پزشکی پردرآمدترین رشته در گردشگری سلامت

حسن هاشمی وزیر بهداشت عنوان کرد:  چشم پزشکی جزء پردرآمد ترین رشته ها در توریسم سلامت است و کشور ترکیه 2 میلیون دلار درآمد در این حوزه دارد و متاسفانه در قسمت های مختلف افراد زبان بلد نیستند و بازار یابی ما صفر است و آژانسی در این خصوص نداریم و خدمات پس از فروش متناقض است و تصویر غلطی به کشورها داده ایم .

وی افزود: حرف هایی زیادی علیه جامعه پزشکی زده می شود و پزشکان را تخریب می کنند اما نباید انتظار داشته باشیم با این تخریب ها مردم کشورهای همسایه ها جانشان را در اختیار ما بگذارند، روزی رسان پزشکان خداست و جامعه پزشکی نیازمند توریسم درمان نیست ولی باید همه از این ثروت ملی مراقبت کنند، اگر با من و یا دولت بد هستید  چرا پزشکان را تخریب می کنید؟

وزیربهداشت عنوان کرد: دولت تسهیلاتی را باید در آختیار آژانس های جدب توریسم سلامت بگذارد و با تعیین نرخ هایی در داخل رقابت ایجاد کنیم.

رئیس اداره غدد در معاونت بهداشت با بیان اینکه حدود نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند، گفت: شیوع دیابت در ایران در بین افراد بالغ ۱۱ درصد و در خاورمیانه ۱۴ درصد است.

عقب ماندگی جدی در توریسم سلامت داریم

جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت درهمايش روسای بيمارستان های دارای واحد پذيرش بيماران بين الملل با موضوع گردشگری سلامت اظهار کرد: در حوزه خدمت رسانی درمانی به گردشگران عقب ماندگی‌های جدی داریم که دلیل آن فراهم نبودن شرایط برای جذب توریسم سلامت است.

وی بیان کرد: پزشکان ایرانی زیادی در خارج از کشور کار می‌کنند اما ما تبلیغات خوبی در حوزه گردشگری سلامت نداشتیم.

جان بابایی افزود: بسیاری از پزشکان ایرانی سرپرست پروژه‌های بزرگ هستند که استفاده درست نکردن از آنها در داخل کشور ضعف ما محسوب می شود.

آیا سرطان سینه با نمونه برداری در بدن پخش می شود؟

معصومه گیتی دانشیار‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس‌ کمیته‌ تصویربرداری‌ بیماری‌های زنان و پستان انجمن رادیولوژی‌ ایران با اشاره به باور غلط‌ مردم نسبت به نمونه‌برداری با سوزن یا دستکاری‌ سینه در تشخیص‌ سرطان، گفت: اکنون در دنیا و در بین بیشتر جراحان ایران بیمار مبتلا به سرطان سینه را بدون بیوپسی یا نمونه‌برداری با سوزن به اتاق عمل نمی‌برند‌.

وی ادامه داد: اگر قبل از جراحی سینه‌ بیوپسی‌ انجام شود، نوع سرطان و رفتار سلول‌های سرطانی با کمک تست‌های تخصصی تشخیص‌ داده می‌شود که در نتیجه جراح می‌تواند بهترین تصمیم‌گیری را برای جراحی و روش درمانی‌ بگیرد.

رئیس‌ کمیته‌ تصویربرداری‌ بیماری‌های زنان و پستان انجمن رادیولوژی‌ ایران، عنوان کرد: با توجه به سن بیمار، نتایج ماموگرافی، سونوگرافی، پاتولوژی‌ و تست‌های تشخیصی‌ همچنین می‌توان پیش‌بینی کرد که آیا بیمار مبتلا به سرطان سینه خوب به درمان پاسخ می‌دهد یا نه؟  و جراح می‌تواند تصمیم‌گیری کند که فقط توده سرطان را خارج کند یا کل سینه را بردارد‌.

وی افزود: جراح پس از انتخاب بهترین روش برای درمان سرطان سینه‌ تصمیمات خود را با بیمار در میان می‌گذارد تا بیمار در تصمیم‌گیری آگاهی کامل داشته باشد‌.

علی محمد آدابی رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به علت رغبت نداشتن پرستاران بی کار برای استخدام در غالب شرکتی، بیان کرد: به قطع و یقین کار شرکتی بدون وجود حداقل امنیت شغلی و داشتن حداقل میزان دستمزد و مسائل بیمه در شان   پرستارانی که چندین سال درس می خوانند و دوره های تئوری و عملی را با همه سختی ها و دقت هایش می گذرانند، نیست . 

وی گفت: طبق آخرین اطلاعات آماری جمع آوری شده در سازمان نظام پرستاری، هم اکنون 14 هزار پرستار جویای کار در ایران هستند و این در حالی است که طبق آخرین اطلاعات، بیمارستان های کشور  100 هزار نیروی پرستار کم دارند اما به علت وضعیت جذب شرکتی و مشکلات مالی و نبود جاذبه های شغلی، پرستاران تحصیل کرده کشورمان رغبتی برای جذب در مراکز درمانی به صورت شرکتی ندارند. 

این لوازم آرایشی تقلبی را نخرید + اسامی

روابط عمومی سازمان غذا و دارو  اعلام کرد : فرآورده های آرایشی و بهداشتی با نام تجاریMODA   و صرفا «اسامی قابل مشاهده در جدول زیر» به دلیل نداشتن برچسب اصالت و سلامت کالا معتبر، برچسب فارسی نویس و فقدان هر گونه مشخصات یا مشخصاتی از جمله سری ساخت یا نام تولید کننده، کشور تولید کننده ، تاریخ تولید و انقضاء و یا قید اطلاعات نادرست از جمله تولید کارخانه گینو فرانسه و دیگر مسائل، غیر مجاز شمرده می شود.

 روابط عمومی سازمان غذا و دارو در ادامه با اعلان اینکه معرفی این محصولات به قصد مبارزه با فروش  فرآورده های آرایشی تقلبی در سطح عرضه صورت می گیرد، تاکید کرد: این اطلاع رسانی صرفاً جهت محصولات قید شده در نامه به همراه تصاویر پیوست است و مشمول سایر محصولات با نام تجاری Moda که دارای نمایندگی واردات رسمی و دارای برچسب اصالت معتبر و مطابق ضوابط سازمان است، نمی گردد. 

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار