عربستان در تدارک اقدامی خطرناک علیه لبنان است؟

اینکه عربستان سعودی و سپس چند کشور دیگر عربی از اتباع خود می‌خواهند خاک لبنان را ترک کنند، از تکاپوی خطرناک سعودی علیه لبنان حکایت دارد.

عربستان در تدارک اقدامی خطرناک علیه لبنان است؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم با اشاره به درخواست عربستان و سپس امارات متحده عربی و بحرین از اتباع خود در لبنان برای ترک این کشور، نوشت: این نشانه ای خطرناکی و حاکی از این است که عربستان در تدارک موضع گیری علیه لبنان است.

حرکت بن سلمان در مسیر جرج بوش و مکتب ماکیاولی

نگاهی به تصمیمات و بازداشت ها و نیز سیاست مشت آهنین که محمد بن سلمان چه در دخل و چه در منطقه در پیش گرفته است، این برداشت را ایجاد می کند که وی در مسیر دو مکتب سیاسی در حرکت است؛ اول مکتب جرج بوش پدر و پسر مبنی بر اینکه هر کس با ما نیست دشمن ماست و دوم مکتب ماکیاولی که به این امیر سعودی این توصیه را می کند که بدون هیچ رحمی با دشمنان سیاسی و حتی مرم خود برخورد کند زیرا احترام و ترس مهم تر از دوستی است.

احتمال شدت انتقام جویی بن سلمان وجود دارد

بازداشت بسیاری از امیران و وزیران سابق سعودی به اتهام فساد در سه دهه اخیر گامی بی سابقه در خاندان حاکم سعودی به شمار می آید که مرجع اصلی آن تا این لحظه انتقام جویی بوده است که البته چه بسا این اقدامات فقط مرحله اول بوده و مراحل بعدی در دایره گسترده تری در راه باشد که بعید نیست نه فقط دشمنان بلکه متحدان را نیز شامل شود.

درخواست ترک خاک لبنان نشانه خطرناکی است

اینکه وزارت خارجه عربستان از اتباع خود در لبنان چه کسانی که مقیم هستند و چه مسافران می خواهد فورا خاک این کشور را ترک کنند و سپس امارات متحده عربی، کویت و بحرین نیز همین درخواست مشابه را مطرح می کنند، نشانه ای خطرناک است و حاکی از ین است که مسئولان سعودی در تکاپوی «یک اقدام» در لبنان هستند که یا تحریم اقتصادی است یا دخالت نظامی.

این پیش بینی برگرفته از اظهارات ثامر السبهان وزیر مشاور سعودی است مبنی بر اینکه کشورش اقدامات شدیدتری را علیه لبنان اتخاذ خواهد کرد تا روند امور آن به مسیر طبیعی بازگردد.

عربستان چطور می تواند با حزب الله روبه رو شود؟

وی همچنین گفت: عربستان با دولت لبنان به عنوان دولتی که علیه ما اعلام جنگ کرده است تعامل خواهد داشت و هر کس را که به کشورمان تجاوز کند سرجایش خواهیم نشاند.

نمی دانیم السبهان که بسیار به بن سلمان نزدیک است، چه منظوری دارد آیا منظور او و دولت سعودی از بازگشت اوضاع لبنان به مسیر طبیعی «شکستن» قدرت حزب الله و از بین بردن توانایی نظامی آن است؟

سوال دیگر اینکه چطور حزبی که علیه عربستان تجاوز می کند را سرجایش خواهند نشاند؟ آیا این ماموریت در مورد حزبی که 25 هزار رزمنده سرسخت و 150 هزار موشک در اختیار دارد و به یک مجموعه سیاسی و نظامی قوی منطقه ای وابسته است، امکان پذیر است؟

نکته قابل توجه اینکه برادران لبنانی اکنون سرگرم موضوع بازگشت سعد الحریری و زمان و هواپیمای او هستند و از رخدادهای احتمالی که در هفته ها و ماههای آینده در انتظار کشورشان است و خطرانت ناشی از آن و نیز چگونگی مقابله با این خطرات غافل مانده اند.

در این میان باید به این نکته مهم توجه داشت که تحریم اسرائیل علیه غزه موجب منفجر شدن سه جنگ این رژیم علیه آن در کمتر از هفت سال شد و همچنین این اشغال لبنان بود که جنوب آن را به خاستگاه اصلی حزب الله و مقاومت لبنان تبدیل کرد و در نهایت موجب نابودی اشغالگران و حقارت آنان شد، از همین رو سوالی که اکنون مطرح است اینکه نتایج احتمالی حاصل از محاصره و یا تحریم های اقتصادی علیه لبنان در آینده نزدیک چه خواهد بود؟ آیا سناریوی غزه تکرار خواهد شد؟

نقشه بن سلمان برای بیدار کردن کشورش چیست؟

معلوم نیست محمد بن سلمان در سطح داخلی و عربی و منطقه ای چه نقشه ای در سر دارد زیرا تجارب گذشته نشان می دهد این امیر جوان در اجرای تغییرات گسترده و به راه انداختن جنگ ها و تشکیل ائتلاف ها تردید نمی کند، چرا که در نظر دارد عربستان را از «خواب عمیق» بیدار کره و نوگرایی را در آن تحقق بخشیده و با استناد به «خطر ایران» و بازوهای نظامی آن در یمن، عراق، لبنان و سوریه از نظر سیاسی و نظامی کشورش را آماده کند

نقشه ولیعهد سعودی برای پر کردن خلأ سیاسی و رهبری در منطقه

بن سلمان احساس می کند منطقه با یک خلأ رهبری، سیاسی و اسلامی روبه رو است و او و کشورش گزینه ای برای پر کردن این خلأ هستند از همین رو در نظر دارد بر اساس معیارهای ایدئولوژیک ناسیونالیسم عربی دولت چهارم سعودی را تشکیل داده و آن را جایگزین وهابیت مذهبی و سیاسی کند که در تشکیل سه دولت سعودی نقش زیادی داشت.

به عبارت دیگر به نظر می رسد افکار بن سلمان و مشاوران او از وهابیت طایفه ای به سمت ناسیونالیسم عربی در حال تغییر است.

با این توضیحات باید پرسید آیا این ناسیونالیسم جدید که برای محیط سعودی ضد سکولاریسم جدید است، می تواند عقیده مبارزه جویی و روحیه بسیجی را در هر جنگ آینده که عربستان تحت پرچم پادشاه جدید (محمد بن سلمان) وارد آن خواهد شد تامین کند؟ کسی که ظرف چند ساعت و یا حداکثر چند روز دیگر به تخت پادشاهی تکیه خواهد زد.

سمت و سوی ناسیونالیسم جدید بن سلمان

عقیده ناسیونالیسم جدید در صورتی که عملی شود عربستان را در برابر دو ملیت اصلی قرار می دهد؛ یکی ترکیه و دیگری ملیت فارسی و ایرانی و بعید نیست این دو علیه عربستان متحد شوند به گونه ای که برخی نیروهای عربی در ملحق شدن به ائتلاف جدید عربی تردید کنند به ویژه اینکه بن سلمان در حال توسعه دایره ائتلاف های عربی است.

تردید مصر در ملحق شدن به عربستان

در این میان معلوم نیست مصر به عنوان متحد اصلی عربستان سعودی در ائتلاف چهارگانه علیه قطر، چه موضعی اتخاذ خواهد کرد و اینکه آیا این ائتلاف جدید با حضور مصر توسعه خواهد یافت تا بتواند جبهه های اقتصادی و یا نظامی را علیه ایران، سوریه و لبنان و حزب الله و نیز الحشد الشعبی در عراق بگشاید؟ در این صورت عرب های شیعه کجا قرار می گیرند؟

این در حالی است که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر روز گذشته گفت که کشورش در لبنان علیه حزب الله دخالت نخواهد کرد.

در این خصوص باید یادآور شد که السیسی که در برابر تمام فشارهای عربستان برای اعزام نیروهای کشورش به یمن ایستاد، شاید این بار نیز در مقابل فشارهای مربوط به ملحق شدن به جبهه احتمالی علیه ایران همان کار را بکند و یا اگر در ائتلاف سعودی شرکت کند مشارکت آن سمبلیک خواهد بود.

مصر به دنبال ماجراجویی نیست

نکته دیگر اینکه در شرایطی که مصر در صحرای سینا علیه داعش وارد جنگ شده و در صحرای غربی در مرز های لیبی و چه بسا در مرز اتیوپی با ناآرامی روبه رو است، آیا علیه لبنان و حزب الله وارد ماجراجویی شده و نیروها و یا هواپیماهای خود را در این جبهه به کار خواهد گرفت؟

لبنانی ها متحد می شوند

به هر حال باید در نظر داشت که عربستان بازوهای اقتصادی قدرتمندی دارد که می تواند چنانچه در صدد تحریم مالی و اقتصادی لبنان برآید این بازوها را علیه آن به کار گیرد اما چه بسا متحدان سنی و مسیحی لبنان بیشترین زیان را متحمل شوند زیرا این گروه از لبنانی ها تاجران و سرمایه گذاران این کشور را تشکیل می دهند نه شیعه که خاستگاه اصلی حزب الله را تشکیل داده و 40 درصد جمعیت لبنان هستند در نتیجه شاید تحریم لبنان موجب وحدت لبنانی ها می شود.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

 

برچسب ها: لبنان ، عربستان ، سعودی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۲۰ آبان ۱۳۹۶
آمریکا الان به تکنولوژی استخراج نفت از لایه های رسوبی دست پیدا کرده و نیاز به مشتری داره که البته اکثر مشتریاشو تو و کشورهای رقیبش قبضه کردید. یعنی با این جنگ منطقه ای انتقال نفت از خاورمیانه کم میشه و قیمت نفت میشه بالای 500 دلار. میمونه مسیر انتقال نفت که اونم از آمریکا که امن خواهد بود تأمین میشه....آمریکا که خودش دور هست و از جنگ آسیبی نمیبینه مثل جنگ جهانی دوم. در عوض کشورهای منطقه در این جنگ ویران میشن و اقتصادشون ضعیف میشه مثل اروپای جنگ جهانی دوم. یعنی بعد از جنگ بازار خوبی برای کالاهای آمریکایی ایجاد میشه. یعنی خوش به حال آمریکا... با این جنگ رقبای جهانی آمریکا مثه چین، ژاپن، اروپا و مخصوصاً روسیه اقتصادشون فلج میشه و باز دوباره آمریکا میشه حاکم بلامنازع...یعنی در کل پدر همه در میاد بجز آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۶
سخن ترامپ با بن سلمان : بابا ایول تو دیگه چه سوپرمنی هستی آفرین پسرم تو میتونی. من که دیگه پیر شدم و عصا بدست. ولی حتما حمایتت می کنم از دور.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۲۰ آبان ۱۳۹۶
عزیزان نگران نباشید.وقتی از موشکهای ایرانی ضربه خوردن اونوقت میفهمن که ایران و حزب الله کی هستن.با اینکه جنگ خوب نیست ولی ایکاش یک بار اراده جنگ با ایران قدرتمند و با غیرت را داشته باشن تا برای همیشه از دست این سعودی های جاهل عربستان راحت بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۶
هیچ کاری نمیتونی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۶
به نظر بنده چون عربستان قضیه بوجود آوردن داعش باصطلاح ایجاد دولت شام بازبین رفتن داعش خوابش تعبیر عکس شد وهمجنیین درجنگ بایمن چیزی چز ضرر وآبروربزی ودشمن کردن یمنیها علیه خود چیزی دستگیرش نشد ودربرابرائنلاف مقاومت بویژه ایران درقضیه عراق وسوریه وناامن کردن مرزها وداخل ابران شکست مفتضحانه ای خورده است‌ لذا برادرآمدن ازاین گرداب کسب آبرو وکسب ذره ای اقتدار برا عربستان درمنطقه وجهان آلسعود نقشه جدیدی را کشیده ودرتدارک توطعه ای دیگر است البته باحمایت آمریکا ودیکلمه رژیم صهیونیستی اینبار برا لبنان که نوک و سپر جبهه مقاومت بشمار میرود میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۶
اذا جائ الحق ظهر الباطل ،کان الباطل زهوقا...به راستی باطل نابود شدنی هست...قرآن کریم...هنگامی که رهبرمان به اذن امام زمان ارواحنا فدا دهان باز کند همه توطئه های سعودی-صهیونیستی-آمریکایی نقش بر آب میشود...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۸ ۲۰ آبان ۱۳۹۶
غرب و اسرائیل وهابیها رو شیر کردن انداخته اند جلو که قدرت ایران رو که هر روز داره بیشتر میشه رو مهار کنن.اگر هم شد جنگی راه بیاندازند که ایران رو مشغول کنند که به مرزهای فلسطین اشغالی نزدیک نشه تا موجودیت رذلشون چند صباحی بیشتر ادامه داشته باشه!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۶
مرگ بر آل سعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۸ ۲۰ آبان ۱۳۹۶
مرگ بر ال سعود .مرگ بر وهابیت.مرگ بر امریکا.مرگ بر اسرائیل.مرگ بر انگلیس
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۰:۱۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۶
واقعا جای تعجب است که دولتمردانی چون مصر بحرین وامارات عقلشان وسرنوشت کشورشان را دست یک جوان که رویای نپخته ای دارد می دهند. این مثل معروف که میگه یک نادان سنگی را داخل چاهی می اندازد که صد عاقل توان خارج کردن آن را ندارند اینجا صدق می کند زمانی که پا به عرصه واقعیت بگذارد آنوقت می فهمد که دنیا دست کیست.وزمانی که شعله های آتش در منطقه با کوچکترین جرقه روشن شود دیگر کسی نمی تواند آن را خاموش کند
زمان بعد از جنگ دیگر آل سعودی وجود نخواهد داشت که نزدیک به قرنی حکومت سلطنتی را بر مردم مظلوم عرب دیکته کند
Iran (Islamic Republic of)
سینا حیدری
۰۰:۰۹ ۲۰ آبان ۱۳۹۶
خدا میدونه چقدر دلم میخواد عربستان این کار رو بکنه و مستقیم با ایران وار جنگ بشه.دلم لک زده واسه اینکه کمتر از یک روز تمام چاه نفت ها و اقتصاد عربستان و فرودگاهاشون نابود بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
پیروزی با لبنان است سعودی ها از همین الان باید فاتحه خودشون را بخواهند
United States of America
ناشناس
۲۰:۴۷ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
این حرف ها هم برای منحرف کردن افگار مردم از وضعیت داخلی ریاض است. حالا جوونی کرد و یک چیزی گفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
ملت ایران با پیشرفت خودش سال به سال بیشتراز از همیشه منطقه رو از دست منافقان و فاسقانی مثل آل سعود و صهیونیسم نجات خواهد داد ان شاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
بن سلمان باید از صدام عبرت بگیرد .که نمی گیرد.مطمئنا نه اندازه صدام پشتیبان دارد و نه امکانات نظامی
United States of America
ناشناس
۱۹:۵۲ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
مرگ بر آل سعود جنایتکار کودککش
United States of America
ناشناس
۱۹:۵۲ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
مرگ بر آل سعود جنایتکار کودککش
Iran (Islamic Republic of)
فرید
۱۹:۳۳ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
با سلام نظر من درمورد حرکت اخیر عربستان,احتمال حمله نظامی وتروریستی هست,چرا که حزب الله قبلا توسط امریکا تحریم شد ولی نتیجه ای برای ضربه زدن به حزب الله عاید اسرائیل نشد.
احتمال بعدی اختلاف انداختن بین شیعه وسنی در لبنان هست,چرا که لبنان خونین و درگیر,خطر کمتری برای اسرائیل دارد واین راهکار باعث میشود تا حزب الله درگیر لبنان شده و از ارسال نیرو به سوریه خودداری کند به هرحال بوی جنگ جدید به مشام میرسد
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۷:۵۵ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
بایسنی یه جوری جنگ را بکشن داخل عربستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
حیف ازخانه خدا که دست این جاهل هاست
Iran (Islamic Republic of)
آسمان
۱۵:۴۶ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
ايران وقتي درهشت سال در جنگ با عراق موفق بود قطعاً عربستان ميداند وارد جنگ شدن با ايران بهايش سنگين است در مورد لبنان اين كارها تبليغات سياسي است درسته كه عربستان تجهيزات داره اما اين از توانايي حزب الله لبنان ذره اي كم نخواهد كردعربستان شده سگ غلاده داره ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
مصمم
۱۵:۰۱ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
عجب
Canada
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
احمق های سعودی شما خودتون رو از باتلاق یمن نجات بدین بعد برین سراغ یه کشوری که خیلی مقتدر تر از یمن هست
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۵۴ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
بزرگشن کردن هیچی نیست.شرط میبندم ترسو وبزدله امیدش به امریکا واسراییله نجسه ولی ما ومسلمانان امیدمان خدا و رهبری و وحدته میزنیمش نتونه نفس بکشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
مرررررررگ بر ال سعووووووود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
مرررررررگ بر ال سعووووووود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
عجب
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۲:۴۸ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
اینها همین هستند قابل اصلاح نیستند
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۲:۰۴ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
عجب
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۵۴ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
خاک برسرسعودی.اون هنوزاز جنگ یمن فقیر نتونسته کاری از پیش ببره.داره غلط زیادی میکنه.اگه همه کشورهای عربی رو هم جمع کنه.با حزب الله شیعه نمیتونه درگیر بشه.شاخش میشکنه.چه برسه ایران ابر قدرت.منطقه.