باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

حذف اعتبارات تشریفاتی يک گام به سوى اقتصاد اَمن/ بریز و بپاش به اسم بررسى مشكلات مردم!

حذف اعتبارات تشریفاتی از جمله 9 اصل پیشنهادی مهمِ بهارستانی ها برای تنظیم بودجه سال 97 و رسیدن به اقتصاد اَمن است.

مهریان / به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،23 روز دیگر یعنی 14 آذر ماه ،لایحه بودجه سال 97 از جانب دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود تا برنامه مالی اقدامات دستگاه های دولتی برای رسیدن به اهداف سالی که در حال آمدن است ،مشخص شود.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در جلسه شورای اقتصاد ؛رشد اقتصادی فراگیر و اشتغال زا و زدودن چهره خشن فقر از جامعه را از جهت گیری های اصلی بودجه سال 97 اعلام کرد.

بودجه‌بندی اساسی ترین رکن اجرای برنامه ریزی های خرد و کلان کشور محسوب می شود .از این رو دقت نظر در تدوین این مهم ،امری غیر قابل انکار و بسیار حیاتی است که در صورت رخداد هر گونه اشتباهی باعث بروز خساراتی جبران ناپذیر در سطح کلان مدیریتی خواهد شد.

این سند مالی بعد از تصویب قوه مقننه و رسیدن به مرحله اجرا؛همانند یک چارت هدایتگر میزان پیشرفت و یا انحراف مدیران هر بخش دولتی از مسیر تعیین شده را به نمایش می گذارد.

در این حالت می‌توان مطمئن شد که آیا در عملکرد؛ از مسیر مورد نظر دور شده ایم و یا به دلیل توسعه ی پیش بینی نشده نیازمند تجدید نظر در بودجه هستیم.

کارشناسان بر این باورند که بودجه در اصل برنامه ای برای صرفه جویی و استقراض در مخارج است که صورت های مالی گنجانده شده در آن ،مدیران را مجبور به اعمال صراحت و قاطعیت در تدوین برنامه های واقع گرایانه به منظور دستیابی به اهداف سازمانی مربوط به خود می کند.به عبارتی بودجه بندی ؛مدیران را مجبور به آماده سازی یک برنامه زمان بندی شده دقیق (نقشه راه) برای انجام امورات طرح ریزی شده در سازمان متبوع خود می کند.

در این گزارش طی مصاحبه با اعضای کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به تشریح الزماتی که باید در جهت گیری های تنظیم بودجه سال 97 لحاظ شود،پرداخته ایم که به شرح ذیل است

8 اصل مهمی که نباید در بودجه بندی سال آینده از قلم بیافتد

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی؛ درباره جهت گیری هایی که دولت باید در بودجه بندی سال آینده لحاظ کند،اظهار کرد: دولت در ابتدا باید حقوق های بالای 7 میلیون تومان را قطع کند و در بحث افزایش حقوق به صورت پلکانی عمل کند.به طور مثال با اتخاد تصمیمِ افزایش ده درصدی  حقوق ها،این موضوع  به طوردقیق  در حقوق تمامی افرادی که از میزان دستمزد پایینی برخوردارند،اعمال شود و افراد با حقوق بالا تنها نیمی از  افزایش حقوق مصوب شده را  دریافت کنند.

وی ادامه داد: به واقع امروزه در بحث بودجه گرفتار ،حقوق های بالایی شده ایم که افرادی آن را دریافت می کنند و همین موارد منجر به افزایش هزینه های دولت شده است. دولت اگر مدعی کمی بودجه یا بی پولی است ؛ حقوق این افراد را کاهش دهد و  تا این موضوع عملیاتی نشود شرایط فعلی بودجه اصلاح شدنی نخواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سومین موضوعی که دولت باید در بودجه بندی سال آینده در  نظر بگیرد عدم استفاده از اوراق و اسناد خزانه، در بودجه است ؛در چند سال اخیر با وجود مخالفت های کارشناسی ما ،بحث مذکور انجام شده و در نتیجه آن   امروزه کشورمان به سمت بدهکاری  با اصل بدهی و سود آن سوق یافته است.

دلیگانی افزود:جای تاسف دارد که با تصمیم غلط دولت، اسناد خزانه در کارهایی که درخور ارزشش باشند، صرف نشد ودر این بین تنها پولی برای واسطه ها فراهم شد.

وی درباره چهارمین اصلی که باید در تنظیم بودجه لحاظ شود، گفت: بحث مربوط به پرداخت های بالایی که در طرح تحول نظام سلامت وجود دارد باید قطع شود البته نه به این معنا ،که هزینه مراجعه بیماران بیمه سلامت به مراکز درمانی غیر دولتی حذف شود.اکنون جمعیت بسیار زیادی از مردم از این موضوع ناراضی هستند.این در حالیست کهحقوق دریافتی  برخی از پزشکان به میلیاردها تومان می رسد. چرا دولت نباید در کاهش حقوق این دسته از پزشکان اهتمام بورزد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره پنجمین جهت گیری مهمی که باید در تنظیم بودجه سال 97 لحاظ شود،گفت: ایجاد اشتغال که نیازمند بودجه قابل توجهی است باید در بودجه گنجانده و در عمل اجرایی شود.

دلیگانی حذف اعتبارات تشریفاتی را به عنوان ششمین جهت گیری دولت در بودجه بندی سال آینده معرفی کرد و تصریح کرد: عموم دستگاه های دولتی چه در سطح شهرستان ،چه در سطح استانی وچه در بُعد ملی به طور مدام در حال تغییر دکوراسیون خود هستند و این موضوع منجر به صرف هزینه ای گزاف می شود. اگر دولت به کرات دم از نبود  اعتبار می زند ؛چرا از پیدایش اتاق  های آن چنانی جلوگیری نمی کند؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: هفتمین موضوع مهم ؛ لزوم واگذاری تیم پرسپولیس و استقلال است.دولت نباید برای آن ها حتی ریالی اعتبار صرف کند.

دلیگانی اضافه کرد:  با گذشت 5 ماه از زمان خرید گندم ،دولت هنوز پول گندمکاران را تسویه نکرده است اما به راحتی پول بیت المال را بابت بدهی تیم پرسپولیس و استقلال خرج می کند.

وی در تشریح هشتمین اصل مهم بیان کرد:   بودجه شرکت ها موضوع مهم  دیگری  است که باید در بودجه سال آینده ذکر شود . خود دولت باید پیش قدم شده و بودجه شرکت ها را تعیین و تکلیف کند؛چرا این بخش باید آزادانه  با بیت المال هر کاری که می خواهد ، انجام دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: دولت باید با دخالت در این موضوع و اتخاذ تدابیری در آن، این بخش را کنترل و حسابرسی کند.؛ این ها همه اشکالاتی است که باید در بودجه آینده اصلاح شده و بر حذف نارضایتی افراد جامعه منتهی شود.

کاهش هزینه های جاری دولت با حذف وابستگی به نفت

حسن حسینی شاهرودی دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، درباره جهت گیری هایی که دولت باید درتنظیم بودجه سال آینده در نظر بگیرد، اظهار کرد: کاهش هزینه های جاری دولت ،بزرگترین موضوعی است که باید در تدوین بودجه سال آینده در نظر گرفت. چرا که در چند سال گذشته هزینه های دولت به شدت متراکم و بزرگ شده است.

وی ادامه داد: این موضوع باعث شده تا کل بودجه عمرانی کشور به کمتر از 10 درصد و حتی در برخی موارد به 5 درصد برسد؛ به عبارتی دولت 90 درصد برای خود هزینه می کند تا 5 یا 10 درصد برای مردم خدمتی ارائه دهد و یا کار عمرانی انجام شود.

حسینی شاهرودی تأکید کرد: این بدنه سنگین و متراکم دولت باید تا حد ممکن کوچک و هزینه ها کاهش یابد.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در زمینه کاهش هزینه ها نیز باید بحث وابستگی به فروش نفت و ارز و دلار حاصل از آن به حداقل میزان ممکن کاهش یابد تا از این طریق به بی اثر شدن و یا کمرنگ شدن آثار تحریم ها در جامعه اقتصادی دست یابیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
ایجادشغل = تحصیلکرد ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
باید بررسی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
من الان بیکار هستم رفتم دنبال کار اما به من میگن استخدام نداریم خواهش میکنم مسئولان چاره ای بیندیشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
انشالله بیکاری حل بشه انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
انشالله بیکاری حل بشه انشالله
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۰۳ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
از مسئولان خواهشمندم سازمان های دولتی را برای جوانان تحصیلکرده باز بزارند تا جوانان تحصیلکرده مشغول به کار شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
مادنبال کاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
خواهشمندم برای جوانان اشتغال ایجاد کنید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
من جوان تحصیلکرده هستم اما بیکار هستم هرجا میرم دنبال کار میگن باید آشنا داشته باشسی منی که اصلا پارتی ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
منم دنبال کار هستم اما کو کار؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
اگر هزینه های اضافی حذف بشه کمک بزرگی به اقتصاد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
خدا کنه مشکل بیکاری برطرف بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
آخرین اخبار