قنبری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عربستان برای جبران شکست‌هایش در منطقه به دنبال بحران‌آفرینی در لبنان است

عضو حزب مردم‌سالاری گفت: استعفای سعد حریری با آل‌سعود مرتبط است و هدف عربستان جبران شکست‌هایش در منطقه است.

اصلاحات عربستان به منظور تسهیل انتقال قدرت به فرزند پادشاه است/ عربستان برای جبران شکست‌هایش درپی بحران‌آفرینی در لبنان استداریوش قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه عربستان یکی از عقب‌مانده‌ترین سیستم‌های اجتماعی را به لحاظ بسته بودن در جهان دارد، گفت: در این نوع حاکمیت آزادی‌های سیاسی و اجتماعی برای مردم در نظر گرفته نشده است.

عضو حزب مردم‌سالاری با اشاره به برخی اصلاحات اخیر در عربستان نظیر اجازه رانندگی به زنان، اظهار کرد: این موارد همان انسداد فضای سیاسی و تغییر و تحولات اجتماعی است که هدف پادشاه عربستان از آنها این است که یک ژست دموکراتیک از خود به نمایش گذارد.

وی تصریح کرد: هدف دیگر ملک سلمان این است که در برابر فشارهایی که از جهان غرب به این کشور برای باز کردن فضا وارد می‌شود، وانمود کند که با این تغییر و تحولات، کشور را به سمت تغییرات دموکراتیک برده، در صورتی که به لحاظ سیاسی اتفاق خاصی رخ نداده است.

قنبری با اشاره به بازداشت چند نفر از شاهزادگان سعودی، بیان کرد: آنطور که معلوم است، این شاهزادگان پسران ملک‌سلمان برای پادشاهی آینده هستند و از طرف دیگر با تغییراتی که داده شده یک سری آزادی‌های نمایشی به زنان داده تا در راستای ارائه یک چهره به ظاهر اصلاح‌گر از ملک سلمان، بتوانند در آینده قدرت را به راحتی به پسران او منتقل کنند.

قنبری با اشاره به نحوه انتقال قدرت در عربستان که به صورت سنتی در خاندان‌ آل‌سعود به برادران می‌رسد، اظهار کرد: انتقال قدرت به پسران با این سنت در تضاد است و ملک سلمان هم این سنت را تغییر داده تا پسرش را روی کار آورد و با ارائه یکسری اصلاحات می‌خواهد فضا را در داخل عربستان برای آن قشرهایی که خواهان مدرنیسم هستند رضایت‌بخش کند.

وی ادامه داد: ملک سلمان به دنبال این است که برای خود و پسرش پایگاه اجتماعی در میان قشرهای طرفدار مدرنیسم ایجاد کند و از طرفی دیگر هم این پیام را به غرب بدهد که طرفدار اصلاح جامعه عقب‌مانده عربستان است.

عضو حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه در سال‌های گذشته  سرزنش های فراوانی از ناحیه کشورهای غربی به عربستان وارد می‌شد که این کشور هنوز فوق العاده عقب‌افتاده است که حتی به زنان هم اجازه رانندگی نمی‌دهد، گفت: پادشاه عربستان با اقداماتی این چنینی به دنبال کسب پرستیژ در جهان خارج است تا آن چهره‌ای که از سعودی به عنوان یک کشور فوق‌العاده عقب‌مانده ترسیم شده، به شکل یک کشوری رو به تحول تغییر یابد.

قنبری با بیان اینکه خاندان سلطنتی تلاش می‌کند با این اقدامات نام ملک سلمان را در تاریخ عربستان به عنوان چهره‌ای که به دنبال اصلاحات بوده ثبت کند، اظهار کرد: در مجموع این اقدامات در راستای ثبت نام ملک سلمان و تسهیل انتقال قدرت در آینده به پسر او انجام خواهد شد.

** تلاش عربستان برای بحران‌آفرینی در لبنان جهت جبران شکست‌هایش

وی در ادامه به نقش مخرب عربستان در لبنان اشاره کرد و گفت: این کشور با پول دادن به بخشی از اهل سنت در لبنان تلاش می‌کند تا در میان آنها قدرت‌نمایی کند و در نهایت اهل سنت را در لبنان مقابل شیعیان قرار دهد و به نوعی وحدت لبنان را متزلزل کند.

 عضو حزب مردم‌سالاری با تأکید بر اینکه عربستان همواره این نقش منفی را داشته و این کار را هم از سر حسادت نسبت به  ارتباط ایران و لبنان انجام می‌داده است، اظهار کرد: عربستان از اینکه می‌بیند ایران در میان لبنانی‌ها اعم از اهل سنت، شیعه و مسیحیان دارای جایگاه است، همواره نگران بوده و تلاش می‌کند به عنوان رقیبی برای ایران در لبنان ظاهر شود.

قنبری با بیان اینکه عربستان در بسیاری از مقاطع تلاش کرده تا بی‌ثباتی را در لبنان حاکم کند، گفت: تا حدودی هم در این ناآرامی‌ها موفق بوده و با خرج دلارهای نفتی، بی‌ثباتی در لبنان را دنبال کرده است. عربستان الان به دنبال این است که با به هم ریختن اوضاع لبنان و به چالش کشیدن وحدت این کشور شکست‌های خود در منطقه را جبران کند.

** استعفای سعدالحریری بی‌شک مرتبط با آل‌سعود است

وی  با تأکید بر اینکه هیچ تردیدی نیست که استعفای سعد حریری با آل‌سعود در ارتباط است، گفت: این استعفا یکی از استثنایی ترین استعفاهایی بود که احتمال داشت در تاریخ سیاسی یک کشور رخ دهد. اینکه یک مقام سیاسی در یک کشور دیگر استعفا دهد، نشانگر آن است که تحت تأثیر نفوذ و فشار آن کشور بوده و چنین اقدامی انجام داده است.

قنبری هدف عربستان از تحمیل استعفا به سعد حریری را ناشی از شکست‌های پی در پی آنها در منطقه برشمرد و تأکید کرد: عربستان با این اقدامات درصدد جبران شکست‌های خود در منطقه است و می‌خواهد با فشار بر سعد حریری و بی‌ثبات کردن لبنان به نوعی، بخشی از این شکست‌ها را جبران کند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار