بهرامی: همکاری ایران با افغانستان و هند در رقابت با هیچ کشوری نیست

سفیر ایران در کابل گفت: همکاری سه جانبه ایران با هند و افغانستان در حوزه چابهار نه تنها در رقابت با هیچ کشور یا پدیده‌ای نیست، بلکه مکمل طرح‌های توسعه منطقه‌ای است.

بهرامی: همکاری ایران با افغانستان و هند در رقابت با هیچ کشوری نیستبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «محمدرضا بهرامی» روز شنبه در آیینی که به مناسبت رسیدن محموله گندم از طریق بندرچابهار به افغانستان در شهر زرنج مرکز استان نیمروز برپا بود، افزود: ما امروز اینجا جمع شده ایم تا شاهد عملی شدن توافق سه جانبه ای باشیم که درباره بندر چابهار برای ورود به مرحله اتصال منطقه ای توافق شده است.

وی افزود: همکاری مقامات 3 کشور با تلاش مقامات اجرایی آنها عامل عملیاتی شدن این تصمیم و نشان از ممکن بودن همگرایی منطقه ای دارد و ما با همکاری همدیگر به رشد اقتصادی منطقه می رسیم.

سفیر ایران در کابل گفت: تلاش کنیم و نشان دهیم که می توان با همکاری و همگرایی زندگی بهتری را برای آینده مردم و کشورهای خودمان فراهم می سازیم.

وی گفت: چابهار تنها بندر ایران مشرف به اقیانوس است و همکاری سه کشور افغانستان، ایران و هند در چابهار در رقابت با هیچ پدیده و هیچ کشوری نیست و ما تمام اتفاقات توسعه ای را در کنار هم می بینیم و همه همکاری ها مکمل یکدیگر هستند.

ما به این باور هستیم که باید رقابت جای خود را در منطقه به مشارکت بدهد و همه کشورها سعی کنند از تمام مزیت های که در منطقه و در هر کشور وجود دارد، استفاده کنند تا وضعیت منطقه و اقتصاد کشورهای خودمان را بهبود بخشیم.

وی تاکید کرد که ما معتقدیم منطقه ما آباد نمی شود مگر اینکه تمام کشورهای منطقه دست دوستی و همکاری سوی هم دراز کنند و نباید انتظار و توقع داشته باشیم که بتوانیم آبادی و پیشرفت را تنها در کشور خودمان ایجاد کنیم، اما نسبت به سایر کشورها بی تفاوت باشم.

بهرامی تصریح کرد که زندگی جمعی ما به همکاری جمعی بستگی دارد ؛ زیرا امنیت، اقتصاد و پیشرفت منطقه ای است و برای تحقق این اهداف همکاری های منطقه ای نیز لازم است .

سفیر ایران گفت: ما ظرفیت بند چابهار را ارتقا دادیم و آن را به 8.5 میلیون تن رساندیم و این موضوع به تجارت کمک می کند و کوتاهی فاصله به افغانستان و آسیای میانه امتیاز خوبی برای این مسیر است.

بهرامی گفت که در تلاش هستیم تا 84 – میلک را بازسازی و راه آهن آن را هم بسازیم، و ما آماده استقبال از سرمایه گذاری در این منطقه هستیم و سرمایه را با سود مناسب در این منطقه باز خواهیم گرداند.

وی گفت با اشاره به این که ما توافق دوجانبه با دوستان هندی خود نیز داریم که بخشی را هند سرمایه گذاری می کند و ایران نیز خود یک میلیارد دلار در این بندر سرمایه گذاری خواهد کرد، افزود: این سرمایه گذاری به رشد اقتصادی و توسعه منطقه کمک فراوان خواهد کرد.

سفیر ایران همچنین از روند توسعه شهر زرنج مرکز استان نیمروز تمجید کرد و از آن به عنوان الگو برای سایر استان های افغانستان نامبرد و گفت که هر بار وارد نیمروز می شوم تفاوت های زیادی را نسبت به گذشته می بینم که این نشانه بارزی از تلاش برای پیشرفت و توسعه در سطح این استان است.

وی این پیشرفت ها را برای ایران به عنوان دوست و همسایه مایه افتخار خواند و این رونق را نشانگر همت مردم نیمروز برای پیشرفت در چارچوب سیاست های دولت وحدت ملی دانست.

در این مراسم که از طریق ویدئو کنفرانس در کابل برای رسانه های محلی بخش می شد ؛ «من پریت ووهرا» سفیر هند در افغانستان نیز گفت که بندر چابهار مسیر تجارت افغانستان را کوتاه کرد و محموله گندم از هند با زمان اندکی به افغانستان رسید.

وی گفت که هند، ایران و افغانستان تعهد کرده اند که هیچ گونه محدودیتی برای تجارت و توسعه در این بندر ایجاد نکنند و مقامات بلند پایه سه کشور یک و نیم سال پیش توافق نامه چابهار را امضا کردند و امروز ما شاهد افتتاح و کار عملی در آن هستیم.

وی بدون اشاره به نام پاکستان گفت: ما شاهد هستیم که همسایه شرقی افغانستان در سال 2017 بدون هیچ علتی برای تجارت با افغانستان محدودیت هایی ایجاد کرد و دلیل اصلی آن را من نمی دانم و احتمال آن می رود که همکاری در چابهار یکی از دلایل آن باشد.

ووهرا گفت: در حال حاضر 15 هزار تن گندم به افغانستان رسیده و تا ماه فوریه 110 هزار تن دیگر نیز به افغانستان خواهد رسید.

بندر چابهار با مساحت 11 کیلومتر مربع هم عرض جغرافیایی بندر میامی در ایالت فلوریدای آمریکا و با شرایط آب و هوایی مشابه است و این بندر به علت موقعیت راهبردی و دسترسی به آب های آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای را در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه ایفا می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار