معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد:

شیوع بیماریهای غیرواگیر زنگ خطری برای مردم یزد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزدگفت: سالانه 230 نفر دراستان یزد به دلیل عوارض ناشی از آلودگی هوا در استان فوت می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  محمدحسن لطفی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد در نشست تدوین سند جامع سلامت استان گفت: شیوع بیماریهای غیرواگیر در استان، یک زنگ خطر برای این خطه محسوب می شود.

 لطفی در نشست کارگروه تدوین سند جامع سلامت استان افزود: یزد در شیوع دیابت، اختلالات چربی خون و فشار خون به ترتیب در رتبه های پنجم، 17 و 9 کشور قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد:  در زمینه شیوع انواع سرطان در بین مردان در رتبه سوم و در مصرف دخانیات، فست فودها، نمک و چاقی به ترتیب در جایگاه 12 ، 6، 13و 14 کشوری هستیم، از این رو باید سطح سواد سلامت مردم استان افزایش یابد.

برای پیشگیری از این بیماریها به همکاری بین بخشی همه دستگاهها نیاز است

لطفی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از این بیماریها به همکاری بین بخشی همه دستگاهها نیاز است گفت: 25 درصد سهم سلامت مربوط به افراد جامعه، 50 درصد حاکمیت و 30 درصد به نظام سلامت مربوط می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، داشتن محیط سالم در زندگی افراد جامعه را مهم دانست و اظهار داشت: استان یزد با چالش های چون خشکسالی ، ریزگردها و صنایع آلاینده مواجه است که باید در این زمینه چاره اندیشی کرد تا مردم از زندگی سالم بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: سالانه چهار هزار و 860 نفر در استان فوت می کنند که علت فوت 230 نفر از آنها، عوارض ناشی از آلودگی هوا است.

معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به سند سلامت استان خاطر نشان کرد: این سند پنج ساله است و در آن به علل بیماریها ، ارتقای شاخص سلامت افراد و افزایش امید به زندگی توجه ویژه ای شده است.

در این نشست اعضای کارگروه پیشنهادات خود را مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

 افزایش کیفیت زندگی، کاهش 15 درصدی بیماریهای غیرواگیر و افزایش 25 درصدی سطح سواد سلامت از اهداف تدوین سند جامع سلامت استان است.

انتهای پیام/ ی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار