برگزاری دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی خوزستان

دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان در دفتر معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری و با حضور معاون استاندار برگزار گردید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان در دفتر معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری و با حضور معاون استاندار، دبیر انجمن و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان و اعضای انجمن برگزار شد.

 

محمد جوروند، دبیر انجمن و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این نشست گفت: در سطح استان 217 کتابخانه تاسیس شده است اما با توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی در سطح کشور واستان ضرورت دارد که اعتبارات ویژه ای به این نهاد تخصیص یابد تا کتابخانه ها بتوانند در مناطق حاشیه و کم برخوردار نیز به عنوان یک نهاد اجتماعی آن مناطق را پوشش دهند.

 

وی افزود: کتابخانه به عنوان یک مرکز فرهنگی و هنری می تواند کمک رسان اداره ارشاد باشد و در اماکنی که ارشاد حضور ندارد کتابخانه ها با فعالیت های مفید و پر بارشان جایگزینی برای ارشاد باشند.

همچنین منصور کوهی رستمی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان شعار امسال را آینده روشن با خانواده کتابخوان عنوان کرد و اظهار داشت: اداره کل کتابخانه های عمومی برنامه هایی را در نظر گرفته و می توان تفاوت امسال را با سال های گذشته در همگرایی و همکاری اداره کل کتابخانه ها با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دانست که البته مشارکت و همکاری سایر دستگاه ها به اجرای برنامه هایی با محتوای عمیق کمک شایانی خواهد کرد.

 

وی در خصوص شاخص های کتابخانه های عمومی در استان خوزستان گفت: در استان به ازای هر 100 نفر جمعیت 52 نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی موجود است که وضعیت مطلوب آن تا پایان سال 99 بر اساس برنامه ششم توسعه ، 74 نسخه کتاب به ازای هر 100 نفر جمعیت در استان پیش بینی شده است.همچنین در حال حاضر 142563 هزار نفر عضو کتابخانه های استان هستند و این یعنی به ازای هر 100 نفر جمعیت 3 نفر عضو کتابخانه های عمومی می باشند که تا پایان برنامه ششم توسعه این تعداد باید به 4 نفر افزایش یابد.

 

منصور کوهی رستمی، افزود: در استان 9/1 مترمربع زیر بنای کتابخانه ای به ازای هر 100نفر جمعیت استان وجود دارد که تا پایان سال 99 این میزان باید به 5/2 متر مربع افزایش یابد.

 

کوهی رستمی تصریح کرد: به ازای هر 25 هزار نفر جمعیت استان 15/1 باب کتابخانه عمومی موجود است که تا پایان برنامه ششم توسعه این میزان باید به 37/1 باب کتابخانه به ازای هر 25 هزار نفر جمعیت برسد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، با اشاره به برنامه های این اداره کل در هفته کتاب عنوان داشت: با توجه به وسعت اهواز و جمعیت بیش از یک میلیون نفری آن توزیع کتابخانه ها در سطح آن به درستی صورت نگرفته است و مناطق بسیاری از داشتن کتابخانه محرومند از این رو و برای رفع این کمبودها و مسائلی همچون هزینه های رفت و آمد به کتابخانه، کمبود وقت و ... طرح ارسال یار مهربان به کتابخوان با نام اختصاری ایمک تدوین شد.

 

منصور کوهی رستمی اظهارکرد: بنا شده این طرح به مدت 3 ماه در کلانشهر اهواز اجرا شود و به شرط موفقیت در سایر شهرستان ها نیز اجرایی خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: در هفته کتاب برای هر روز برنامه خاصی تدوین در نظر گرفته شده است تا بتوان هفته ای پربار را سپری کنیم از جمله این برنامه ها افتتاح کتابخانه ، عضویت رایگان در کتابخانه های سراسر استان، برگزاری نشست های کتابخوان، نواختن زنگ کتابخوانی در مدارس کل استان و بازدید دانش آموزان از کتابخانه ها، توزیع کتاب در مناطق محروم و کتابخوانی در عشایر، تور کتابخانه گردی برای موسسات خیریه، قصه گویی در بخش اطفال بیمارستان ها و ... می باشند.

منصور کوهی رستمی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، گفت: از روز گذشته فعالیت های ما در سطح استان آغاز شده و همکاران ما در خطبه های نماز جمعه حضور داشته و به شرح فعالیت کتابخانه ها پرداختند.

 

در پایان این نشست کریمی کیا، معاون امور اجتماعی و سیاسی استانداری عنوان کرد: زیبنده جامعه ای که مکتبش بر اساس خوانش بنا شده پیروانش از کتاب و کتابخوانی این چنین دور شده باشند و نه تنها استان بلکه کشور نیز از لحاظ کتابخوانی در جایگاه خوبی قرار ندارد.

وی افزود: باید به کتاب و کتابخوانی به عمنوان ییک رویداد اجتماعی نگاه کنیم و در صورتی که مردم برای برگزاری این جلسات و انجمن ها ورود کنند بسیاری از معضلات اجتماعی کمرنگ خواهند شد.

 

کریمی کیا، ادامه داد: حلقه مفقوده در استان خوزستان کتابخوانی است چرا که در استان بطور کلی اماکن تفریحی زیادی نداریم وئ مردم بیشتر به فضای اجتماعی روی می آورند اما می توان برنامه هایی را تدوین کرد تا مخاطب را در معرض کتابخوانی و خوانش قرار دهیم.

معاون امور اجتماعی و سیاسی استانداری، گفت: متاسفانه و با وجود کمبودهای بسیاری که در این حوزه وجود دارد اعتبارات اختصاص داده شده به آن نیز بسیار کم است چرا که انجام فعالیت های فرهنگی نیاز به بودجه و اعتبار دارد.
وی در پایان اظهار کرد: امید است خوزستان که به عنوان یک استان زمخت صنعتی، نفتی، گازی و ... شناخته شده است در سطح کشوری خبرهای خوبی در حوزه کتاب و کتابخوانی از آن شنیده شود.

 

انتهای پیام/و

تشریح برنامه های هفته کتاب در خوزستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.