امیرعبداللهیان در نگاه یک:

سعدحریری در زندان پنج ستاره سعودی‌ها محبوس است/آل‌سعود به ایران التماس کرد تا با یمن وارد مذاکره مخفیانه شود

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: عربستان به جمهوری اسلامی ایران التماس کرد تا نقش میانجیگری برای مذاکره مخفیانه بین یمن و آل سعود را برعهده بگیرد.

سعدحریری در زندان پنج ستاره سعودی‌ها محبوس است/آل‌سعود به ایران التماس کرد تا با یمن وارد مذاکره مخفیانه شودبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در برنامه نگاه یک اظهار کرد: در شرایطی که تلاش‌های زیادی از طریق جریانات مخالف در منطقه و خارج از منطقه برای ایجاد تفرقه و دمیدن در فتنه‌های داخلی در بین کشور‌ها به عمل می‌آید، برگزاری مراسمی مثل اربعین بدون نامی از یک کشور، به عنوان فرهنگ مشترک، نشان دهنده اتفاق نظر میان کشور‌های اسلامی است و نباید این مراسم و علاقه به سید الشهدا را صرفا خاص شیعه بدانیم.

وی افزود: مهمترین پیام اربعین در داخل منطقه پیام وحدت و همدلی و در خارج از منطقه پیام اقتدار و همزیستی همه طرف‌ها در موضوع معنوی است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: یکی از دستاورد‌های مهم اربعین این است که به امنیت عراق و منطقه کمک می‌کند، همچنین از ابعاد مختلف سیاسی و فرهنگی نیز دستاورد مهمی برای تمامی منطقه به شمار می‌آید.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در ادامه درباره استعفای حریری نخست وزیر مستعفی لبنان تصریح کرد: تحولات منطقه در سال‌های اخیر به شکل مجموعه‌ای به هم پیوسته دیده می‌شود، اینکه قطعه پازل لبنان را به تنهایی تجزیه و تحلیل کنیم در واقع تحلیل درستی از تحولات را ارائه نداده ایم.

وی یادآور شد: در ۵ الی ۶ سال گذشته که بحث بیداری اسلامی آغاز شد، اتحاد نامیمونی با محوریت آمریکا، اسراییل و عربستان سعودی شکل گرفت. این سه کشور سعی کردند با ابزار‌های مختلف از جمله داعش به اهداف خود برسند.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: داعش در عراق، سوریه و لبنان متحمل شکست شده است و اینکه گفته می‌شود ورای داعش آمریکا قرار دارد مسئله‌ای است که در مناظرات انتخاباتی کلینتون و ترامپ مطرح شد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: به برکت ایثارگری مدافعان حرم و مقاومت، یک توطئه بزرگ از سر منطقه و جهان اسلام دور شد، حذف داعش با وجود حمایت کشور‌های بزرگ منطقه نیازمند پروسه ده تا بیست ساله بود، اما خوشبختانه شاهدیم که امروز در دوره‌ای بسیار کوتاه و در مدت زمان دو یا سه ساله داعش با شکست روبه روشده است.

وی بیان کرد: پس از شکست داعش، حامیان این گروه تروریستی فاز دوم برنامه خود را کلید زدند. قرار بود دستاورد داعش بی ثباتی منطقه، تشدید درگیری فرقه‌ای و طایفه‌ای و تقسیم جغرافیایی جمعیت بر مبنای نگاه فرقه‌ای باشد.

امیرعبداللهیان یادآور شد: زمانی که داعش در موصل و اربیل توسط حزب الله و ارتش لبنان با شکست مواجه شد، مرحله دوم برنامه حامیان داعش در قالب برگزاری رفراندوم کردی در شمال عراق کلید خورد.

مشاور امور بین الملل رئیس مجلس اضافه کرد: در ظاهر رفراندوم کردستان عراق به این صورت بود که مسعود بارزانی قرار است به آرزوی تاریخی کرد‌ها جامه عمل بپوشاند، اما درواقع بارزانی مثل داعش مورد استفاده ابزاری سرویس‌های خارجی قرار گرفت.

وی ادامه داد: وزیر دفاع آمریکا و یکی از مقامات غربی از سازمان ملل با بارزانی ملاقات کرد، در این ملاقات تاکید شد که از حاکمیت و تمامیت ارضی عراق حمایت میشود، اما در عین حال برگزاری رفراندوم را تایید و یا با آن مخالفت نکردند.

امیر عبداللهیان افزود: در جریان این رفراندوم به اسرائیل توصیه کردند که ذوق زده نشود و شرط تجزیه عراق را سکوت اسرائیل دانستند در حالی که نتانیاهو نتوانست سکوت اختیار کند.

امیرعبداللهیان بیان کرد: آمریکا چراغ سبز را به بارزانی نشان داد. از سوی دیگر مصاحبه‌های آمریکا، عادی و طبیعی بود، اما پشت پرده اقدامات دیگری انجام می‌شد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل تصریح کرد: اسرائیل مجبور شد حمایت خود را از بارزانی سلب کند در واقع رژیم اشغالگر قدس قصد داشت از کرد‌ها مثل داعش استفاده ابزاری کند، اما در این جریان هیچ کشوری مثل ایران و عراق نتوانستند به مردم کرد عراق کمک کنند.

وی اظهار کرد: امیدوارم بارزانی برای خدمت به مردم کرد اعلام کند بازی‌ای که طراح آن صهیونیست‌ها بودند به نفع مردم عراق و منطقه نبود، تا به این شکل از پیدایش بازی‌های دیگر جلوگیری شود.

امیرعبداللهیان گفت: بیش از دو سال و نیم و نزدیک به سه سال لبنان رئیس جمهور نداشت، اما در نهایت رهبران سیاسی این کشور توافق کردند که لبنان از بن بست سیاسی خارج شود.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل متذکر شد: متاسفانه عربستان قصد دارد لبنان را به عنوان دستاویزی برای رسیدن به اهداف خود قرار دهد.

مدیر کل امور بین الملل مجلس با اشاره به استعفای سعد حریری اظهار کرد: امروز سعدحریری به‌طور محترمانه در زندان پنج ستاره محبوس است. ادبیات استعفای وی ادبیات آل سعود بود.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: رئیس جمهور لبنان اولتیماتوم یک هفته‌ای برای استرداد سعد حریری داده است. همه لبنان طوری با این استعفا برخورد می‌کنند که ظاهرا حریری به گروگان گرفته شده و باید آزاد شود. حتی رهبر اسقف‌های مسیحی لبنان نیز برای نجات وی وارد میدان شده اند.

وی ضمن اشاره به جنگ یمن ادامه داد: عربستان بدون اجازه آمریکا جرأت وارد شدن به جنگ یمن را نداشت. آن‌ها حتی ساختار حاکمیتی خود را نیز با آمریکایی‌ها هماهنگ میکنند. عربستان ملک فهد، عربستان ملک عبدالله و عربستان ملک سلمان همگی وابسته هستند.

امیر عبداللهیان گفت: امروز ترامپ در داخل آمریکا با مشکلات بسیاری درگیر است و زمین زیر پایش هنوز سفت نشده است. همین وضعیت برای محمد بن سلمان نیز وجود دارد و همکاری این دو برای مدیریت منطقه یک فاجعه است.

وی ادامه داد: عادل الجبیر سه روز بعد از حمله به یمن در گفت و گو با بنده به من گفت که همه حوثی‌های یمن را در کمتر از سه هفته نابود می‌کنیم و امروز نزدیک به سه سال است که این جنگ ادامه دارد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با اشاره به مذاکرات آل سعود و انصارالله افزود: عربستان به جمهوری اسلامی ایران التماس کرد تا نقش میانجیگری برای مذاکره مخفیانه بین یمن و آل سعود را برعهده بگیرد که ما نیز از این موضوع استقبال کردیم و مذاکرات در نقطه صفر مرزی صورت گرفت که عربستان آن را انکار کرد.

امیر عبداللهیان ادامه داد: عربستان دروغ می‌گوید. در زمان مذاکرات پنهانی دو طرف، سخنگوی انصارالله نماینده یمن بود. عربستان در پی آن است که آن چیزی را که در میدان جنگ به دست نیاورد، در پای میز مذاکره بدست آورد.

عربستان به جمهوری اسلامی ایران التماس کرد تا نقش میانجیگری برای مذاکره مخفیانه بین یمن و آل سعود را برعهده بگیرد، خاطرنشان کرد: یک طراحی صهیونیستی برای منطقه وجود دارد که یکی پس از دیگری نقشه‌های خود را بر باد می‌بیند. این اتفاقات بعد از شکست داعش و شکست تجزیه عراق و سوریه کلید خورده است، زیرا آن‌ها ایران و سوریه و عراقی نابود میخواهند.

دستيار ويژه رئیس مجلس در مور بين الملل ادامه داد: آمريكا به دنبال تجزيه منطقه است و دقيقا به دنبال منطقه‌ای است كه تجزيه شود و اسرائيل به شكل دولتی قدرتمند ظاهر شود. اسرائيل در شرايط كنونی به اين نتيجه رسيده است كه درعين تجزيه كشورهای منطقه يك همكاری گسترده را با آنها شكل دهد كه در نتيجه آن به دروازه سياسی و اقتصادی منطقه بدل خواهد شد.

وي خاطر نشان كرد: اتفاقی كه در لبنان شاهد آن هستيم مربوط به محاسبات اشتباه در مورد تاريخ مصرف داعش است كه دقيقا اين موضوع را در حمله آمريكا به عراق ديديم و در آن با اشتباه محاسباتی كه در مورد سقوط زودهنگام صدام رخ داد آمريكا در عراق زمين گير شد.

امير عبدالهيان با اشاره به انقضای زود هنگام داعش تصريح كرد: محور مقاومت معادلات را بهم ريخت كه بخش گسترده آن را مرهون روشنگری رهبر معظم انقلاب و شهدای مدافع حرم هستيم.

همچنين افزود:ايران به همراه متحدينش شرايط منطقه را يه بهترين وجه پيش برد به طوريكه در شرايط كنونی همه بر راه حل سياسی تاكيد می‌كنند.

وي در پاسخ به سوالی در مورد اينكه آيا با استعفای سعد حريری به گفته سعودی‎ها برادر بزرگترش جانشين وی خواهد شد؟ اظهار كرد: سعودی‌ها همان طور كه واقعيت ديپلماتيك عراق را تحمل نمی‌كنند در قبال لبنان نيز اين چنين است و آنها فكر می‌كنند لبنان مانند عربستان به شكل بيعتی و خاندانی اداره می‌شود در حاليكه ايجاد بی‌ ثباتی در لبنان به اين آسانی نيست.

وي ادامه داد: عربستان به دنبال سرپوش گذاشتن بر روی مشكلات خود است و می‌خواهد نسخه خود را به لبنان تحميل كند.

دستيار ويژه رئيس مجلس در امور بين الملل همچنين تاكيد كرد: در شرايط كنونی تمام تلاش ها به دنبال پر كردن خلاء ها در پسا داعش هستند تحت چنين شرايطی حتی اسرائيل از يك جنگ كنترل شده در منطقه حمايت می‌كنند.

وي با اشاره به پاكسازی‌های اخير محمد بن سلمان مطرح كرد: تجزيه عربستان می‌تواند پيامد اين پاكسازی‌ها باشد اما اين موضوع به نفع منطقه نيست و عملی كه وليعهد جوان در پيش گرفته است كاملا با هدايت بيرونی همراه است، بنابراين مبارزه با فساد اقتصادی بهانه‌ای بيش نيست و آمريكا با حمايت از اين پاكسازی‌ها به دنبال اهداف گسترده‌تر خود در منطقه است.

]امیر عبداللهیان با بیان این که ترامپ در روز دوم ریاست جمهوری در سازمان سیا دیدار‌هایی را داشت، افزود: اگر به سیستم آمریکا نگاه کنیم متوجه می‌شویم حقیقت این است که با وجود اشکال و شکست‌های پیاپی به خاطر عدم شناخت منطقه؛ آن‌ها طرح تجزیه کشور‌های منطقه را در دستور کار دارند.

دستيار ويژه رئيس مجلس در امور بين الملل با بیان این که حادثه ١١ سپتامبر ساختگی و مدیریت شده بود، تصریح کرد: آمریکایی‌ها خوب می‌دانند نقش وهابی‌ها و عربستان سعودی در این حادثه کجا است و حتی در حاشیه مذاکرات هسته‌ای هم تیم آمریکا اشاراتی در این باره کرده اند.

وی ادامه داد: دستگاه امنیت آمریکا و دستگاه‌هایی امنیتی که رفتار امریکا را در منطقه رصد می‌کنند مشخص است که عربستان سعودی و وهابی‌ها هر کدام چه را در تروریسم برای امریکایی‌ها ایفا کرده اند.

امیر عبداللهیان با عنوان این موضوع که جمع بندی آمریکایی‌ها این است که عربستان فعلی نمی‌تواند دوام بیاورد، گفت: مگر می‌شود در تغییرات نظام جهانی که بازی تغییر کرده و بازیگران جدیدی وارد عرصه شدند عربستان با یک نظام بسته خاندانی اداره شود؛ آزادی‌های داده شده در عربستان به این خاطر است که باید در این کشور تغییراتی داده شود که برخی از ان در حوزه حاکمیتی است.

دستيار ويژه رئيس مجلس در امور بين الملل با بیان این که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها برای این کار به سراغ خود سعودی‌ها خواهند رفت، عنوان کرد: آن‌ها بر الگو‌های عربستان کار می‌کنند تا مرحله فروپاشی آماده شود و ان هم زمانی رخ می‌دهد که امریکا و اسرائیل عربستان را کاملا دوشیده باشند.

وی درباره مقابله با فاسد در عربستان گفت: سعودی‌ها تصور می‌کردند که جنگی ٣ ماهه در یمن خواهند داشت و برای آن بودجه‌ریزی کرده بودند، اما این جنگ هزینه بالایی را متوجه آن‌ها کرد؛ حمایت از تروریست‌ها در ١٤ سال گذشته و عملیات‌های صورت گرفته در سوریه برای سعودی‌ها هزینه بر شد.

امیر عبداللهیان درباره اقدام آمریکا در منطقه گفت: طبق اعلام مقامات آمریکایی؛ آن‌ها در جنگ افغانستان و عراق حیثیت و نیرو‌های خود را از دست دادند و فقط بودجه جنگ از کشور‌های عربی گرفته شد، اما در جنگ‌های جدید، چون سوریه و یمن امریکایی‌ها به این جمع بندی رسیدند که ابتدا به جای خراب کردن حیثیت خود؛ حیثیت کشور‌های منطقه را ببرند و دوم به جای کشته شدن نیرو‌های آمریکایی مردم افراد دیگری کشته شوند لذا از سایر کشور‌ها نیرو به منطقه فرستادند و از سوی دیگر ان‌ها تجربه جنگ عراق و افغانستان را تجربه قرار دادند لذا از دیدگاه خودشان کاری هوشمندانه انجام دادند.

دستيار ويژه رئيس مجلس در امور بين الملل خطر پیرامون ایران را حضور بازیگران جوانی که شتاب زده و عجولانه تصمیم می‌گیرند دانست که این کار ان‌ها نتیجه‌ای جز توسعه تروریسم و جنگ طلبی نخواهد داشت.

وی با بیان این که امروز پرونده‌های بازی، چون یمن در مقابل حکام عربستان قرار دارد، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا اعلام کرد موضوع یمن راه حل سیاسی دارد و نه جنگ؛ اما چون سعودی‌ها قبول نداشتند ماجرای امروز لبنان را در یمن پیاده کردند. ما معتقدیم باید همه تلاش کنند تا مانعی برای اتخاذ تصمیمات عجولانه برخی حکام عربی ایجاد شود چرا که این موضوع باعث ثبات منطقه می‌شود که به نفع همه جهانیان است.

امیر عبداللهیان درباره شایعات انتخاب بن سلمان به عنوان پادشاه عربستان گفت: در سال اخیر نشان داده که دیگر آن رویه سابق و سنتی پادشاه شدن فرزندان آل سعود سپری شده و هر کس که پادشاه می‌شود به اسم بیعت جریانی را حذف و جریان جدیدی را ایجاد می‌کند.

دستيار ويژه رئيس مجلس در امور بين الملل ادامه داد: بن سلمان بحرانی‌هایی را به وجود اورد تا خود را تثبیت کند و به همین خاطر عده‌ای این دوره را دوران قبل از پادشاهی محمد بن سلمان می‌دانند و ممکن است که بعد از پادشاهی تغییری را در رفتار منطقه‌ای و داخلی ایجاد کند و آمریکایی‌ها و برخی کشور‌های غربی به این موضوع کمک می‌کنند.

وی تصریح کرد: روزی جهان عرب رهبرانی، چون جمال عبد الناصر و یا صدام و قذافی داشت که سطحی از بازیگری را در اختیار داشتند و امروز این جهان فاقد یک رهبر بازیگر است؛ محمد بن سلمان خود را در این لباس می‌بیند.

امیر عبداللهیان در بخش پایانی سخنانش خاطر نشان کرد: با وجود برنامه‌های صهیونیست‌ها و صحبت از همکاری ٦ کشور حاشیه خلیج فارس در عمل همه پراکنده هستند و دوران برادر بزرگتری عربستان سعودی تمام شده است. امروز اگر نخواهیم بگوییم داعش نابود شده، اما استخوان هایش شکسته و دیگر به کار نمی‌آید و محور مقاومت در بهترین شرایط قرار دارد و رفتار‌های پرطلاتم سعودی‌ها و آمریکایی‌‌ها و صهیونیست‌ها در منطقه ناشی از پیروزی‌ها این محور است.

انتهای پیام/

محور مقاومت در بهترین شرایط قرار دارد

برگزاری مراسم اربعین نشان دهنده اتفاق نظر میان کشور‌های اسلامی است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
مرگ بر السعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
مرگگگگگگگگگگگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
هرمز
۲۳:۰۰ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
برالسعودوامريکای شيطان ورژيم غاصب واشغالگرصهيونيزم ننگ بادکه چنين ديوانه واربه مردم دنيا وملل مسلمان چشم طمع دوخته اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
مرگ بر ال سعووود
-
ناشناس
۰۷:۴۶ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
زنده باد ایران
آخرین اخبار