صدور بیانیه سازمان همکاری اقتصادی آسیا-پاسفیک براساس خواسته‌های ترامپ

سران کشور‌های آسیا-پاسفیک در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا به توافق رسیدند در بیانیه این سازمان به «تجارت ناعادلانه» بپردازند.

صدور بیانیه سازمان همکاری اقتصادی آسیا-پاسیفیک براساس خواسته های ترامپبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، سران کشورهای آسیا-پاسفیک روز شنبه در واکنش به اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به توافق رسیدند تا دربیانیه این سازمان به «تجارت ناعادلانه» بپردازند.

نشست کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا–پاسفیک (اپک) در ویتنام در همین راستا این موضوع را مشخص کرد که سیاست «نخست آمریکا» که ترامپ در پیش گرفته است با توافق‌های چندملیتی که چین از آنها حمایت می‌کند در تناقض است.

یازده کشور در حاشیه نشست اپک تلاش کردند توافقی را که ترامپ با خروج از آن آینده‌اش را به بهانه حمایت از ایجاد شغل در آمریکا به خطر انداخت، پابرجا نگه دارند.

بیانیه‌ مشترکی که 21 کشور عضو اپک منتشر کردند با اطلاعیه این گروه که سال گذشته منتشر شد کاملاً متناقض بود؛ چون آمریکا خواستار تغییر زبان آن بود.

در این بیانیه آمده است: «ما با همکاری یکدیگر تلاش می‌کنیم تجارت را یکپارچه و به مسئله تجارت ناعادلانه رسیدگی کنیم. ما خواستار حذف سریع یارانه‌های تحریف شده بازار و انواع حمایت‌های دیگر دولت‌ها و ارگان‌های مربوط هستیم».

ترامپ در سخنرانی خود در شهر «دانانگ» به همین موضوعات اشاره کرد. او ادعا می‌کند آمریکا به دلیل تبعیت نکردن دیگر کشورها از قوانین، استفاده از یارانه‌های دولتی و انجام اقداماتی که تجارت را منحرف می‌کنند، ضرر کرده است. او همچنین اظهار کرد این اقدامات باعث به وجود آمدن مازادهای تجاری بسیار زیادی در کشورهای آسیایی به ویژه چین شده است.

وزرای خارجه و اقتصاد کشورهای عضو سازمان مذکور در هفته گذشته بر سر زبان بیانیه اپک با یکدیگر مجادله داشتند. به گفته مقامات 20 کشور با تلاش آمریکا برای تغییر کلمات این بیانیه مخالف بودند. این کشورها هنوز هم تلاش می‌کنند در بیانیه این سازمان از مبارزه با اقتصاد حمایتی و تجارت آزاد حمایت شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار