بهداشت فردی از مهمترین اصول پیشگیری به شپش سر

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بهداشت فردی از مهمترین اصول پیشگیری ابتلا به شپش سر است که استفاده از وسایل آلوده به صورت مشترک باعث شیوع بیماری در جامعه می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ محمد جعفر صادقی افزود: شپش سر می تواند از طریق تماس مستقیم و ازدحام جمعیت از فرد آلوده به فرد سالم و همچنین از راه تماس با وسایل فرد مبتلا مانند بالش، پتو، ملحفه، برس، شانه، گیره مو، گل سر، مقنعه، شال، روسری، چادر، کلاه و حوله حمام و وسایل آرایش مو منتقل شود.

 وی درمان صحیح و کامل شپش سر را شامل چهار مرحله برشمرد و گفت: چنانچه هر کدام از این مراحل حذف شده يا ناقص انجام شود آلودگی به شپش بر طرف نخواهد شد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد مهمترین داروهای انتخابی در درمان شپش سر را فرآورده های پرمترین، لیندان و دایمتیکون که به صورت شامپو و لوسیون در بازار موجود می باشد عنوان کرد و افزود: این داروها در داروخانه ها و تمامی مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دسترس می باشد.

صادقی استفاده از سرکه را راهی موثر به منظور جدا کردن تخم های شپش موجود در روی موها ذکر کرد و گفت:  بدین منظور افراد می توانند از مخلوط مساوی سرکه و آب استفاده نموده به نحوی که تمام سر و موها را با این محلول خیس نموده و  بعد از چند دقیقه با یک شانه دندانه ریز موها را خوب شانه کرده  و سپس موها را آبکشی کنند.

وی افزود: محلول آب و سرکه کپسول تخم ها را سست می کند و شانه دندانه ریز به جدا کردن آنها از موها کمک کند.

انتهای پیام// م.م

جلوگیری از شپش سر با بهداشت فردی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.