مدیر مرکز دیابت یزد:

نیمی از دانش آموزان استان یزد اضافه وزن دارند/ باید دیابت بارداری را جدی گرفت

مدیر مرکز دیابت یزدگفت:طبق بررسی های انجام شده طی 10 تا 15 سال آینده، موج دوم دیابت در این استان فرا می رسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  سید محمدرضا آقایی مدیر مرکز تحقیقاتی، درمانی دیابت یزد گفت: طبق بررسی های انجام شده طی 10 تا 15 سال آینده، موج دوم دیابت در این استان فرا می رسد و بیشتر افراد را در معرض ابتلا قرار می دهد.

 آقایی  بیماری دیابت را شایع ترین بیماری غدد دانست و افزود: طبق بررسی های انجام شده بیش از نیمی از دانش آموزان استان چاق بوده و اضافه وزن دارند و 30 درصد آنها هفته ای یکبار فست فود مصرف می کنند پس دانش آموزان، آماده ابتلا به دیابت در سال های اینده هستند.

وی با بیان اینکه کم تحرکی یکی دیگر از فاکتورهای دیابت است اظهار کرد: بیشتر افراد جامعه، تحرک بدنی ندارند و دانش آموزان هم از این قاعده مستثنی نیستند.

 آقایی تغذیه نامناسب، ژنتیک ، استرس و غذاهای پر کالری و کم فیبر را از جمله دلایل اصلی ابتلا به دبایت نام برد و گفت: برنامه داریم که مدیریت استرس را به دانش آموزان آموزش دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه امار دیابت بارداری در حال افزایش است افزود: احتمال اینکه 30 درصد مادران باردار در پنج تا 10 سال پس از زایمان به بیماری دیابت نوع دو مبتلا شوند زیاد است.

وی اضافه کرد: باید دیابت بارداری را جدی گرفت و با غربالگری و مشاوره، آن را کنترل کرد.

مدیر مرکز تحقیقاتی- درمانی دیابت یزد افزود: ارائه مشاوره رایگان ،تشکیل پرونده ژنتیک برای مبتلایان به دیابت و آموزش از جمله اقدامات این مرکز در راستای پیشگیری و کنترل دیابت است.

وی همچنین از افراد در معرض ابتلا خواست به مراکز جامع سلامت یا مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان مراجعه کنند تا ضمن تشکیل پرونده آموزش های لازم در زمینه این بیماری به آنها داده شود.

رتبه پنجم استان یزد در زمینه شیوع دیابت

رییس مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد در ادامه با بیان اینکه استان یزد در سالهای گذشته در زمینه شیوع دیابت در رتبه های نخست کشور قرار داشت گفت: اکنون با توجه اقدامات و فعالیتها انجام شده در زمینه پیشگیری از دیابت در استان ، یزد در رتبه پنجم کشور قرار دارد.

آقایی با اشاره به هفته ملی دیابت 19 تا 25 آبان گفت: استقرار اتوبوس دیابت در میدان امیرچخماق و ارائه مشاوره رایگان در زمینه پیشگیری و کنترل این بیماری ، برگزاری سمینار دیابت ویژه دانش آموزان و نشست خبری با اصحاب رسانه از جمله برنامه های این هفته است.

وی برگزاری همایش  بانوی سالم، خانه سالم، با حضور بانوان کارمند ادارات ، همایش زندگی سلام با موضوع دیابت و بارداری و برنامه ورزش همگانی و  نشاط دیابت در پارکهای سطح شهر را از دیگر برنامه های این هفته اعلام کرد.

22 درصد افراد بالای 30 سال استان به دیابت مبتلا هستند و در مجموع 100 هزار نفر در استان یزد دیابت دارند.

حدود 40 هزار نفر از افراد دیابتی در مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان دارای پرونده هستند که از این تعداد فقط 20 هزار نفر فعال می باشند و برای کنترل بیماری خود به مرکز مراجعه می کنند.

بیماری دیابت در اثر ناتوانی بدن در تولید انسولین یا کاهش و موثر نبودن انسولین در سوخت و ساز مواد قندی پدید می‏آید و در حال حاضر این بیماری یکی از معضلات کنونی جوامع توسعه یافته و در حال توسعه است.

دیابت، شایعترین بیماری غدد در جهان و عامل چهار میلیون مرگ سالانه است به طوری که در هر دقیقه 12 مورد ابتلای جدید و 6 مرگ ناشی از دیابت گزارش می شود.

بیماری دیابت به سه نوع یک، دو و حاملگی تقسیم می شود و تاریخچه این بیماری به 1500 سال قبل از میلاد برمی گردد که برای نخستین بار در مصر مورد توجه قرار گرفت و در آن یک پزشک مشهور هندی این بیماری را شناخت و نام مدهومها،بیمار ادرار شیرین ،را روی ان گذاشت.

پزشکان هندی برای تشخیص این بیماری ، ادرار بیمار را روی زمین ریخته و مشاهده می کردند که مورچه ها به سمت آن جذب می شوند.

نخستین توصیف کامل بیماری دیابت شیرین و تفکیک آن از دیابت بی مزه، ازسوی ابوعلی سینا انجام شد.
افرادی که قند خون ناشتای آنها بالاتر از 100 باشد، در مرحله پیش دیابت ،پره دیابت، قرار دارند که باید با کنترل عوامل خطر این بیماری را پیشگیری کنند.

استان یزد یک میلیون و 138 هزار جمعیت دارد.

انتهای پیام/ ی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار