کلانتری در جلسه کارگروه بررسی آلودگی هوای استان تهران:

سرانه فضای سبز هر شهر باید حداقل 15 متر مربع باشد/ ارتقا بنزین یورو 4 به یورو 5 به درخواست کارگروه مقابله با آلودگی هوا

مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: سرانه فضای سبز هر شهر باید حداقل 15 متر مربع باشد و حتما این سرانه در قانون هوای پاک در طول 10 سال باید اجرایی شود.

سرانه فضای سبز هر شهر باید حداقل 15 متر مربع باشد/ ارتقا بنزین یورو 4 به یورو 5 به درخواست کارگروه مقابله با آلودگی هوابه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کیومرث کلانتری مدیر کل محیط زیست استان تهران در دومین جلسه کارگروه بررسی آلودگی هوای استان تهران که امروز(یکشنبه) برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: براساس دستور کار جلسه امروز دستگاه‌های متولی کاهش آلودگی هوا باید گزارش عملکرد خود را ارائه می‌کردند.

 وی ادامه داد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران و قانون هوای پاک در سال 93، برای دستگاه‎های اجرایی وظایفی در نظر گرفته شده بود و در این راستا نیز کلانشهرها از جمله شهر تهران برای کاهش آلودگی هوا مکلف شدند تا اقداماتی را انجام دهند.

 کلانتری گفت: سازمان حفاظت محیط زیست براساس مصوبه قانون هوای پاک نقش نظارتی دارد، به همین دلیل تمام دستگاه ها باید عملکرد خود را به سازمان محیط زیست و کار گروه آلودگی هوا ارائه دهند.

وی افزود: براساس دستور جلسه امروز کارگروه‌هایی در فرمانداری‌ها به ریاست فرمانداران و شهرداران استان تهران و بر اساس طرح جامع شهر، برای توسعه فضای سبز شهرها تشکیل شده است.

 مدیرکل محیط زیست استان تهران اظهار کرد: طرح های جامع شهری باید در کلانشهرها ایجاد و اجرا شود و در آن‌ها حتما سرانه فضای سبز پیش بینی شده باشد. برای پیشبرد این طرح‌ها نیازمند کمک همه جانبه دستگاه‌های مختلف مانند منابع طبیعی، آب، شورای شهر و شهرداری هستیم.

وی ادامه داد: سرانه فضای سبز هر شهر باید حداقل 15 متر مربع باشد و حتما این سرانه در قانون هوای پاک در طول 10 سال اجرایی شود.

کلانتری گفت: در جلسه امروز برای توسعه فضای سبز شهری، آب و‌ منابع مالی مورد بررسی قرار گرفت، چراکه فضای سبز یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش و کنترل آلودگی هوا است، چرا که در مناطق غربی و جنوب استان تهران با تهدید ریزگردها مواجه هستیم.

مدیرکل محیط زیست استان تهران اظهار کرد: در روستاها نیز باید دهیاری ها برای توسعه فضای سبز تلاش کنند، بر همین اساس باید از نهال‌های بومی کم آب بر استفاده کنند و  آب مصرفی برای فضای سبز باید از طریق پساب بازچرخانی فراهم شود.

وی افزود: در این جلسه وضعیت کیفی سوخت توزیع شده در استان تهران مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد در طی 36 ماه علاوه بر توزیع بنزین یورو 4 به توزیع بنزین یورو 5 نیز اقدام کنیم، بر این اساس کارگروه آلودگی هوا طبق مصوبه سال 93 درخواست ارتقای بنزین یورو 4 به یورو 5 را داد.

کلانتری گفت: در استان تهران گازوئیل 50 پی پی ام توزیع می‌شود و در دولت یازدهم سوخت یورو 2 به یورو 4 ارتقا یافت و بر این اساس شاهد افزایش روزهای سالم در شهر تهران بودیم.

وی افزود: در سال گذشته 89 روز هوای ناسالم در تهران داشتیم، در حالی که این آمار در ابتدای کار دولت یازدهم 190 روز هوای ناسالم بود.

مدیر کل محیط زیست استان تهران اظهار کرد: در آبان ماه امسال به دلیل کمبود بارش و پدیده ریزگردها در کشورهای همسایه، 15 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس در تهران را تجربه کردیم که این مربوط به آلاینده های شهری و خودروها نبود، چرا که منشا این آلاینده ها خارجی است و جزء آلایندهای روزمره تهران نیست.

وی ادامه داد:جایگزینی موتورسیکلت های برقی به جای کاربراتوری و انژکتوری باید براساس یک زمان بندی درست اجرایی شود. بر اساس گزارش نیروی انتظامی شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای امسال ممنوع شده اما موتورسیکلت‌های انژکتوری همچنان شماره‌گذاری می شوند.

کلانتری گفت: براساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت تاکنون حدود 1400 موتورسیکلت برقی در کشور شماره گذاری شده است و تلاش می‌کنیم در تهران موتورسیکلت های برقی را با 3 میلیون موتورسیکلت جایگزین کنیم و قرار شده تا در استان تهران مقدمات احداث یک واحد تولید موتورسیکلت برقی را فراهم کنیم.

مدیر کل محیط زیست استان تهران تصریح کرد: استفاده از موتورسیکلت های بنزینی در تهران با توجه به میزان آلودگی هوا تأسف بار است و شهرداری در خصوص حمل و نقل در جلسه بعدی توضیح خواهد داد.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار