لاریجانی اعلام کرد:

آموزش علوم پزشکی، متناسب با توسعه علمی دنیا و نیاز کشور

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت:رسالت داریم متناسب با توسعه علمی دنیا و نیازهای کشور نیروی انسانی تربیت کنیم.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور که امروز (یکشنبه) در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد به استراژی های معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای توسعه آموزش علوم پزشکی طی 4 سال آینده اشاره کرد و گفت: یکی از ماموریت های تمامی حکومت‌ها است و در این بین حوزه سلامت و تربیت نیروی انسانی این حوزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: ما در حوزه آموزش علوم پزشکی کشور چه در وزارت بهداشت و چه در دانشگاههای علوم پزشکی کشور رسالت داریم تا متناسب با توسعه علمی دنیا و براساس نیازهای کشور نسبت به تربیت نیروی انسانی حوزه علوم پزشکی اقدام کنیم.

وی به الگوهای مختلف تربیت نیروی انسانی در جهان اشاره کرد و گفت: نظام گزینش دانشجوی علوم پزشکی باید علاوه بر سطح دانش افراد بر سایر توانمندی ها صورت گیرد تا افرادی وارد رشته های علوم پزشکی شوند که بتوانند پس از فراغت از تحصیل متناسب با نیازهای کشور ارائه خدمت کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: امروزه مفاهیم سلامت عمومی از جمله مواردی است که به دانشجویان پزشکی آموزش داده می شود و هدایت و رهبری تیم های کار و همچنین مدیریت هزینه های سلامت از جمله مواردی است که به دانشجویان پزشکی آموزش داده می شود. پزشکان تنها کار درمان و تجویز دارو را بر عهده ندارند بلکه دنیا به سمتی پیش می رود که پزشکان در جایگاه خود باید مهارت های مدیریتی داشته باشند پیاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های آموزشی باید منعطف باشد و متناسب با نیازهای واقعی هر جامعه تنظیم شوند. برهمین اساس در کشور ما به مناطق آمایشی اختیار داده شده تا متناسب با نیازهای منطقه 20 درصد کوریکولوم های آموزشی را تغییر دهند.

لاریجانی تاکید کرد: دانشجوی پزشکی باید در بستر جامعه تربیت شود تا با مشکلات واقعی جامعه آشنا شود و در فضای سیاستگذاری های حوزه سلامت قرار گیرند. از این طریق است که می توان با ارتقای آموزش علوم پزشکی شاخص های نظام سلامت کشور را ارتقا داد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: یکی از راهکارهایی که در جهان برای توسعه آموزش علوم پزشکی در پیش گرفته می شود ارائه آموزش های مجازی است. بیش از 80 درصد افراد باحرفه و حدود نیمی از دانشجویان تمایل دارند، دوره های آنلاین دانشگاههای مطرح جهان را طی کنند و در کشور ما هم توسعه آموزش های مجازی زمینه های توسعه عدالت در آموزش را فراهم می کند و باعث می شود افراد در دورافتاده ترین مناطق کشور بتوانند از آموزش هایی استفاده کنند که در مرکز کشور ارائه می شود.

وی خاطرنشان کرد: مهارتهای ارتباطی، قدرت حل مسأله و نوآوری امروز در دنیا سه مزیت افراد برای ورود به بازار کار است و لازم است در آموزش دانشجویان علوم پزشکی به این مهم توجه شود.

لاریجانی به اهمیت توسعه تعاملات بیم المللی در ارتقای دانشگاهها در سطح جهان اشاره کرد و گفت: تجربه برخی کشورها نشان می دهد گسترش این تعاملات نقش سازنده ای در ارتقای توان منابع انسانی حوزه سلامت داشته است.

وی توسعه دانش آموزش پزشکی را یکی از عوامل موفقیت دنیا در حوزه آموزش و ارتقای نظام سلامت ذکر کرد و گفت: در کشور ما نیز حدود 1000 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در حال گذراندن دوره کارشناسی ارشد آموزش پزشکی به صورت مجازی هستند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه امروز در دنیا به توسعه آموزش علوم پزشکی در بخش خصوصی توجه می شود و در منطقه EMRO دانشگاههای خصوصی از سال 2000 تاکنون دوبرابر شده اند گفت: بدون شک ظرفیت های بخش دولتی پاسخگوی نیازهای جامعه نیست و باید به این موضوع در کشور توجه شود. اخیرا آیین نامه توسعه آموزش علوم پزشکی در بخش خصوصی به دانشگاههای علوم پزشکی کشور ابلاغ شده؛ البته باید دقت شود این گسترش به صورت منطقی صورت پذیرد و نیروی انسانی متناسب با نیازهای کشور چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی تربیت شوند.

لاریجانی گفت: بسته های تحول و نوآوری متناسب با این نیازهای آموزش علوم پزشکی کشور طراحی شده و می توان گفت کمتر برنامه ای در آموزش عالی کشور بر مبنای اسناد بالادستی نوشته شده و در تدوین این برنامه ها تمامی اسناد بالادستی مرتبط رصد شده است و برنامه جامعی برای آموزش علوم پزشکی کشور نوشته شده و در سطح ملی در دست اجرا است.

انتهای پیام/

اظهارات باقر لاریجانی در نشست معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار