مرادیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

اختلافات آبی ایران و افغانستان نباید احساسی و سیاسی جلوه داده شود

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان با اشاره به موضوعات مختلف در سیاست داخلی و خارجی افغانستان، مسئله آبهای مرزی را زمینه همکاری بین ایران و افغانستان دانست.

مسئله آبهای مرزی ابزار همکاری ایران افغانستان /نشست لویی جرگه فرصت تشریح استراتژی جدید آمریکا«داوود مرادیان» رئیس مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به پیشنهاد حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان مبنی بر برگزاری نشست لویی جرگه اظهار کرد: ایالات متحده آمریکا به عنوان مهم‌ترین و تاثیر گذارترین بازیگر در مسائل افغانستان استراتژی جدیدی برای افغانستان مطرح کرده که این استراتژی تبعات و نتایج قابل توجهی را برای افغانستان در پی خواهد داشت، بنابراین هر نشستی که بتواند درک ما را از این استراتژی بهتر کند و به دولت افغانستان برای استفاده مناسب تر از این استراتژی یاری کند، مطمئنا به نفع افغانستان خواهد بود.

 رئیس مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان همچنین درباره ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر انتقال دفتر طالبان به یکی از دو کشور ترکمنستان و اندونزی گفت: اولا این موضوع در حد یک پیشنهاد است و به نظر نمی رسد تصمیمی قطعی در خصوص آن اتخاذ شده باشد، ثانیا طالبان چندین سال دفتر داشت بدون اینکه مزیت و فایده چندانی را در بر داشته باشد؛ بنابراین تجربه این امر در ترکمنستان یا در جای دیگر به نظر چندان قابل توجه نیست.

وی درباره انتخابات آتی افغانستان بیان داشت: سال آینده یکی از مهم ترین و پیچیده ترین سال‌های انتخاباتی و اصلاحاتی برای افغانستان است، به همین دلیل کمیسیون‌های فعلی در برگزاری انتخابات با مشکلات سنگینی مواجهند و در خود حکومت افغانستان نیز سردرگمی برای برگزاری انتخابات آزاد وجود دارد، در نتیجه همه ما تلاش می‌کنیم مهم‌ترین گره افغانستان که گره انتخاباتی است با کمک به برگزاری انتخابات آزاد باز شود.

 وی همچنین با اشاره به اینکه پایان هر جنگی صلح است و جنگ افغانستان هم نمی‌تواند استثنایی بر این امر باشد، تصریح کرد: طالبان و پاکستان ده سال وقت و فرصت داشتند که به پروسه صلح بپیوندند اما با توجه به شرایط کنونی باید منتظر روزهای آینده باشیم و نتایج استراتژی جدید آمریکا برای افغانستان را ارزیابی کنیم.

مرادیان با تاکید بر اینکه تعادل بین دوست دشمن معنی ندارد، افزود: هندوستان دوست مردم و دولت افغانستان است و اگر پاکستان از دشمنان افغانستان که همان تروریست‌ها هستند فاصله بگیرد در کنار مردم ودولت افغانستان قرار خواهد گرفت، در غیر این صورت تا وقتی که این کشور در کنار دشمنان افغانستان است انتظار برای ایجاد یک رابطه متعادل نا به جا خواهد بود.

 وی در ادامه در تبیین دیدگاه خود در مورد اختلافات موجود در قبال آب های مرزی با ایران اظهار کرد: موضوع آب یک مسئله مهم برای کشورهای خاورمیانه است و تقریبا بیشتر کشورهای این منطقه با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. در همین راستا ایران و افغانستان نیز به عنوان دو کشوری که در این منطقه خشک قرار گرفته‌اند و کم آبی مشکل مشترک هر دو کشور است. بنابراین  باید تدبیر لازم در هر دو دولت وجود داشته باشد و به عنوان دو کشور همسایه و هم زبان آب را وسیله ای برای همکاری تلقی کنند و با رفتاری مدبرانه مسئله را احساساتی و سیاسی برای مردم دو کشور جلوه ندهند. 

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان در باره خطر اشاعه داعش به افغانستان مطرح کرد: مهم‌ترین خطر و تهدید در شرایط کنونی برای ما طالبان است و نه داعش ، به دلیل اینکه این پدیده به طور فراگیر مربوط به خاورمیانه است و بستری برای حضور آن در افغانستان وجود ندارد، در نتیجه نگاه ها بیشتر باید متوجه کنترل و مدیریت خشونت طالبان باشد زیرا تا زمانی که خشونت طالبان وجود داشته باشد انواع و اقسام مشکلات از جمله داعش در خاورمیانه امکان و استعداد رشد را پیدا خواهد کرد بنابراین بهترین راه حل برای مبارزه با خطر احتمالی داعش در افغانستان مبارزه با طالبان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
اتحاد مهمترین عامل برای اختلاف دو شکور دوست و همسایه است
آخرین اخبار