المیادین: اقدامات آل‌سعود باعث شده میشل عون لحن خود را در برابر عربستان تندتر کند

رئیس‌جمهور لبنان لحن خود را در برابر مقامات سعودی تندتر کرده و خواستار توضیح عربستان در زمینه عدم بازگشت سعد حریری به کشورش شد.

المیادین: اقدامات آل‌سعود باعث شده میشل عون لحن خود را در برابر عربستان تندتر کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در تماس تلفنی با میشل عون همتای لبنانی خود خواستار احترام به حاکمیت لبنان و فعالیتهای مسئولان لبنانی شد. از سوی دیگر میشل عون از عربستان سعودی خواست دلایلی را که باعث شده است سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان هنوز به کشورش بازنگردد، مشخص کند.

گزارشگر شبکه تلویزیونی المیادین در گزارشی گفت: یک هفته از به گروگان گرفته شدن سعد حریری می گذرد، هفته ای که فضای پیچیده ای داشت. نه تنها استعفای سعد حریری پذیرفته نشد بلکه مشورت‌های نمایندگان در این زمینه نیز صورت نگرفت و هیچ دولت دیگری تشکیل نشد و تشکیل نخواهد شد.

خبرنگار المیادین افزود: اولویت ملی لبنان امروز بازگشت نخست وزیر این کشور است. میشل عون، رئیس جمهور لبنان از زمان استعفای اجباری سعد حریری مواضع خود را بصورت پلکانی افزایش داد. وی ابتدا با اعلام اینکه هنوز منتظر بازگشت سعد حریری برای بیان کردن دلایل استعفاست از تشنج سیاسی لبنان جلوگیری و صدمه سیاسی در کشورش را مهار کرد. وی سپس به مشورتهای سیاسی و اقتصادی و امنیتی در روزهای بعد از گروگان گرفته شدن حریری روی آورد. پس از آن نیز مسئولان لبنان همه بطور یکصدا بازگشت سعد حریری را خواستار شدند. آنها گفتند نخست وزیر لبنان باید برگردد سپس هر آنچه بخواهد انجام دهد.

اما پاسخ ندادن مقامات سعودی به همه تلاشهای لبنانی و بین المللی برای آزادی سعد حریری باعث شد رئیس جمهور لبنان لحن خود را تندتر کند و از عربستان سعودی بخواهد دلایلی را که باعث شده است از بازگشت سعد حریری ممانعت به عمل آورد توضیح بدهد. وی مسئولیت مستقیم ممانعت از بازگشت حریری به لبنان را به عهده مقامات سعودی دانست.

میشل عون همچنین تاکید کرد: پیچیدگی های شرایط کنونی سعد حریری از زمان اعلام استعفایش به بعد، خود دلیل روشنی بر این مطلب است که این استعفا و حوادث پس از آن بیانگر حقیقت و واقعیت نیست. اینها همه ناشی از اوضاع پیچیده و نامشخصی است که در عربستان سعودی وجود دارد از اینرو نمی توان به این شرایط اعتماد کرد.

در مقابل، ولید البخاری کاردار سفارت عربستان سعودی در لبنان گفت: بازگشت سعد حریری به خود شخص او مربوط می شود و شاید هم به دلایل امنیتی نمی خواهد به لبنان بازگردد و از ترور شدنش در لبنان نگران است!.

انتهای پیام/

 

خشم مقامات لبنانی از اقدامات مداخله‌جویانه سعودی‌ها

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار