ایمانی جاجرمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

مدیریت مصرف آب با افزایش قیمت برای دهک‌های بالا

کارشناس نیرو گفت:با افزایش قیمت آب برای دهک های بالا، می‌توان میزان مصرف آب را مدیریت کرد.

مدیریت مصرف آب با افزایش قیمت برای دهک‌های بالاحسین ایمانی جاجرمی کارشناس نیرو در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به هدر رفت آب در شبکه توزیع و انتقال آب اظهار کرد: بخشی از اتلاف منابع آبی به فرسودگی سیستم های توزیع و انتقال آب مربوط می شود که بنابر آمارهای موجود نزدیک به 30 درصد منابع آب قبل از استفاده مردم به دلیل فرسودگی لوله‌ها اتلاف می شود که از دلایل مختلفی مانند کمبود منابع مالی و بی توجهی به زیرساختها نشأت می‌گیرد.

وی افزود: در واقع تقویت زیرساخت ها به دلیل اینکه رونق  چندانی ندارد از سوی مدیران پیگیری نمی شود .

ایمانی جاجرمی در خصوص اقدام موثر برای جلوگیری از هدر رفت آب گفت: اولین گام در این زمینه، نوسازی سیستم های توزیع و انتقال آب است .

این کارشناس نیرو با بیان اینکه طبیعت ایران شکننده است، یادآور شد: از گذشته دور ایرانیان با ابداع  قنات به استفاده پایدار از منابع آب زیر زمینی رو آوردند، آگاهی از محیط و فرهنگ استفاده صحیح از این منابع باعث می شد که عمر این قنات ها به 100  سال برسد و استفاده پایدار داشته باشد، اما با گذر زمان فرهنگ مصرف گرایی در کشور رواج یافت و استفاده بی رویه از منابع شدت بیشتری گرفت.

وی با بیان اینکه کشور نیاز به بازنگری در سیاست های آمایش سرزمین دارد تا باعث توسعه ناهمگون شود، تصریح کرد:  از نمونه های این توسعه ناهمگون می توان به تراکم جمعیت در تهران و استفاده از منابع آب کشاورزی برای آب شرب ، ساخت کارخانه های فولاد و صنایع آب بر در اصفهان و کرمان اشاره کرد.

حسین ایمانی جاجرمی با انتقاد از الگوی توسعه بخش کشاورزی گفت: بخش کشاورزی نیز توسعه ای ناهمگون و بدقواره داشته است. محصولات کشاورزی مانند سیب که آب زیادی می برد در ارومیه که با بحران کم آبی مواجه است کاشت و در زمان برداشت بدون مشتری پای درخت ریخته شده و از آن به عنوان کود استفاده می شود.

وی با بیان اینکه این مشکل در جنوب کشور به شکل دیگری روی می دهد، ادامه داد:  باوجود اینکه در این بخش با کمبود آب مواجه هستیم،  بدون توجه به ظرفیت های آبی اقدام به کاشت هندوانه در این مناطق کرده  و با صادرات این میوه به خارج از کشور به قیمت ناچیزی آب را به صورت مجازی صادر می‌کنند.

ایمانی جاجرمی در پایان با انتقاد از نحوه پرداخت یارانه ها گفت: پرداخت یارانه بدون توجه به وضعیت اقتصادی به صورت یکسان اقدامی نادرست است، با وجود آنکه بیشترین مصرف آب در میان مشترکان خانگی دهک های با درآمد بالا صورت می‌گیرد، اما قیمت مصرفی آب برای همه یکسان است، بنابراین با افزایش قیمت آب برای دهک های بالا، می‌توان میزان مصرف آب را مدیریت کرد.

بر این اساس در حالیکه انگشت اتهام برای اتلاف منابع آب به سمت مشترکین خانگی نشانه رفته است، بررسی های وضع وجود نشان می‌دهد بیشترین اتلاف آب ناشی از تصمیمات نادرستی است که از سوی مسوولان این حوزه صورت گرفته  و پروژه های  انتقال آب  برای حل این مشکل شکست خورده  و کشور را  در وضعیت بحران آبی قرار داده است.

انتهای پیام/

هدر رفت آب با چاشنی مدیریت نادرست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار