گزارش الجزیره؛

آیا عربستان سعودی قصد داد در لبنان هم مانند یمن جنگ‌افروزی کند؟

الجزیره در گزارشی به تحلیل اهداف عربستان از اتخاذ تصمیمات خصمانه علیه لبنان پرداخت.

الجزیره: آیا عربستان سعودی قصد داد در لبنان هم مانند یمن جنگ‌افروزی کند؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی الجزیره در گزارشی نوشت: یک هفته پس از اینکه خبرگزاری سعودی العربیه خبر غیرمنتظره استعفای «سعد حریری» نخست‌وزیر لبنان را پخش کرد، لبنان دیگر سوالی درباره مکان بازداشت او مطرح نکرد و خواستار آزادی او شد.

«میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان شرایط ناپدید شدن نخست‌وزیر مستعفی این کشور را «مبهم و مرموز» توصیف کرد و از عربستان سعودی خواست در این باره شفاف سازی کند. او در ملاقات با سفیران خارجی، گفت: «حریری ربوده شده است».

گزارش‌ها حاکی از آن است که حریری قرار بود مدت کوتاهی در ریاض بماند و آخر هفته به لبنان برگردد؛ اما این اتفاق نیفتاد. او امشب برای نخستین بار در مصاحبه‌ای تلویزیونی که از ریاض پخش شد شرکت کرد. سخنان او را اینجا بخوانید.

نگارنده گزارش درباره مسائل پیش آمده با «حبیب افرم» مدیر اتاق فکری که گفته می‌شود به میشل عون بسیار نزدیک است، گفتگو کرد. افرم در تقویم خود نوشته بود: روز دوشنبه، 6 نوامبر ساعت «11:30 حریری». او پیش‌تر در روز چهارشنبه 4 نوامبر چند ساعت پیش از استعفای حریری مقابل دوربین‌های العربیه، تماسی تلفنی از دفتر نخست وزیر دریافت کرده بود. این نشان می‌دهد حتی گروه او در بیروت هم چیزی درباره این تصمیم نمی‌دانستند. به نظر می‌رسد حریری نیز مانند «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور یمن در ریاض گرفتار شده است. بنابر گزارش‌ها منصور هادی نیز چند ماه اجازه خروج از پایتخت عربستان را نداشت.

با توجه به اقدامات عربستان سعودی بیروت نگران است که این کشور به دنبال آغاز جنگی نیابتی مانند جنگ یمن، در لبنان باشد. بنابر تازه‌ترین گزارش‌ها، عربستان به این دلیل که حریری حاضر نشد با جنبش حزب‌الله لبنان، برخورد کند او را وادار به استعفا کرد. او زمانی که منتظر ملاقات با مجمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بود، استعفای خود را اعلام کرد.

شایعاتی نیز به گوش می‌رسد که عربستان سعودی در حال آماده کردن شرایط برای روی کار آمدن برادر بزرگتر سعد حریری است و از اعضای خانواده‌اش خواسته برای بیعت با او به ریاض بروند.

وزیر کشور لبنان در واکنش به این موضوع گفت: «مردم لبنان یک گله‌ی گوسفند یا یک قطعه زمین نیستند که مالکیت آنها از کسی به کس دیگر واگذار شود. سیستم دموکراسی لبنان براساس انتخابات است نه یک بیعت ساده».

واضح است که اتفاقات پیش آمده حمله به استقلال لبنان است و به طور گسترده از آن انتقاد شده است. تنها حامیان تندروی عربستان سعودی از این اقدامات حمایت کرده‌اند. عربستان، کویت، امارات و بحرین روز پنجشنبه به این بهانه که لبنان به عربستان اعلان جنگ کرده است از شهروندانشان خواستند بیروت را ترک کنند. اما این نخستین باری نیست که چنین ممنوعیتی اعمال می‌شود. عربستان در فوریه 2016 نیز شهروندانش را در پی حمله به سفارتش در تهران، از لبنان خارج کرد. بهانه ی عربستان محکوم نکردن این اتفاق از سوی لبنان بود. این تنش‌ها پس از اینکه میشل عون به ریاست جمهوری و سعد حریری به نخست وزیری لبنان رسید، کاهش یافت. اما شهروندان لبنان نگرانند که احضار شهروندان عربستانی این بار مقدمه‌ای باشد برای ایجاد تنش‌های نظامی و اقتصادی. موضوع نگران کننده دیگر تهدید رژیم‌ صهیونیستی علیه لبنان است. مقامات صهیونیست حتی پیش از وقوع این اتفاقات از درگیری جدیدی با حزب الله سخن می‌گفتند.

این گزارش می‌افزاید: حال اگر عربستان بخواهد جنگ جدیدی مانند جنگ یمن به راه اندازد فاجعه‌ای تازه در منطقه روی خواهد داد که به کشتار غیرنظامی‌ها و ویرانی شهرها منجر خواهد شد.

 

انتهای پیام/

گزارش الجزیره درباره رویکرد خصمانه اخیر عربستان سعودی در قبال لبنان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار