چه چیزی از زلزله خطرناک تر است؟

زلزله ای که ساعتی پیش بخشهایی از عراق و ایران را تکان داد یکی از نیرومندترین زلزله های این سالهاست اما پدیده ای هست که می تواند خطرناک تر از هر زلزله ای باشد.

چه چیزی از زلزله خطرناک تر است؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر ایران گفت:  زلزله ای که ساعاتی گذشته مرزهای عراق و ایران را تکان داد، یکی از نیرومند ترین زمین لرزه های این سال ها بود. گفته می شود این زمین لرزه توسط ۱۸۰ میلیون نفر حس شده یا دست کم منطقه‌ای را تحت تاثیر قرار داده که ۱۸۰ میلیون نفر ساکن دارد. چنین زلزله ای حتما وحشتناک است، اما گمان می کنم پدیده ای هست که می تواند وحشتناک تر و خطرناک تر از این زلزله یا هر زلزله دیگری باشد.

وی ادامه داد:کسانی که در چنین شرایطی به جای انتشار آگاهی، شایعه ها را پخش می کنند از هر زلزله ای خطرناک ترند. آنها برای دیده شدن در چند گروه و کانال شایعاتی را منتشر می کنند که عواقب گسترده ای دارد؛ از اختلال در رفت و آمد و امداد رسانی تا بروز مشکلات روحی و روانی برای مردم.

پوندی ابراز داشت: در حالی که رسانه های رسمی بر محدود بودن خسارات و تلفات زلزله در محدوده خاصی تاکید کرده اند، برخی اخبار جعلی از زمین لرزه در نقاطی می گویند که هیچ اثری از زلزله در آنها نبوده است. در این شرایط نیروهای امدادی و دستگاه های مسئول مجبور می شوند برای برقراری آرامش و اطمینان دادن به مردم، انرژی خود را صرف نقاطی کنند که هیچ ضرورتی ندارد.

وی افزود: وقتی ما در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی عکس آرشیوی از ساختمان ویرانه ای را به اسم تخریب خوابگاه دانشجویان در ایلام منتشر می کنیم، آیا می توانیم تصور کنیم با دل والدین آنها در مثلا خراسان چه می کنیم؟ بار ترافیک خطوط مخابراتی یا حتی جاده ها را چقدر اضافه می کنیم؟

پیوندی گفت: خوب است به عنوان یک شهروند مسئول خبری که از صحتش اطمینان نداریم را منتشر نکنیم و حتی به منتشر کننده خبر تذکر بدهیم. مخصوصا کودکان را از معرض این خبرهای دروغ دور نگه داریم و حواس مان به حساسیت روحیه آنها باشد.خودمان شایعه نسازیم و به جک هایی که با زلزله ساخته می شود نه بخندیم و نه برای کسی ارسال کنیم. فراموش نکنیم هر خبری در مورد پیش بینی زلزله حتما و حتما دروغ است.در نقاطی که درگیر زلزله هستند توصیه های رسمی و دقیق را به اطلاع دیگران برسانیم و اگر امدادگری بلد نیستیم، مداخله نکنیم. اصرار بی دلیل برای ذخیره مواد غذایی و سوخت خودش می تواند به بحرانی بدتر از زلزله تبدیل شود.

وی اذعان داشت:در مناطق دور از حادثه، شرایط کنونی را یک فرصت بدانیم؛فرصتی که به زلزله بیشتر فکر کنیم و برای مقابله با آن آماده شویم. حالا که حرف و خبر از زلزله بیشتر است دست کم توصیه های مربوطه را با اعضای خانواده مرور کنیم و اگر جعبه کمک های اولیه نداریم،دست به کار شویم.

پیوندی یادآور شد: به عنوان رئیس جمعیت هلال احمر ایران به همه مردم عزیز اطمینان می دهم نیروهای امدادی با تمام توان و ظرفیت و متناسب با مختصات حادثه کارشان را از همان دقایق اولیه شروع کرده اند و انشاالله که این بلای طبیعی با کمترین تلفات و خسارات همراه باشد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

عوارض خطرناک انتشار اخبار ناصحیح هنگام بروز بلایای طبیعی

برچسب ها: زلزله ، حوادث ، پس لرزه ، تلفات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
خواهشمندم مدارس کل تهران را تعطیل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۰ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
یاصاحب الزمان ادرکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۰ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
پناه بر خدااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۱ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
ایشالا خدا خودش به همه ملت رحم کنه یاصاحب الزمان ادرکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۳ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
کاشکی مدرسه های کل تهران سراسری تعطیل کنن مام نگران بچه هامون میشیم‌