مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد:

توسعه کشت نشایی چغندر قند از سال آینده در اسدآباد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد از توسعه کشت نشایی چغندر قند شهرستان در سال آینده خبر داد.

توسعه کشت نشایی چغندر قند از سال آینده در اسدآبادبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛  سقراط بیرنگ مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد اظهار داشت: امسال به صورت آزمایشی سطحی افزون بر یک هکتار کشت نشایی چغندرقند در شهرستان انجام شد که در سال آینده تصمیم بر آن است در راستای ساماندهی و مدیریت بحران آب این میزان کشت به 3 تا 4 هکتار کشت اولیه نشایی چغندرقند ارتقاء یافته و اجرایی شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها گوجه‌فرنگی به صورت عمده در شهرستان اسدآباد به صورت کشت نشایی انجام می‌شود، افزود: امسال سطحی افزون بر 650 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به کشت گوجه‌فرنگی اختصاص داشت که تمامی این اراضی به صورت کشت نشایی انجام گرفته بود.

بیرنگ تصریح کرد: علاوه بر کشت نشایی گوجه‌فرنگی در سال‌زراعی‌جاری به صورت محدود سطحی افزون بر 15هکتار در راستای خودمصرفی به کشت نشایی فلفل و بادمجان و 25 هکتار به کشت نشایی پیاز اختصاص داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد خاطرنشان کرد: کاهش دفعات آبیاری، زودرس کردن محصول، حداقل توقف رشد در مرحله انتقال، افزایش عملکرد محصول پاییزه، تراکم مناسب بوته، رسیدن به حد اعلاء یکنواختی کشت، کاهش هزینه بذر و کاهش هزینه‌های جاری و کاهش استهلاک سیستم‌های آبرسانی و آبیاری از مهمترین مزایای استفاده کشت نشاء به جای کشت بذر است.

بیرنگ در ادامه از پرداخت یک میلیارد و 500 میلیون تومان یارانه انتقال آب به مزارع کشاورزان این شهرستان خبر داد و افزود: این میزان یارانه انتقال آب به مزارع، با حمایت دولت به کشاورزان اسدآبادی پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه اسدآباد قابلیت اجرای سیستم آبیاری نوین را داراست که تا کنون در راستای حفظ منابع آبی 14 هزار و 500هکتار از این اراضی به سامانه نوین آبیاری تجهیز شده‌اند.

بیرنگ گفت: از ابتدای امسال تاکنون با اجرای 50 درصد از میزان تعهدات سال 96 در زمینه آبیاری نوین و پرداخت بیش از 3 میلیارد تومان یارانه و کمک بلاعوض از طرف دولت به متقاضیان طرح‌های آبیاری تحت فشار، 500 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان مجهز به سیستم آبیاری نوین شده است.

انتهای پیام/خ

کشت نشایی چغندر قند از سال آینده در اسدآباد توسعه پیدا می‌کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.