لاسجردی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

تمامی سیاست‌های عربستان در منطقه با شکست مواجه شده است

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: عربستان همواره در پروژه‌های مداخله‌ جویانه خود در منطقه، با شکست روبرو شده است.

عربستان در تمامی سیاست‌های خود در منطقه شکست خورده استحسن لاسجردی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دخالت های عربستان در کشورهای منطقه اظهار کرد: عربستان تمام تلاش خود را در راستای بنیان‌گذاری اسلام سنتی مبتنی بر اجرای احکام خود به کار بسته است و سعی دارد تا کشورهای منطقه را از هرگونه اجتهاد و بهره‌گیری از افق‌های صلح در برابر استکبار، دور نگه‌دارد.

لاسجردی افزود: عربستان با توجه به وجود حرمین شریفین در خاک خود درصدد این است تا به مرور زمان به پایگاه محوری و مرکزیت جهان اسلام تبدیل شود، بنابراین با یک نگاه خصمانه اکنون به مقابله با کشورهای معترض پرداخته است.

وی ادامه داد: عربستان تمایلی ندارد تا کشوری خود را به عنوان رهبر معنوی و سیاسی در جهان اسلام معرفی کند، به همین منظور امروز اقداماتی در جهت رویارویی با کشورهای عربی مخالفِ عقاید خود از جمله لیبی انجام داده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل اذعان داشت: انقلاب اسلامی ایران افقی را طراحی کرده که مورد قبول عربستان نیست، چرا که اهداف انقلاب کشورمان در ارتباط با مباحث مهدویت و اسلام بوده که این امر در تضاد با دیدگاه‌های خلفی و وهابی سعودیان است.

 سیاست‌های قبیله‌ای مانع از پیروزی عربستان در منطقه است

لاسجردی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون عربستان در هیچ‌یک از پروژه‌های منطقه‌ای موفق نبوده است، گفت: شاید بتوان یکی از دلایل اصلی این امر را در سیستم قومی و قبیله‌ای سیاستمداران این کشور برشمرد، چرا که آنها به دلیل آشنا نبودن با حساب و کتاب‌های تحلیلی به طور دائم سیاست هایشان با شکست مواجه می شود.

وی یادآور شد: عربستان به دلیل بهره‌مندی از منافع مالی و ثروت نفتی فراوان، گمان می‌کند که با پول می‌تواند هرکاری که می‌خواهد را انجام دهد، به همین منظور همواره اقداماتی در جهت برهم زدن امنیت منطقه انجام می‌دهد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه نگاه عربستان متمرکز مسئله قدرت است، افزود: سعودیان تصور می‌کنند که قدرت همیشه در داشتن سلاح و تجهیزات نظامی است و با تکیه بر همین عقیده کشورهای عربی دیگر را مورد هدف قرار می‌دهند، اما تجربه ثابت کرده که این باور کاملا غلط بوده و صحت این مسئله را می‌توان در پرونده‌های شکست این کشور در قطر و بحرین، اثبات کرد.

لاسجردی با اشاره به اینکه کشورهای غربی همواره حامی عربستان بوده‌اند، گفت: از آنجایی که کشورهای بزرگ غربی درک و شناخت درستی از شرایط منطقه ندارند، همواره عربستان در  پروژه‌های مداخله‌ جویانه خود در منطقه، با شکست روبرو شده است.

وی در پایان بیان کرد: با در نظر گرفتن عوامل فوق که همواره مانع پیروزی عربستان در منطقه شده، بعید به نظر می‌رسد که این کشور در پروژه‌ای که در لبنان ترسیم کرده، به موفقیت دست یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار