کاتب پس از قرائت گزارش دیوان محاسبات:

اجرای بودجه ریزی بر مبنای عملکرد عزمی ملی می‎‌طلبد

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: طبق برنامه ششم، حداقل 20 درصد از بودجه دستگاه‌های اجرایی باید  مبتنی بر عملکرد بودجه ریزی شود که امیدوارم دولت با عزمی ملی این مهم را اجرایی کند.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا کاتب عضو هیئت رئیسه مجلس بعد از گزارش رئیس دیوان محاسبات درباره نظام بودجه ریزی، اظهار کرد: بزرگترین بحرانی که در آینده با آن مواجه هستیم، هزینه‌های جاری کشور است.

وی ادامه داد: امسال حدود 340 هزار میلیارد تومان هزینه‌های جاری داشتیم اگر این روند ادامه پیدا کند به هیچ عنوان نمی‌توانیم پاسخگو باشیم.

نماینده مردم گرمسار با بیان اینکه بخشی از این هزینه‌ها در سه بخش و حدود 43 هزار میلیارد تومان آن در هدفمندی یارانه‌ها است، بیان کرد: امسال 40 هزار میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی و نیروهای مسلح پرداخت می‌کنیم اگر ین روند ادامه یابد فاجعه‌ای برای کشور است.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: در سال 95 اوراق و اسناد خزانه را ایجاد کردیم و در سال 96 اجازه دادیم که دولت  اوراق بفروشد تا سود اوراق قبلی را پرداخت کند.

کاتب گفت: به وزارت نفت اجازه دادیم تا حدود 3 میلیارد دلار سود اوراق خود را پرداخت کند، نزدیک به 30 درصد اعتبارهای بودجه کشور برای هزینه‌های عمومی صرف می‌شود.

وی اضافه کرد: از سال 83 مجلس، دولت را مکلف کرد تا بودجه ریزی عملیاتی را اجرایی کند، سوال اینجاست که چرا ما در مدت 13 سال نتوانستیم این مشکلی را که همه برای حل آن اتفاق نظر داریم، حل کنیم.

نماینده مردم گرمسار افزود: در برنامه ششم توسعه مجلس حکم کرده است که در سال اول حداقل 20 درصد از بودجه دستگاه‌های اجرایی را  مبتنی بر عملکرد بودجه ریزی شود بنابراین امیدوارم دولت با عزمی ملی این مهم را اجرایی کند.

کاتب برای اجرایی شدن بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد سه پیشنهاد داد و تاکید کرد: باید دستگاه‌های اجرای این قانون را بپذیرند و عزم ملی میان دولت و مجلس اتفاق بیفتد تا این واقعیت تلخی که در بودجه ریزی داریم، برطرف شود.

وی سازمان برنامه و بودجه را خطاب قرار داد و گفت: از سازمان برنامه و بودجه می‌خواهم اهداف کمی فعالیت‌های دستگاه‌ها را تنظیم کند تا بدانند که می‌خواهند بر چه مبنایی به چه هدفی دست یابند.

نماینده مردم گرمسار  هماهنگی میان دستگاه‌ها در نظام بودجه ریزی را موثر دانست و خاطر نشان کرد: استقرار روش هزینه‌ها و برآورد قیمت تمام شده هم اهمیت فراوانی دارد و باید سازمان  برنامه آن را اجرایی کند.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار