استان اردبیل رتبه نخست کشور را در بیماری سرطان گوارش دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: استان اردبیل رتبه نخست کشوری را در بیماری سرطان گوارشی دارا می باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، بدن ما از میلیون ها سلول بوجود آمده که همه اینها با برنامه ای دقیق و کنترل شده رشد و تکثیر می یابند اما گاهی اوقات سلول رشد عادی خود را از دست می دهد و آنقدر تکثیر پیدا می کند که تبدیل به سلول سرطانی می شود سرطان گوارشی هم در نتیجه رشد غیر عادی سلول های جداری معده،روده و مری و ایجاد توده ای بدخیم در آنها بروز می کند.

قدرت اخوان اکبری، رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل افزود: با توجه به اینکه استان های اردبیل،آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران در کمربند سرطان واقع شده اند و شیوع سرطان های گوارشی بخصوص سرطان معده در این استان ها بالاست.

استان اردبیل رتبه نخست کشور را در بیماری سرطان گوارش دارد

وی گفت: طبق بررسی های آماری در سال ۹۳، یکهزار و ۳۴۲ مورد در سال ۹۴، یکهزار و ۲۵۲ مورد و در سال ۹۵، یکهزار و ۳۲ مورد سرطان گوارشی در استان اردبیل ثبت شده است.

وی افزود: خوشبختانه پکیج درمانی کامل بیماران سرطانی در استان ما وجود دارد که از آن جمله می توان به مرکز شیمی درمانی بیمارستان امام خمینی(ره)،بخش رادیوتراپی این مرکز با دستگاه پیشرفته رادیوتراپی که تابستان امسال افتتاح شد و بخش غربالگری این مرکز که در حال احداث است.

استان اردبیل رتبه نخست کشور را در بیماری سرطان گوارش دارد

وی همچنین از پوشش بیمه ای بیماران سرطانی در استان اردبیل خبر داد.

عوامل ژنتیکی و محیطی اصلی ترین عوامل شیوع سرطان گوارش در اردبیل

دکتر یزدانبد فوق تخصص گوارش اصلی ترین عوامل شیوع سرطان گوارشی را در اردبیل عوامل ژنتیکی و در کنار آن عوامل محیطی دانست و گفت: متاسفانه درصد زیادی از مردم استان اردبیل دچار اضافه وزن هستند که این عاملی مهمی برای سرطان گوارشی است.

استان اردبیل رتبه نخست کشور را در بیماری سرطان گوارش دارد

وی همچنین افزود: مصرف غذاهای مانده، پرچرب، مصرف مواد مخدر زمینه را برای ابتلا به سرطان گوارشی فراهم می کنند.

دکتر یزدانبد ورزش هایی مثل پیاده روی و رعایت بهداشت فردی را در پیشگیری از این بیماری مهم دانست.

65 درصد جمعیت استان اردبیل هلیکو باکتر پیلوری مثبت هستند

دکتر فرهاد پور فرضی رییس مرکز تحقیقات سرطان گوارش استان اردبیل هم باکتری به نام هلیکو باکتر پیلوری را از علل اصلی سرطان در استان اردبیل دانست و گفت: متاسفانه ۶۵ درصد جمعیت استان هلیکو باکتر پیلوری مثبت هستند.

استان اردبیل رتبه نخست کشور را در بیماری سرطان گوارش دارد

وی افزود: با مطالعاتی که در این مرکز انجام با همکاری سازمان جهانی بهداشت انجام می شود انتظار می رود تا ۵سال آینده آمار سرطان گوارشی را ۲۵ درصد کاهش دهیم.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایهان
۱۴:۴۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
آخ آخ بنده خداها