چوگان ایرانی آذرماه در یونسکو ثبت می شود

دبیر فدراسیون چوگان از ثبت چوگان ایرانی در آذرماه در یونسکو خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان چوگان ایرانی از ارزیابی یونسکو گذشت و در آن ثبت شد. در نتایج کمیته بین الدول میراث ناملموس یونسکو به ثبت چوگان ایرانی رای داد. پرونده ثبت جهانی چوگان بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری که دو سال گذشته در فهرست معرف میراث ناملموس جهانی پیشنهاد داده شده بود با تائید یونسکو در دوازدهمین دوره اجلاس تائید شد.

یاشار بی غم دبیر فدراسیون چوگان در گفت و گو با رادیو اظهار کرد: از دوره ای که آذربایجان اقداماتی را برای ثبت چوگان با اسب قره باغ انجام داد، فدراسیون چوگان و سازمان میراث فرهنگی تلاش های بسیاری را در جهت ثبت چوگان به نام کشورمان انجام داد. از آن زمان نامه نگاری ها آغاز شد و پرونده ای مفصل با همکاری تمامی کارشناسان به یونسکو ارسال شد. کارشناسان یونسکو هم طی برنامه ها و جلساتی که داشتند، پرونده چوگان را بررسی کردند.

بی غم افزود: در این پرونده، ثبت چوگان به همراه آوازها و آواهای محلی ایران بود. خوشبختانه در جلساتی که برگزار شد، توجیه شدند و تمام مستندات و مدارک را مشاهده کردند. در اجلاس دوازدهم یونسکو که در کره جنوبی و در آذرماه امسال برگزار می شود بدون هیچگونه اعتراض، پاسخ یا سوالی چوگان به اسم ایران ثبت می شود. با حمایت های ایلخانی زاده ریاست پیشین فدراسیون چوگان، نظری و همچنین همکاری میراث فرهنگی توانستیم پرونده کاملی را تهیه کنیم. خوش بختانه یونسکو توجیه شد و پرونده را پذیرفت.

دبیر فدراسیون چوگان ادامه داد: این خبر بسیار خوبی برای مردم کشورمان است. مقام معظم رهبری هم بارها تاکید کردند که به حفظ، احیا و ترویج چوگان که جز فرهنگ و ملیت ما استف بپردازیم. این افتخاری برای ما ایرانیان است که بتوانیم فرهنگی که برای ما بوده است و از کشور ما به تمام دنیا صادر شده را به نام خودمان ثبت کنیم. چوگان به طور مشترک با هیچ کشور دیگری ثبت نمی شود. آذربایجان از کشورهایی بود که سعی می کرد، چوگان را بطور مشترک بین خودش و ایران به ثبت برساند که ما اعتراض کردیم و درخواست دادیم تا پرونده ثبت بصورت انفرادی باشد.

انتهای پیام/

اظهارات بی غم درباره ثبت چوگان ایرانی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار