باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

آب‌های زیر زمینی مازندران در چنگال سودجویان

استفاده بیش از حد آب‌های زیر زمینی سبب شد تا کشاورزان مازندران کم کم به آب شور نزدیک شوند

 به گزارش خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان  از ساری ، قنات و چاه از جمله سازه‌های و روش‌های متداول بهره برداری از منابع آب زیر زمینی هستند.

در حال حاضر سطح آب‌های زیر زمینی در مازندران در مقایسه با سال‌های قبل پایین‌تر آمده است و این زنگ خطری برای سفره‌های آب زیر زمینی محسوب می‌شود.

بر اساس اعلام مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفا: ٣٣٠ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور فعال است.

آب‌های زیر زمینی مازندران در چنگال سودجویان

کشت دوم برنج فرصتی برای نابودی سفره‌های آب زیر زمینی

مازندران از جمله استان‌هایی است که به واسطه کشت برنج، میزان مصرف آب در آن سر به فلک می‌کشد و حالا موضوع کشت دوم آن نیز شده است غوز بالا غوز، چرا که به گفته بسیاری از کارشناسان، در سال‌های کم آبی، نباید به کشت دوم برنج حتی فکر کرد و باید تنها در سال‌های آبی پربار، برنج را در مرحله دوم نیز کشت کرد.

هرچند کشت دوم برنج فقط در مازندران انجام می‌شود و مزایای آن افزایش تولید است، اما معایبی نیز دارد که باید جدی گرفته شود.

برای مثال؛ انجام دوبار کشت برنج در سال باعث می‌شود که سمپاشی علیه کرم ساقه خوار به جای یک بار، دوبار انجام شده و باعث آلودگی آب و خاک شود.

بنابراین، هر زمان هم که به کشت دوم برنج فکر می‌شود، باید دید آیا مزایای آن بر معایب آن می‌ارزد یا خیر؟

کشت دوم برنج فرصت یا تهدید؟

شاه نظری کارشناس آبیاری و زهکشی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان  از ساری ، با بیان اینکه در کشت دوم برنج بیش از حد معمول از منابع آب زیر زمینی استفاده می‌شود، گفت: در کشت دوم برنج به علت هجوم آفات، بیشتر از کشت اول برنج از سم و کود استفاده می‌شود.

وی افزود: کشاورزان می‌توانند به جای برنج و تمرکز روی کشت برنج، محصولات دیگری مانند کلزا که نیاز آبی کمتری دارد، کشت شود.

شاه نظری گفت: سطح آب‌های زیر زمینی در مازندران هر سال پایین‌تر می‌آید و به آب شور نزدیک شدیم.

آب‌های زیر زمینی مازندران در چنگال سودجویان

کشت دوم برنج به چه قیمتی؟

هزار و ۵۰۰ هکتار شالیزار در مازندران در کشت اول برنج با تنش شدید آبی مواجه شد، اما این همه کم آبی، کشاورزان در ۴۰ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران دوباره برنج کاشتند.

برای کشت دوم برنج در مازندران ۲۸۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌شود، یعنی معادل مصرف آب آشامیدنی یک سال مردم استان کرمان.

آب‌های زیر زمینی مازندران در چنگال سودجویان

عزیزالله صامعی یکی از کشاورزان مازندرانی در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان  از ساری ، گفت: کشت دوم راحت‌تر از کشت اول است، به دلیل اینکه درآمد آن مساوی با کشت اول است و خرج آن کمتر است.

وی افزود: یک حلقه چاه بدون پروانه دارم که حدود ۲۰ سال است آن را حفر کردم، برای دریافت پروانه چاه به آب منطقه‌ای مراجعه کردم و فعلا پروانه نمی‌دهند.

صامعی گفت: مجبورم برای کشت دوم برنج از آب چاه استفاده کنم، چون کم آبی داریم.

این کشاورز مازندرانی افزود: محصول برخی از اهالی روستا به علت کم آبی و نداشتن چاه در کشت دوم برنج از بین رفت و کاملا خشک شد.

آب‌های زیر زمینی مازندران در چنگال سودجویان

خیرالله صامعی شورای روستای واسوکلا جویبار در گفتگو با خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان  از ساری ، گفت: روستای واسوکلا از توابع جویبار حدود ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی دارد و ۵۰۰ حلقه چاه هم در این روستا فعال است.

وی با بیان اینکه از ۵۰۰ حلقه چاه در این روستا، حدود ۱۰۰ حلقه چاه مجوز دارد، افزود: برای گرفتن مجوز چاه‌های بدون مجوز به آب منطقه‌ای مراجعه کردیم و اعلام کردند که فعلا مجوز حفر چاه نمی‌دهند.

فعالیت ۳ هزار حلقه چاه غیر مجاز در مازندران

سید محمد موسوی مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان  از ساری ، گفت: برداشت سالانه میانگین آب از آب‌های زیرزمینی مازندران حدود یک میلیارد متر مکعب است، حدود ۹۰ هزار چاه دارای پروانه در استان وجود دارد.

وی افزود: بیش از ۵۰ هزار حلقه چاه فاقد پروانه بهره برداری و ۳ هزار حلقه چاه نیز غیرمجاز د. مازندران فعال است.

آب‌های زیر زمینی مازندران در چنگال سودجویان

۱۸ گروه بازرسی برای کنترل ۲۳۰ هزار هکتار شالیزار مازندران

مسئولان آب منطقه‌ای مازندران می‌گویند برای ۱۸ گروه گشت و بازرسی در مازندران وظیفه شناسایی و جلوگیری از تخلفات منابع آب را بر عهده دارند، آیا این گروه‌ها برای کنترل ۲۳۰ هزار هکتار شالیزار مازندران کافی است؟

آب‌های زیر زمینی مازندران در چنگال سودجویان

موسوی مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب مازندران در پاسخ به این سوال می‌گوید: باتوجه به تراکم منابع آبی، تعدد رودخانه‌های استان و وسعت اراضی استان قطعا این تعداد گروه بازرسی کافی نیست و به همین منظور از مردم تقاضا داریم در صورت شناسایی تخلفات آن را به امور منابع آب اطلاع رسانی کنند.

وی افزود: کشاورزانی که نام آن‌ها در فهرست چاه‌های فاقد پروانه حفر شده قبل از سال ۸۵ قرار دارند، می‌توانند به امور منابع آب تابعه شرکت آب منطقه‌ای در شهرستان‌ها مراجعه کنند.

موسوی گفت: بیش از ۳۰ دستگاه حفاری غیرمجاز در حین حفاری امسال توقیف شد و پیگیری قضایی در خصوص حفار و مالک چاه غیرمجاز در دست اقدام است.

مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب مازندران افزود: در طول دو سال اخیر نیز حدود ۳۵۰ حلقه چاه غیرمجاز بسته شد و از سوی مراجع قضایی برای آن‌ها حکم صادر شد.

پیش بینی میشد تا سال ۱۴۰۴، سی هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران زیر کشت دوباره برنج برود، آب کشاورزی رایگان و منفعت طلبی برخی‌ها سبب شد این پیش بینی ۸ سال زودتر محقق شود و این یعنی نابودی سفره‌های آب زیر زمینی.

آب‌های زیر زمینی مازندران در چنگال سودجویان

گزارش از سیده حکیمه موسوی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.