همایش مدیریت پیوند آب - انرژی - غذا و پساب در دریاچه ارومیه

همایش بین المللی مدیریت پیوند آب - انرژی - غذا در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با پیام وزیر نیرو در دانشگاه تبریز آغاز بکار کرد.

همایش مدیریت پیوند آب - انرژی - غذا و پساب در دریاچه ارومیهبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛وزیر نیرو در این پیام ، برگزاری این چنین همایش ها و کارگاه هایی را برای مدیریت پایدار منابع محیط‌زیستی ضروری بیان کرد و یاد آور شد : ما برای مدیریت و حکمرانی پایدار منابع محیط‌زیستی به چارچوب نظری متفاوت از گذشته و هم‌چنین روش‌شناسی پیشبرد رویکردهای نوین نیازمندیم.

این چارچوب نظری باید درک ما از منابع محیط‌زیستی و شیوه مدیریت آن‌ها را تغییر دهد و روش‌شناسی متناظر با آن نیز باید قابلیت شناخت و مداخله سیستماتیک به منظور پایدارسازی این منابع را تقویت کند.


رضا اردکانیان افزود : رویکرد "همبسته" به منابع آب، خاک، انرژی و پسماند همان چارچوب نظری توسعه‌یافته بر اثر تجربه انسانی در جریان توسعه است که می‌تواند این قابلیت را در ما تقویت کند.


در بخش دیگر این پیام آمده است: این رویکرد در حال بسط و توسعه چارچوبی انسجام‌بخش برای فراتر رفتن از رویکردهای گذشته است. گذشته‌ای که در آن انسجام سیاستی و کارآیی زیاد استفاده از منابع مد نظر نبوده است. ما بر اساس رویکرد همبسته قادریم امنیت همه‌جانبه را ارتقا بخشیم، امنیتی که توأمان دسترسی پایدار و عادلانه به آب، غذا، انرژی و کیفیت محیط‌زیست را امکان‌پذیر می‌سازد.


وزیر نیرو آورده است:کشورها نیازمند جهت‌دهی سرمایه‌ها و منابع به سوی پایدارسازی خدمات اکوسیستمی، به دست آوردن فرآورده بیشتر با صرف منابع کمتر و ارتقای سطح کیفیت زندگی و عدالت اجتماعی بر مبنای مدیریت همبسته منابع حیاتی محیط‌زیستی هستند. ما نیازمند تفکراتی هستیم که با فراتر رفتن از ملاحظه اجزای اکوسیستمی به صورت منفرد، قابلیت مدیریت سیستم‌های پیچیده و ارتباطات میان آن‌ها را در اختیار قرار گیریم.


اردکانیان با بیان اینکه رویکردهایی نظیر همبسته برای آن‌که به سیاست‌های قابل اجرا تبدیل شوند باید در شبکه‌ای از محققان، متخصصان، سیاست‌گذاران و دانشجویان به اشتراک گذارده شوند تا قابلیت‌های آن‌ها آشکار شده و اجماعی میان ذی نفعان مختلف برای تعهد به چنین رویکردی شکل بگیرد، یادآور شده است: من امیدوارم کارگاه بین‌المللی رویکرد همبسته به شکل‌گیری چنین اجماع و تشکیل شبکه‌ای از محققان که خود را متهعد به پیشبرد آن می‌سازند کمک کند.


معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز تغییرات اقلیمی را عامل مهمی از مسائل زیست محیطی دانست و گفت: با برنامه ریزی و اقدام هماهنگ در مقابل تغییرات می توان تاب آورد.


کاوه مدنی گفت: ما باید ضمن بهره برداری مورد نیاز خود از منابع طوری آنها را مدیریت کنیم و نسلهای بعد را نیز در نظر بگیریم که کمترین آثار زیست محیطی داشته باشد و تیم امروز سازمان محیط زیست و وزارت نیرو با تجربه مدیریت بین المللی در پی این سیاست و تعیین رفتارهای گذشته است.


مهدی ضرغامی، دبیر این همایش نیز هدف از برگزاری این کارگاه را ارائه دستاوردهای نوین در رویکرد پیوندی برای بهره‌برداری بهینه از منابع محیط زیستی در حوزه دریاچه ارومیه و ارائه راهکارهای علمی و صحیح برای احیای دریاچه عنوان کرد.


وی گفت: این کارگاه تخصصی با رویکرد مدیریت بهینه پیوند آب- غذا- انرژی- پساب توسط پژوهشکده محیط زیست این دانشگاه و دانشگاه سازمان ملل و همکاری نهادهای علمی و اجرایی ملی و بین المللی به مدت دو روز در دانشگاه تبریز برگزار می شود.


به گفته وی ، در این همایش با توجه به وضعیت حوضه آبریز دریاچه ارومیه در روز اول، ابتدا در یک جلسه به بررسی فعلی اقدامات، اثرات و موانع اقتصادی اجتماعی برنامه های احیای دریاچه ارومیه و سپس بازدید میدانی همراه با متخصصان مدعو از دریاچه، نیروگاه تبریز و تاسیسات آبرسانی شهری صورت می گیرد.


دکتر ضرغامی تصریح کرد: در روز دوم این کارگاه نیز به بحث و تبادل نظرات و تجارب مدعوین در زمینه های موفق و شکست خورده مدیریت پیوند آب- غذا- انرژی- پساب در سایر جاهای دنیا پرداخته خواهد شد.


در این همایش در قالب ۴ حوزه کارگاهی، دکتر محمد فاضلی مشاور وزیر نیرو، رودولف کلورینگا دبیر اجرایی موسسه همکاری جهانی آب GWP، پروفسور الکو ون بیک محقق برجسته از موسسه Deltares هلند، دکتر فریتز هولزوارث از مدیران دانشگاهUNESCO-IHE در شهر دلفت هلند و معاون سابق آب و رییس گروه مذاکره کننده رودهای مرزی آلمان و نیز دکتر لوئزه کارلبرگ مدیر موسسه محیط زیست استکهلم SEI در قالب سخنرانی و کارگاه با ارایه آخرین دستاوردهای نوین در این بخش ها به انتقال تجربیات خود می پردازند.

 انتهای پیام/خ

 همایش مدیریت پیوند آب - انرژی - غذا و پساب در دریاچه ارومیه درتبریز آغازبکارکرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار