٧ خواص بي نظير اسپرزه؛از لاغری فوری تا تنظيم فشارخون!

اسپرزه ممکن است نامی باشد که مردم آن را به عنوان مکملی گیاهی و یا تقویت کننده‌ای رژیمی بشناسند، اما در واقع یک نام کامل برای گیاهی از نژاد پلانتاگو است.

۷ فایده شفابخش اسپرزهبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،دانه‌های گیاه اسپرزه، که به طور معمول گیاهانی علفی و کوچک هستند، بسیار ارزشمند است زیرا می‌توانند تبدیل به لعاب اسپرزه شوند، که یکی از فرم‌های متداول برای مصرف اسفرزه است.

این گیاه یک فیبر طبیعی رژیمی است و در حالی که بسیاری از مردم آن را به عنوان یک ملین خالص می‌دانند، اثرات متعددی بر بدن دارد که آن را بسیار ارزشمند می‌سازد. گیاه اسفرزه در درجه اول در آسیا رشد می‌کند و هند بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده سبوس آن است.

فواید اسپرزه برای سلامت بدن

اسپرزه همانند دیگر فیبرهای رژیم‌های غذایی، با کاهش کلسترول به سلامت قلب کمک می‌کند. فیبر غذایی بیشتر باعث کاهش جذب کلسترول از غذا و جلوگیری از چسبیدن آن به شریان‌ها و عروق خونی می‌شود. مصرف اسپرزه به کاهش احتمال آترواسکلروز و مشکلات مربوط به قلب کمک می‌کند.

با این وجود، مقدار کلسترول خوب (HDL) را کاهش نمی‌دهد، که در نتیجه سطح کلسترول شما را متعادل و سالم نگه می‌دارد. علاوه بر این، باعث تولید صفرا می‌شود که بازهم مصرف کلسترول در بدن را افزایش می‌دهد.

کاهش مشکلات گوارشی و درمان یبوست

اصلی‌ترین کاربرد اسفرزه، بهبود عملکرد و کارایی سیستم گوارشی است. اگر شما از اسهال رنج می‌برید، اسفرزه می‌تواند به سفت شدن مدفوع کمک کند و دفع را نرمال کند.

اگر با مشکلات مربوط به یبوست مبارزه کنید، اسفرزه برای یبوست مفید است و می‌تواند این ناراحتی را هم کاهش دهد، زیرا می‌تواند حرکت پرستالتی را تحریک کند و روده‌ها را به آرامی حرکت دهد. همچنین می‌تواند به کاهش فشار و التهاب کمک کند، که می‌تواند باعث از بین بردن هموروئید و زخم معده شود.

پیشگیری از دیابت

اگرچه لعاب اسفرزه اغلب به عنوان ملین استفاده می‌شود، اما لازم است بدانید که این لعاب، نوعی از فیبرهای غذایی با کارایی بالاست. با این حال، بدن را هم به طور مؤثری سم‌زدایی می‌کند. پاکسازی سیستم معده و روده می‌تواند برای سلامت کلی دستگاه گوارشی مفید باشد.

اسپرزه همچنین تأثیر اثبات شده‌ای بر سطح قند خون دارد که برای همه اهمیت دارد. چه دچار دیابت باشند چه نه. اسفرزه با تنظیم انتشار انسولین به جریان خون و حفظ پایدار سطح قند خون، می‌تواند به جلوگیری از ابتلا به دیابت کمک کند، زیرا احتمال افزایش یا افت شدید قند خون را کاهش می‌دهد.

برای افرادی که با دیابت زندگی می‌کنند، اضافه کردن اسپرزه به رژیم غذایی می‌تواند آن‌ها را سالم‌تر نگه دارد.

کمک به کاهش وزن

یکی از بهترین چیزها در مورد فیبرهای غذایی این است که باعث احساس سیری می‌شود و این حس برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند بسیار مهم است.

مکمل‌های اسپرزه، با حفظ میان وعده‌های غذایی، می‌توانند سطح انرژی شما را بدون اضافه کردن وزن حفظ کنند. سبوس جو در اغلب موارد حاوی اسپرزه است و یک انتخاب محبوب به عنوان یک میان وعده سالم است.

تنظیم فشارخون

در مطالعات مختلفی بر روی فیبرهای غذایی، بررسی ارتباط بین فشارخون و فیبر پیشنهاد شده است، اما اسپرزه یکی از ترکیباتی است که تأثیر آن در کاهش فشارخون در افرادی که آن را منظم مصرف می‌کنند، به طور ثابتی نشان داده شده است.

اگر چه شما نمی‌توانید آن را یک وازودیلاتور (داروهای بزرگ کننده عروق خونی) بنامید، اما اسفرزه می‌تواند رسوب در رگ‌های خونی و عروق قلب را کاهش دهد.

خواص ضدالتهابی

مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می‌دهند لعاب اسفرزه برای کاهش التهاب در روده و کولون مؤثر است. این به دلیل فعالیت فیبری موجود در این لعاب منحصر به فرد است، زیرا می‌تواند فشار و تنش روی روده و کولون را کاهش دهد.

سم‌زدایی از بدن

اگرچه لعاب اسپرزه اغلب به عنوان ملین استفاده می‌شود، اما لازم است بدانید که این لعاب، نوعی از فیبرهای غذایی با کارایی بالاست. با این حال، بدن را هم به طور مؤثری سم‌زدایی می‌کند. پاکسازی سیستم معده و روده می‌تواند برای سلامت کلی دستگاه گوارشی مفید باشد.

منبع:نبض ما

انتهای پیام/

خواص بی نظیر اسپرزه که شاید از آن بی خبر باشید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
Humayoon
۰۰:۴۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
ازمعلومات مفید تان سپاس معالجه ایموروهید یا یبوست برایم معلومات بدهید
آخرین اخبار