مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد:

ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، عامل ایجاد بسیاری از فرصت‌های توسعه‌ای برای کشور

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزدگفت: فراهم آوردن زیرساخت‌های مورد نیاز شهر تاریخی یزد در مثلث طلایی گردشگری کشور از مهمترین اولویت‌های اجرایی میراث فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  مجتبی فرهمند مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد، با بیان این‌که گردشگری پایدار ضرورت اجرایی در برنامه ریزی توسعه گردشگری است، گفت: گردشگری زمانی می‌تواند به عنوان صنعتی پویا و قدرتمند برای ما ایفای نقش کند که سرمایه‌های ما در این زمینه حفظ شوند.

 فرهمند با اشاره به این‌که ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، عامل ایجاد بسیاری از فرصت‌های توسعه‌ای برای کشور است، اظهارکرد: استفاده از این فرصت‌ها نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است که باید با در نظر گرفتن پتانسیل‌های شهر تاریخی انجام شود.

وی با بیان این‌که فراهم آوردن زیرساخت‌های مورد نیاز جهت ایفای نقش شهر تاریخی یزد در مثلث طلایی گردشگری کشور از مهمترین اولویت‌های اجرایی این حوزه است، افزود: ایجاد پایانه گردشگر در ورودی‌های عرصه جهانی، افزایش اقامتگاه‌های گردشگران، ایجاد ساز و کارهای مناسب و کارآمد جهت راهنمای گردشگران و شناساندن هرچه بهتر فرهنگ یزدی‌ها، از دیگر ضرورت های اجرایی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد با اشاره به این‌که شهرگردشگر برنامه‌ اجرایی در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور قرار گرفته است، گفت: شهر گردشگر مفهومی فراتر از شهر ایده‌آل را در بر می‌گیرد و افزون بر شهروندان خود، برای گردشگران خدمات مورد نیاز و کیفیت زیست مطلوب را به بهترین شیوه عرضه می‌کند .

فرهمند در ادامه با بیان این‌که پیامدها و دستاوردهای گردشگری زمینه‌های متفاوتی دارند، تصریح کرد: نخستین پیامدی که همگان از افزایش دستاوردهای گردشگری انتظار دارند، رشد و رونق اقتصادی است .

وی با اشاره به ضرورت توجه ویژه به پیامدهای رشد اقتصادی در جامعه محلی خاطرنشان کرد: متولی حفاظت از میراث جهانی یزد بیش از همه مردم و کسبه بافت تاریخی هستند و در برنامه‌ریزی اقتصادی نیز باید به صورتی عمل شود که رضایتمندی عمومی را در بر داشته باشد.

این مقام مسئول در ادامه به مباحث فرهنگی اشاره و بیان کرد: شناساندن کشور به جهانیان از کانال گردشگری به خوبی امکان‌پذیر است.

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد در پایان با اشاره به این‌که سبک زندگی، غذاها و هنرهای سنتی، آیین‌ها و میراث ناملموس در کنار میراث معماری و شهری عوامل جذب گردشگر هستند، گفت: اگر زمانی چهره زندگی از شهر تاریخی یزد رخت بربندد و چهره صرفأ توریستی جایگزین آن شود، ما سرمایه‌های بی‌بدیل و تکرار نشدنی خود را از دست داده‌ایم .

انتهای پیام/ ی

 ایجاد پایانه گردشگر در ورودی‌های عرصه جهانی یزد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار