۵۲ : ۰۵ - دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶
کد خبر: ۶۳۲۱۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴
بطحایی در نخستین نشست خبری مطرح کرد؛

وزیر آموزش و پرورش از افزایش پدیده نامبارک ترک تحصیل دانش آموزان در مناطق محروم خبر داد.

نشست خبری وزیربه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نخستین نشست خبری سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش با اصحاب رسانه صبح امروز در محل ساختمان شهیدرجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

در این مراسم بطحایی ضمن تسلیت در پی وقوع زلزله غرب کشور اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم هر چه سریعتر این خرابی‌های حاصل از زلزله را جبران کنیم.

وی افزود : حدود ۱۲ تن از دانش آموزان در این زلزله جان خود را از دست دادند همچنین تعدادی از فرهنگیان نیز در این بلای طبیعی مجروح شدند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در میان برنامه ها، اجرای سند تحول از اهمیت بسزایی برخوردار است و ابتدا یک ارزیابی از این سند را شروع کردیم تا میزان اجرایی شدن آن را بسنجیم که از این طریق جهت گیری تعیین شود.

بطحایی تصریح کرد: اکنون توزیع استقرار سند تحول بنیادین در برنامه‌های آموزش و پرورش را دریافتیم که البته توازن در برنامه‌ها کمتر دیده شده بنابراین در برنامه‌های ۹۶ و برنامه های سال آینده اصلاح کارها و توسعه متوازن سند تحول در برتانه های آموزش و پرورش انجام خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش دومین برنامه اشاره داشته و اظهار کرد: انتخاب و انتصاب مدیران در سطوح مختلف آموزش و پرورش به اجرای بهتر کارها کمک می‌کند که در این راستا فراخوانی را در آبان ماه منتشر کردیم تا همه کسانی که خود را ذیصلاح در پست مدیریت می دانند اعلام کنند.

بطحایی ادامه داد : با توجه به این برنامه افرادی که شایستگی لازم را دارند در پست مدیریتی فعالیت خواهند کرد البتع این مساله به طور کامل نمود شایسته سالاری نیست اما به انتصاب هلی شفاف کمک می کند.

وی بیان کرد: طراحی سامانه خوداظهاری مدیریتی تا دی ماه تمام خواهد شد و پس از آن در سطوح مدیریتی بالاتر و ستادی امکان خود اظهاری فراهم شود.

وزیر آموزش و پرورش یه مسله صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره داشت و عنوان کرد: بعد از فراهم کردن زیر ساخت های حقوقی کار بنا داریم ۲نفر از اعضای صندوق مستقیما توسط اعضا انتخاب و به عنوان هیئت امنا درآیند همچنین بازرسی افتخاری خواهیم داشت.

وی افزود: فراخوانی در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان خواهیم داد تا شرایط افراد برای حضوردر صندوق ذخیره فرهنگیان مشخص شود.

بطحایی افزود: صندوق ذخیره با توجه به اتفاقات یکساله اخیر با چالش های مختلفی مواجه شده است. طی ۲ماه اخیر پنج جلسه هیئت امنا را داشتیم و با توجه به سیاست‌های وزراتخانه، تغییر ساختار مناسب برای شرکت‌های تابعه این صندوق خواهیم داشت تا سود دهی بیشتری داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: طی سال های ۷۴ تا ۹۵ نرخ سهم الشركه اعضا سالانه ۱۷/۹میانگین سوددهی داشته و در برخی شرکت‌ها علی رغم شرایط اقتصادی موجود شاهد افزایش ۴برابری ارزش دارایی ها هستیم.

وضعیت صندوق فرهنگیان باعث کاهش ارزش سهام شرکت‌های تابع

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۹۶ زمینه تخلفات به صفر نزدیک خواهد شد، افزود: تلاش می کنیم زمینه بروز مشکلات گذشته در صندوق ذخیره فرهنگیان از بین زود همچنین مبالغه هایی که در مورد وضعیت صندوق وجود داشته منجر به کاهش ارزش سهام شرکت‌های تابعه شده است.

بطحایی خطاب به نمایندگان و مسئولان کشور گفت: در اطلاع رسانی ها دقت لازم را داشته باشند چرا که برخی اطلاعات ناصحیح موجب سقوط ارزش سهام می شود.

مسئولیتِ سنگین، انگیزه برگزاری اردوها را کاهش داده است

وزیر آموزش و پرورش در مورد اردوی راهیان نور اظهار کرد: به دلیل بروز سختی ها انگیزه معلمان و مربیان برای برگزاری اردوها پایین آمده است مسئولیت برگزاری اردوها باعث می شود انگیزه پایین آید اما من و شما بعنوان معلم باید یاداوری کنیم که برگزاری اردوها بخشی از فرایند یاددهی یادگیری است.

وی ادامه داد: اردوی راهیان نور بخشی از این فرایند است و دانش آموزان ضمن آنکه ارزش ها را زنده نگه می دارند زندگی باهم و مدارا کردن را تمرین می‌کنند.

اگر دستگاه‌ها همکاری نکنند، اردوهای راهیان نور متوقف می‌شوند

وزیر آموزش و پرورش در مورد برگزاری اردوها بخصوص اردوی راهیان نور اظهار کرد: در این اردو آموزش و پرورش نمی‌تواند به تنهایی مسئولیت رابرعهده بگیرد و اگر بناباشد آموزش و پرورش به تنهایی اردوها را اداره کند و سایر دستگاه ها به سهم خود مشارکت نکنند آموزش و پرورش کار را زمین می گذارد.

وی افزود: حرف اول در مسئولیت ما حفظ تندرستی و سلامت بچه‌ها است بنابراین دراردوهای راهیان نور تمام تلاش کرده‌ایم که سامانه اردوها را ۲۴ ساعته کنترل کند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش ظرف مدت ۱۰ رور مرکز ۲۴ ساعته را راه اندازی کرده که تمام اردوهای دانش آموزی را کنترل کند البته در هر اردو هیچ اجباری برای حضور دانش آموزان نداریم.

وی ادامه داد: منابع تامین اعتبار در بسیج، سپاه و قسمتی هم آموزش و پرورش قبول کرده البته بخشی از کمک اولیا استفاده می شود.

نیاز به ۱میلیون و ۷۰۰ هزار نیرو در آموزش پرورش

بطحایی در خصوص تامین نیروی انسانی تصریح کرد:  در بحث نیروی انسانی در آموزش و پرورش صحبت از ۱میلیون و ۷۰۰ هزار نیرو داریم و دانشگاه فرهنگیان هم نقش اساسی دارد.

بطحایی افزود: طرح جدید که در مجلس در دست اجراست اگر به تصویب برسد موج خوبی در کیفیت اپ راه می اندازد کمیسیون اپ موشکافانه این موضوع را بررسی می‌کند.

وی بیان کرد: طرح اکنون مجلس نیروهای نهضت و حق التدریس را با مکانیسم پیش بینی شده به کار می‌گیریم در مناطق و رشته های مورد نیاز کار انجام می شود.

بطحایی اظهار کرد: نیروهای حق التدریس و نهضت با مکانیزمی که پیش بینی می شود، به کار گرفته خواهند شد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: پدیده نامبارک ترک تحصیل دانش آموزان در مناطق محروم را شاهد هستیم البته با تلاش های متعدد تعداد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه با این وجود در مناطق محروم بویژه در استان سیستان و بلوچستان شاهد ترک تحصیل دانش آموزان هستیم،افزود: آماری دقیق از بازماندگان نداریم اما به طور کلی نرخ تحت پوشش دانش آموز ابتدایی ۹۷درصد بود و آنچه اهمیت دارد رها کردن مدرسه بعد از یک الی ۲سال تحصیل بوده به خصوص در مناطقی که اشتغال کاذب وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: به طور حدودی ۳۴۰هزار نفر در متوسطه دوم، ۲۰۰هزار نفر در متوسطه اول و ۲۰۰هزار نفر در مقطع ابتدایی بازمانده از تحصیلی داریم.

افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان اتباع خارجی

بطحایی در مورد مساله پوشش تحصیلی دانش آموزان اتباع خارجی تصریح کرد: به اعتقاد ما آموزش و پرورش حق هر دانش آموز واجد شرایط است و در سال تحصیلی جاری در راستای تلاش های انجام شده پوشش تحصیلی اتباع خارجی افزایش یافته است.

وی بیان کرد: در برخی مواقع به دلایل فرهنگی مشکلاتی در روند آموزش وجود داشت که سعی در قانع کردن و تلطیف فضای فرهنگی داشتیم اما در مواقعی اولیای دانش آموزان اتباع خارجی حاضر نشدند تا دانش آموزان در کلاس های درس حاضر شوند به هر روی تلاش داریم تا پوشش تحصیلی افزایش یابد.

بانوان را در پست‌های مدیریتی آموزش و پرورش به کار می‌گیریم

بطحایی در مورد شرایط انتصاب خانم ها در تصدی پست‌های مدیریتی گفت: سیاست دولت این بوده است که استفاده بیشتر از نیروهای جوان در رده های مدیریتی داشته باشیم و آموزش و پرورش هم این مسئله را رعایت خواهد کرد اما در رده‌های مناطق و ستادی ماموریت هیجانی و شتابزده ندارد.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم از بانوان بیشتری در رده های مدیریتی مختلف استفاده شود به نحوی که ۲۰ درصد از رده‌های مدیریتی را از خانم ها داشته باشیم البته اکنون ۶۰ درصد نیروها خانم‌ها هستند و با توجه به اینکه در سالهای گذشته کادرسازی بانوان کمتر بوده، نیاز به زمان دارد.

مهمترین وظیفه بازرسان و مدیران برخورد جدی با اعمال تنبیه بدنی در مدارس  

وزیر آموزش و پرورش در مورد مساله تنبیه بدنی بیان کرد: متاسفانه شاهد هستیم در آموزش و پرورش  پاسخ قطعی برای تنبیه بدنی ندارد و بخشنامه علنی نداریم بنابراین باید شرایطی که منجر به تنبیه بدنی می شود تلطیف کنیم و در کنار آن باید نظارت‌ها تقویت شود همچنین از همکاران بازرسی و مدیران نظارت کنند تا مسئولان به هر دلیلی از  تنبیه بدنی و زبانی و حتی شخصیتی دانش آموزان بپرهیزند.

وی تاکید کرد: مدیران مدارس مسئول مستقیم این موضوع هستند زیرا به شخصیت دانش آموز آسیب می‌زند و این موضوع باید پیگیری می‌شود.

مبارزه با آسیب‌های اجتماعی فقط وظیفه آموزش و پرورش نیست

وزیر آموزش و پرورش در مورد مواجهه با آسیب های اجتماعی و راهکارهای موثر آن اظهار کرد: این مسئله تنها به عهده آموزش و پرورش نیست و باید فقط سهمی از خود را ایفا کند.

وی افزود: باید خانواده‌ها را به عنوان افرادی که وظیفه تربیت را بر عهده دارند با بخشی از آسیب‌های فضای مجازی آشنا کنیم اما این مسئله قطعا کافی نیست و بخش‌های دیگری نیز در این موضوع نقش دارند و همه سهم برای آموزش و پرورش نیست.

وزیر آموزش و پرورش از اعلام نتیجه تحقیق و تفحص خبر داد و اظهار کرد: تا ۲ هفته آینده گزارش تحقیق و تفحص مجلس ارائه می‌شود همچنین مسئله تاسیس بانک فرهنگیان هم هنوز پیشنهاد است که باید با نطرات کارشناسی اقدام به تاسیس کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص طرح خدمات آموزشی بیان کرد: این طرح به دلیل مصوبه مجلس صرفا در مناطقی که امکان تاسیس مدارس وجود نداشته باشد وجود دارد و با رعایت شرایطی موفق است زیرا باعث شده تا بازماندگان تحصیل کاهش پیدا کنند و ظرف یکی دوهفته آینده مبلغی برای معوقات آنها وازیر می شود.

بطحایی در مورد رسیدگی به وضع کتاب های درسی گفت: در برنامه درسی مهم ترین رکن تحول است و برنامه درسی فرایند طولانی دارد که در سند ملی برنامه درسی از آن تبعیت می کنیم و سال آینده پایه ۱۲ را در نظام آموزشی داریم تا برنامه درسی تکمیل می‌شود و در این مورد رئیس جمهور و مقام معظم رهبری هم تاکید بر کارافرینی داشته اند و برنامه درسی به موازات این اهداف تغییر می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش در مورد توجه به برنامه های کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان گفت: یکی از سازمان های مهم در فعالیت‌های فرهنگی پرورشی، کانون است که برنامه خوبی را از سال گذشته با عنوان کانون مدرسه آغاز کرده تا مدرسه رفاقت بیشتری با کانون پیدا کنند البته این طرح به طور آزمایشی بوده که امسال با قوت بیشتری ادامه می یابد.

انتهای پیام/

 

کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران موبایلی - پایین صفحه خبر
کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران موبایلی - پایین صفحه خبر
کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران موبایلی - پایین صفحه خبر
کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران موبایلی - پایین صفحه خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر