استقبال موگرینی و استولتنبرگ از ایجاد ساز و کار پسکو در اتحادیه اروپایی

اجرای برنامه سرمایه گذاری مشترک نظامی و گسترش این طرح، روز دوشنبه به شکل رسمی و با امضای ۲۳ کشور از ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپایی آغاز شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس،کشور‌های عضو اتحادیه اروپایی با ایجاد ساز و کار همکاری ساختارمند همیشگی یا پسکو (PESCO)، دوره‌ی تازه‌ای از همکاری‌های دفاعی را با هدف کمک به رویارویی و برخورد با چالش‌های امنیتی پیش روی اتحادیه آغاز کردند.

 اجرای برنامه سرمایه گذاری مشترک نظامی و گسترش این طرح، روز دوشنبه به شکل رسمی و با امضای ۲۳ کشور از ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپایی آغاز شد. این فرآیند همکاری ساختارمند همیشگی یا پسکو (PESCO) نام دارد. کشور‌های انگلیس که قرار است سال ۲۰۱۹ اتحادیه اروپایی را ترک کند و دانمارک که از همکاری دفاعی خارج شده در این فرآیند شرکت ندارند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در نشستی خبری اعلام کرد: «پس از یک سال و چند ماه کار مشترک، امروز ۲۳ کشور عضو این فرآیند را امضا و آمادگی خود را برای پیوستن به پسکو اعلام کردند. این نخستین بار است که آن بند از پیمان لسیبون اتحادیه اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین روزی تاریخی را پشت سر گذاشتیم. پس از یک سال و چند ماه کار سخت و مشترک، امروز تلاش‌های مشترک ما نتیجه داد. هم اکنون باید پایبندی به تعهدات مشترک را سرلوحه‌ی کارمان قرار بدهیم.»

موگرینی افزود: «این حقیقت که تاکنون چنین همکاری قدرتمندی در زمینه‌ی امنیتی و دفاعی در قالب اتحادیه اروپایی اتفاق نیافتاده است و نیز این حقیقت که چنین همکاری بین اتحادیه اروپایی و سازمان ناتو نداشته ایم خود سندی زنده برای این ادعاست که هر دو ساز و کار می‌توانند در کنار یکدیگر ادامه پیدا کنند.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم گفت: «امروز بسیاری از کشور‌های عضو اتحادیه اروپایی اعلام کردند قصد دارند به همکاری ساختارمند همیشگی یا پسکو بپیوندند. من به ایجاد ساختار دفاعی قدرتمندتری برای اروپا ایمان دارم؛ بنابراین از شکل گیری پسکو استقبال می‌کنم، زیرا باور دارم که چنین ساختاری می‌توان به تقویت بخش دفاعی در اروپا کمک کنند و چنین چیزی هم برای اروپا خوب است و هم برای ناتو. قدرتمندتر شدن بخش دفاعی در اروپا از این پتانسیل برخوردار است که به افزایش هزینه‌ی دفاعی کمک کند، توانمندی‌های تازه‌ای ایجاد کند و نیز تقسیم بار هزینه و کار بهبود یابد؛ لذا از این راه می‌توان ستون اروپایی را در داخل ناتو تقویت کرد.»

انتهای پیام/

ایجاد ساز و کار پسکو در اتحادیه اروپایی مرود استقبال این اتحادیه قرار گرفت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Switzerland
said
۱۴:۲۰ ۲۳ آبان ۱۳۹۶
اینم دو تا از دروغگوترین و ریاکار ترین سیاستمداران اروپا.
آخرین اخبار