محمد بن عبدالرحمن آل ثانی: کشور‌های عربی و ایران با گفتگو مشکلات را حل کنند

وزیر امور خارجه قطر با اعلام اینکه قطر و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس منافع مشترکی با ایران دارند؛ گفت درست نیست که تنش و رویارویی ادامه داشته باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره؛ وزیر امور خارجه قطر خواهان گفتگو میان کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس با ایران برای حل و فصل اختلافات شد.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی با اشاره به تنش‌های موجود میان تهران و ریاض خواهان حل و فصل اختلافات کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس با ایران از طریق گفتگو شد. وی در گفتگو با شبکه دولتی تی آری تی ترکیه که در قطر صورت گرفته است، اعلام کرد: باید بررسی این راه حل‌ها بدون دخالت در امور داخلی کشور‌ها باشد.

وی گفت: درباره تنشی که میان تهران و ریاض وجود دارد باید بگویم که منطقه به بحران جدیدی نیاز ندارد. بحران بی اساسی را در منطقه خلیج (فارس) ایجاد کردند. بحران‌های مستمری وجود دارد و ایجاد بحران جدید به معنای ضربه زدن به امنیت منطقه است. هر گونه تنش میان ایران و عربستان سعودی ممکن است بحران جدیدی را آغاز کند که در کوتاه و بلند مدت به منطقه ضربه می‌زند. ما در قطر از ابتدا موضع روشنی داشتیم و این موضع تغییر نکرده است مبنی بر این که باید مشکلات میان کشور‌های عرب خلیج (فارس) با ایران از طریق گفتگو و احترام متقابل، حاکمیت کشور‌ها و عدم دخالت در امور داخلی کشور‌ها حل شود و این سیاست موضع اصولی قطر است و این سیاست ادامه خواهد یافت. ما همسایه ایران هستیم و هزاران مایل با این کشور فاصله نداریم.

وزیر امور خارجه قطر افزود قطر و دیگر کشور‌های عربی خلیج (فارس) منافع مشترکی با ایران دارند. درست نیست که تنش و رویارویی ادامه داشته باشد. نگرانی‌هایی وجود دارد که باعث نگرانی کشور‌های عربی خلیج (فارس) شده است و اگر ایران هم نگرانی‌هایی از کشور‌های عرب خلیج (فارس) داشته باشد، می‌توان این موضوعات را در گفتگو‌ها بررسی کرد و نباید به این موضوعات در رسانه‌ها پرداخته شود.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در ادامه اظهاراتش خواهان موضع بی طرفانه کشور‌های عرب خلیج فارس در مسئله لبنان شد و گفت: ما موضوع لبنان را مسئله بسیار حساسی می‌دانیم و باید تعامل با این کشور به دور از درگیری‌ها میان کشور‌های مختلف باشد و باید همه طرف‌ها از دخالت در امور داخلی یکدیگر خودداری کنند. باید تلاش کرد تا ثبات در سریعترین زمان ممکن به لبنان بازگردد. بحران سازی بدون حل بحران‌های دیگر به دور از منطق است. در حال حاضر تنش‌هایی در منطقه وجود دارد و نمی‌توانیم تحمل کنیم که بحران دیگری در لبنان ایجاد شود چرا که لبنان کشور حساسی است و ترکیبات قومی خود را دارد و باید تلاش کنیم به گفتگو بازگردیم و از دخالت در امور داخلی لبنان خودداری کنیم.

انتهای پیام/

گفتگوی وزیر امور خارجه قطر با تی آری تی ترکیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار