بهترین راه حفظ هنر تعزیه خوانی، آموزش آن به نسل نوجوان است

بهترین راه حفظ و اشاعه هنر تعزیه آن است که بستر آموزشی آن از سنین نوجوانی فراهم شود .

بهترین راه حفظ هنر تعزیه خوانی، آموزش آن به نسل نوجوان استبه گزارشحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای اخلاق، رجبعلی خسروآبادی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران که در آیین اختتامیه سومین دوره سوگواره عاشورایی ویژه تعزیه پسران دوشنبه 22 آبان ماه در فرهنگسرای اخلاق سخن می گفت افزود: خرسندم که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شرایطی را فراهم کرده که نوجوانان بصورت عملی و آکادمیک، آموزش صحیح تعزیه خوانی را می آموزند تا این جریان آئینی همواره نقش خود را در جامعه اسلامی بازیابد.


وی تصریح کرد: هرچند که شاید موارد و بخشهایی از تعزیه با اسناد تاریخی مطابقت نداشته باشد اما همینکه جو و فضای جامعه با فلسفه عاشورا مأنوس می شود کفایت می کند.


خسروآبادی ادامه داد: اینکه سه رنگ موجود در لباسهای شبیه خوانی با علم رنگ شناسی بین الملل مطابقت دارد نشان از آن دارد که شبیه خوانی مورد عنایت بوده است اینکه رنگ سبز تداعی آزادی و هدایت، رنگ قرمز خطر و سقوط و رنگ زرد رنگ احتیاط است در تعزیه قابل تسری است به طوری که حر به سمت «امام» می رود و سبز می شود جلوه گر هدایت و اینکه “ابن سعد” به سمت اشقیاء می رود و قرمزپوش می شود نشانه « سقوط » است، اینگونه نیست که تعزیه به راحتی و بدون شناخت و فلسفه هدایت گری به ما ارث رسیده باشد.


اجرای آموزش آکادمیک تعزیه و ردیف های موسیقیایی برای نوجوانان تعزیه خوان


در ادامه ملوک سیدآبادی رییس فرهنگسرای اخلاق و دبیر اجرایی سومین دوره سوگواره عاشورایی در گزارشی از روند برگزاری سوگواره، به مشارکت ادارات آموزش و پرورش 6 منطقه پایتخت (مناطق 8،11،14،15،18،20) اشاره کرد و افزود : دانش آموزان 5 مدرسه هر منطقه براساس استعدادسنجی و تایید کارشناسان تعزیه انتخاب شدند و پس از طی دوره آموزشی توسط کارشناسان هنر تعزیه، آموزش های لازم را در رشته های مخالف خوانی و شهادت خوانی فرا گرفتند.


وی افزود : در آخرین جلسه آموزش در 30 مدرسه، 30 مجلس تعزیه شهادت علی اکبر (ع) برای همه دانش آموزان همان مدارس در ماه صفر اجرا شد و گروه های تعزیه تشکیل شده از نظر شاخصه های کلام، آداب مجلس، موسیقی و هماهنگی گروه به رقابت پرداختند که 6 مدرسه از 6 منطقه تهران و 5 نقش شبیه خوان نوجوان در سطح مناطق انتخاب شدند.

مدیر فرهنگی هنری منطقه 14، آموزش ردیف های موسیقی و آواز برای نوجوانان تعزیه خوان و آموزش مفاهیم و آموزه های اخلاقی فلسفه قیام عاشورا و نهضت حسینی را از دیگر اقدامات دبیرخانه سوگواره برای گروه های تعزیه نوجوانان عنوان کرد.

وی یادآور شد: در راستای برنامه های تعزیه خوانی نوجوانان ، سلسله دوره های « الفبای شبیه خوانی»همراه با برگزاری کلاس های تقویتی برای جلوگیری از افت تحصیلی احتمالی دانش آموزان برگزار می شود.

شبیه خوانی ، هنرمند ساز آیینی است


کریم اکبری مبارکه بازیگر نقش «ابن ملجم» در سریال فاخر «امام علی (ع)» ، در سخنان کوتاهی گفت : شما نوجوانان که امروز در سنین نوجوانی فراگیری تعزیه را مد نظر قرار داده اید قطعاً در آینده از هنرمندان ولایی این سرزمین خواهید بود. هنر شبیه خوانی، هنرمند ساز آیینی است.

در ادامه این مراسم مجید خسروآبادی رییس هیئت داوران و دبیر کانون کهربای تعزیه فرهنگسرای اخلاق ضمن قرائت بیانیه هیأت داوران، گفت : مقوله ای که امروزه در جامعه فقدانش، احساس می شود نبود “مرکز تخصصی تعزیه” در تهران است که در طی این سوگواره همواره تلاش شد که انگیزه و اشتیاقی که در بین دانش آموزان قابل رویت است از سنین کودکی اقدامات موثری برداشته شود.

در خلال این برنامه ،دو نماهنگ با موضوع فرآیند آموزشی و داوری سوگواره به نمایش درآمد و در پایان مراسم گروه های تعزیه دانش آموزی مناطق8،11،14،15،18،20، نقش های شبیه خوان برتر سوگواره به همراه مدیران مدارس گروه های برگزیده، لوح تقدیر و تندیس و جوایز خود را از سوی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، شهرام کرمی مدیر هنرهای نمایشی و محمدحسین صداقت فرد مدیر آفرینش،پایش و راهبری اجرا سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، قائم مقام سازمان مشارکتهای شهرداری تهران و ملوک سیدآبادی رییس فرهنگسرای اخلاق و دبیر اجرایی سوگواره عاشورایی دریافت کردند.

انتهای پیام/

آیین اختتامیه سومین دوره سوگواره عاشورایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.