تولید روزانه گاز از پارس جنوبی به بیش از ۵۷۰ میلیون مترمکعب می‌رسد

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس گفت: بر اساس برنامه، میزان تولید روزانه گاز پارس جنوبی تا پایان امسال به ۵۷۰ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب می‌رسد.

تولید روزانه گاز از پارس جنوبی به بیش از ۵۷۰ میلیون مترمکعب می‌رسدبه گزارش خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان  از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس به نقل از یحیی رشیدی افزود: این میزان تولید با توجه به پیش بینی‌ها در بخش عملیات تولید و پشتیبانی هوایی و دریایی محقق خواهد شد.

وی با اشاره به تولید ۸۵،۴۰ میلیارد مترمکعب گاز ترش غنی در نیمه نخست امسال از میدان پارس جنوبی یادآور شد: تولید تجمعی گاز از میدان پارس جنوبی سال گذشته به ۱۵۵،۲۳ میلیارد متر مکعب رسید.

رشیدی ادامه داد: با افزوده شدن هشت فاز جدید گازی به طرح‌های اولیه پارس جنوبی در دولت یازدهم، تولید گاز ایران از این میدان به ۶۴ درصد رسیده که از این میزان، ۵۳ درصد مربوط به بهره برداری از سکو‌های جدید در دولت یازدهم است.

وی به بهره برداری از ۱۴ سکوی گازی (فاز‌های ۱۲، ۱۵ و ۱۶، ۱۷ و ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱) در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: مجموع گاز ترش غنی تولید شده از این سکو‌ها تاکنون ۱۳۵،۶۰ میلیارد متر مکعب بوده است.

رشیدی اضافه کرد: بر اساس برنامه مصوب، توان افزایش تولید فاز‌های جدید در زمستان امسال، ۲۷۲،۹ میلیون متر مکعب در روز خواهد بود.

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه تاکنون ۲۵ سکوی گازی درپارس جنوبی به بهره برداری رسیده است، افزود: با توجه به پایان عملیات تعمیرات اساسی، این سکو‌ها تا پیش از زمستان به آمادگی تولید با ظرفیت کامل می‌رسند.

رشیدی، تولید ایمن و پایدار گاز از پارس جنوبی و ایجاد ظرفیت‌های جدید توسعه را اولویت اصلی شرکت نفت و گاز پارس عنوان کرد و گفت: تولید تجمعی گاز پارس جنوبی از آغاز بهره برداری از این میدان تا پایان شهریور ماه امسال ۱۱۴۷ میلیارد متر مکعب است.

وی با اشاره به تکمیل طرح‌های درحال توسعه پارس جنوبی در مدت ۲ سال آینده گفت: بر همین اساس و با افزایش تولید از میدان پارس جنوبی، میزان تولید تجمعی گاز کشور از این میدان در سال‌های آینده بطور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

رشیدی اظهار کرد: با اتمام توسعه بخش فراساحل فاز‌های پارس جنوبی، سهم شرکت نفت و گاز پارس از تولید گاز کشور به ۷۵ درصد خواهد رسد.

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس با تاکید بر تقویت توان نیروی انسانی شاغل در بخش مدیریت عملیات و تولید این شرکت، وجود نیروی انسانی متخصص را رکن اصلی پیشبرد اولویت‌ها و تحقق برنامه‌های راهبردی عنوان کرد.

وی افزود: مدیریت منابع انسانی بر اساس اصول بنیادی این شرکت در حوزه‌های تولید و توسعه، از سال‌های گذشته به جذب نیرو‌های متخصص اقدام کرده و با برگزاری دوره‌های آموزشی و حرفه ای، سطوح تخصص کارکنان را در حین خدمت ارتقا داده است.

وی کیفیت، سرعت و دقت فعالیت‌های نظارتی و اجرایی در بخش فراساحل را مطلوب ارزیابی و اظهار کرد: با توجه به رفع محدودیت‌ها و توسعه فضای بین المللی در عرصه صنعت نفت و گاز، ضمن افزایش علاقه مندی شرکت‌های خارجی برای همکاری در طرح‌های پارس جنوبی، کیفیت و سرعت فعالیت ها، نصب تجهیزات و قطعات یدکی افزایش یافته که این امر اثر مطلوب و مستقیمی بر افزایش و استمرار تولید داشته است.

میدان عظیم پارس جنوبی شامل ١٣ پالایشگاه بزرگ گازی و ٤٠ سکوی تولیدی است که از این شمار تاکنون ١٠ پالایشگاه در بخش خشکی و ٢٥ سکو در دریا تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

در مجموع، کار ساخت سه پالایشگاه دیگر در دست اجراست و از ١٥ سکوی فاز‌هایی که باید تکمیل و آماده راه اندازی شوند، هم اکنون ١٢ سکو در کارخانه شرکت‌های سازنده در دست ساخت است و ۲ سکو نیز از طرح توسعه فاز ١١ در مدت ٢ سال آینده و پس از نهایی شدن قرار داد توسعه این طرح ساخته خواهد شد.

از سال ۱۳۷۴ عملیات اجرایی طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در شهرستان‌های عسلویه و کنگان استان بوشهر آغاز شده و تاکنون از مجموع ۲۴ فاز توسعه‌ای میدان گازی پارس جنوبی ۱۸ فاز به بهره برداری رسیده و ۶ فاز دیگر در دست اجراست که تا پایان سال ۱۳۹۷ باید همه این طرح‌ها به بهره برداری برسد.

اکنون از ۱۸ فاز در بهره برداری میدان گازی پارس جنوبی روزانه ۵۴۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌شود.

شرکت نفت و گاز پارس مسئولیت اجرا و تکمیل فاز‌های طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی (احداث پالایشگاهها، سکو‌های دریایی، حفرچاه ها، احداث خطوط لوله و دیگر تاسیسات جانبی) در دریا و خشکی را برعهده دارد.

انتهای پیام/ف

تولید روزانه بیش از ۵۷۰ میلیون مترمکعب گاز در پارس جنوبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.