ولایتی در نشست خبری:

اظهارات حریری القائات سعودی‌هاست/ عربستان در تمامی سناریوهایش شکست خورده است

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: اظهارات حریری درباره دیدارش با بنده القائات سعودی هاست.

اظهارات حریری دروغ و القائات سعودی‌هاست/ عربستان در تمامی سناریوهایش شکست خورده استبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛علی اکبر ولایتی دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز برگزار شد، به تشریح چگونگی برگزاری اجلاس جهانی محبان اهل بیت و مسئله تکفیری ها پرداخت و اظهار کرد:اجلاس محبان اهل بیت و مسئله تکفیری‌ها یکم و دوم آذرماه در تهران برگزار می‌شود. بیش از 500 نفر از علمای سنی، شیعه و فرق مختلف از 94 کشور جهان به این اجلاس دعوت شده‌اند.

*** "اجلاس محبان اهل بیت و مسئله تکفیری‌ها" در نوع خود بی‌نظیر است

وی با اشاره به دعوت 200 نفر از فرهیختگان و علمای داخل کشور  برای حضور در این اجلاس، ادامه داد: این اجلاس به دلیل گستردگی در تاریخ اسلام بی‌نظیر است و در آن کمیته‌های مختلفی تشکیل می‌شود.

** داروی درمان تفرقه وحدت است

ولایتی تأکید کرد: دشمنان اسلام از آمریکایی‌ها گرفته تا صهیونیست‌ها و مرتجعان منطقه در ایجاد تفرقه میان مسلمانان متحدند و همه آثار سوئی که امروز ایجاد شده به دلیل تفرقه‌انگیزی است.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان اینکه داروی درمان تفرقه، وحدت و اکسیر آن محبت اهل بیت است، گفت: کلینتون در کتابش می‌نویسد که ما آمریکایی‌ها، داعش را به وجود آوردیم؛ اهداف آمریکا از به وجود آوردن داعش ایجاد تفرقه و ترسیم چهره غیرواقعی و خشن از اسلام است.

*** ناگفته‌هایی از دیدار ولایتی با سعدالحریر

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره دیدار ولایتی با سعدالحریری و اینکه او ایران را متهم به دخالت در کشورهای عربی کرده است، گفت: نکته‌ای که آقای حریری اعلام کرده احتمالا از القائات سعودی‌ها بوده است.

وی ادامه داد: اینکه آقای حریری اعلام کرده که در آن دیدار به بنده گفته ایران در امور داخلی لبنان دخالت نکند، صحت ندارد و او اصلا چنین حرفی را نزد.

ولایتی ادامه داد: مذاکرات ما تند، شدید و خشن نبود و آنچه در مورد این ملاقات گفته شد، دروغ بود و مشخص است که القائات سعودی‌ها یا دیگرانی است که مایل نیستند لبنان را در آرامش و دوستی استراتژیک دولت ملت ببینند.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی تصریح کرد: غیر از بنده و آقای حریری دو نفر از طرف آنان و سفیر ما در لبنان هم حضور داشتند، ما وی را هیچ تهدیدی نکردیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در این دیدار درباره مسائل جاری منطقه بحث کردیم، اضافه کرد: آقای حریری می‌خواست به نوعی میان جمهوری اسلامی و عربستان وساطت کند، بنده گفتم ما هیچ مشکلی با مذاکره نداریم و از آن استقبال می‌کنیم.

وی گفت: نکته‌ای را به حریری متذکر شدم چرا که وی واسطه بود و می‌خواست مطالب را به عربستان منتقل کند؛ گفتم عربستان نزدیک به 3 سال است که شبانه‌روز مردم بیگناه یمن را بمباران می‌کند و غذا و دارو به مردم این کشور نمی‌رسد و 700 هزار نفر از آنان هم وبا گرفته‌اند.

ولایتی ادامه داد: به حریری گفتم این مطالب را به سعودی‌ها بگوید که به لحاظ انسانی، این مشکلات را برای مردم یمن به وجود نیاورند.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی ادامه داد: حریری به درستی اشاره کرد که بنده او را تهدید نکردم و دلیلی هم نداشت که تهدید کنیم، چرا که مذاکره میان مسئولان دو کشوری بود که باهم روابط استراتژیک دارند.

*** از اتحاد میان 14 و 8 مارس استقبال می‌کنیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه از اتحاد میان 14 و 8 مارس استقبال می‌کنیم، اظهار کرد: امروز لبنان به دلیل درک و شعور بالای مردمش و مقاومت اسلامی یکی از امن‌ترین کشورهاست.

وی تأکید کرد: اگر مقاومت اسلامی نبود آن زمان معلوم می‌شد که اسرائیل چه بلایی بر سر مردم این کشور همچون سال 1982 می‌آورد.

ولایتی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی و لبنان دو کشور برادر و دارای روابط استراتژیک هستند، تصریح کرد: امیدواریم همه چیز صلح‌آمیز پیش برود و آقای حریری هم به سر کار خود برگردد، اگر قوانین داخلی لبنان اجازه می‌دهد که بعد از تحولات دو هفته اخیر وی به سرکارش برگردد. البته این موضوع به ما ربطی ندارد و مردم لبنان باید در این مورد تصمیم بگیرند.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در پاسخ به سوالی درباره دستاوردهای سفر ولایتی به لبنان و سوریه، گفت: هدف اولیه سفر بنده شرکت در اجلاس علمای مقاومت بود. بعد از شرکت در این اجلاس با مسئولان لبنان دیدار و گفتگو کردم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: حدود 700 نفر از علمای سنی و شیعه گردهم آمدند تا در جهت تقویت مقاومت در برابر صهیونیست‌ها و حامیانشان در منطقه فعالیت کنند، این دستاورد بزرگی است.

ولایتی تأکید کرد: آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها دنبال این هستند که موضوع فلسطین مختومه و به فراموشی سپرده شود و یکی از اهداف تشکیل گروه‌های تکفیری و داعش این است که مسلمانان به جای نجات فلسطین، به خودشان بپردازند.

*** تأسیس شعب دانشگاه آزاد اسلامی در سوریه

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی به تأسیس شعبه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سوریه و لبنان اشاره کرد و گفت: در لبنان واحدی از دانشگاه آزاد تأسیس شده است، اما کامل نیست و امیدواریم دانشگاه جامعی در لبنان ایجاد کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به دیدارش با بشار اسد اشاره و اضافه کرد: در دیدار با رئیس جمهور سوریه در مورد تأسیس شعبه دانشگاه آزاد بحث و رایزنی کردیم و بشار اسد تأکید کرد تا این شعبه کامل و جامع باشد.

*** عربستان در تمامی سناریوهایش شکست خورده است

ولایتی در پاسخ به سوالی درباره سناریوهای سعودی‌ها برای منطقه افزود: عربستان در هرجایی که دخالت کرده، شکست خورده است. در عراق دخالت‌های زیادی کرد و سفیرش را اخراج کردند.

وی ادامه داد: عربستان می‌خواست عراق و سوریه تجزیه شوند، اما این هدفش عملی نشد. در لبنان قصد دخالت داشت اما نتوانست و 8 و 14 مارس متحد شدند.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: عربستان قصد دارد در لبنان آشوبی ایجاد کند، که حکمت مناسبی سیدحسن نصرالله و میشل عون به کار بردند و حتی رئیس جمهور لبنان گفت که سعد حریری تحت فشار چنین اقداماتی را انجام داده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: عربستان گمان می‌کرد که لبنان با اینگونه اقدامات متشنج می‌شود و در این فضا آنان می‌توانند اهداف شیطانی‌شان را دنبال کنند اما با بلوغ فکری که مردم لبنان دارند، عربستان شکست خورد.

ولایتی در پاسخ به سوالی درباره اینکه ترامپ ملت ایران را تروریست خوانده است، گفت: رئیس جمهور جدید آمریکا حرف بی‌حساب زیاد می‌زند و کسی هم از او توقع ندارد که کلمات عاقلانه استفاده کند و هم‌مسلک‌های وی در اروپا و آمریکا دائما مورد انتقادش قرار می‌دهند.

*** منشأ تروریسم جهانی آمریکا است

وی با تأکید بر اینکه منشأ تروریسم جهانی آمریکا است، ادامه داد: ترامپ در مناظره‌های انتخاباتی به کلینتون گفت، شما داعش را ایجاد کرده‌اید و کلینتون هم انکار نکرد؛ یعنی خودشان یکدیگر را رسوا کردند.

*** اجلاس "محبان اهل بیت و مسئله تکفیری‌ها" غیر دولتی است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در اجلاس محبان اهل بیت و مسئله تکفیری‌ها شاهد حضور دولت‌ها خواهیم بود، گفت: این کنفرانس غیردولتی و به صورت NGO است و دولت‌ها در آن عضویتی ندارند و خارج از نظام معمولی میان دولت‌هاست.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی افزود: امیدواریم با مشورتی که میان علما و فرهیختگان جهان اسلام صورت می‌گیرد این اجلاس فقط توصیه‌ نباشد بلکه راه‌حلی عملی برای پرهیز مسلمانان از تفرقه ارائه شود.

ولایتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نقشه راهی برای حل مشکلات و بحران‌های منطقه و موضوع تکفیری‌ها در این اجلاس پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: این اجلاس با محوریت فکری میان نخبگان برگزار می‌شود و اگر قرار باشد نقشه راه و اهداف برای آینده مشخص شود در وهله اول باید روی آنها بحث صورت گیرد.

وی ادامه داد: ما در ایران بحث‌هایی در این مورد داشته‌ایم و مطمئنا در کشورهای دیگر این‌چنین بوده است. این اجلاس NGO بین‌المللی اسلامی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مسلمانان در برخی کشورها در اقلیت هستند که به آنان هم در این اجلاس توجه شده است، ادامه داد: ما در این اجلاس سعی می‌کنیم مشترکاتمان را تقویت و موارد اختلاف‌ را کم کنیم، چرا که تبادل فکری، می‌تواند مقدمات وحدت فکری را ایجاد کند و آنگاه وحدت میان مسلمانان قابل دسترس‌تر خواهد بود.

ولایتی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا عملیات مشترکی بین ایران، عراق، سوریه و ترکیه در مورد رقه انجام می‌شود، گفت: روابط ایران، ترکیه، سوریه و عراق رابطه همسایگان و برادران است و حضور آمریکایی‌ها در منطقه غیرقانونی است و روزی آنها را بیرون می‌کنیم.

*** آمریکا بیخود کرده در رقه پایگاه نظامی زده است

وی با بیان اینکه شهر رقه متعلق به سوریه است، افزود: ترکیه و عراق هم در مورد رقه همین نظر را دارند، آمریکایی‌ها بیخود کرده‌اند که در رقه پایگاه نظامی زده‌اند. براساس خبرهایی که داریم آمریکایی‌ها در آن منطقه 12 پایگاه نظامی ایجاد کرده‌اند و باید بار و بنه‌شان را جمع کنند و به کشورشان بازگردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مردم کرد سوریه خواهان تجزیه‌طلبی نیستند و کشورهای مختلف هرکدام هویت ملی واحدی دارند. ما مخالف هرگونه تجزیه در هر کشوری هستیم.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی تأکید کرد: آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد جنگ دائمی میان قومیت‌ها هستند، در حالیکه قومیت‌ها تاریخ و مشترکات زیادی دارند و مردم منطقه قرن‌ها در کنار یکدیگر زندگی‌ کرده‌اند.

ولایتی بیان کرد: آمریکا باید رقه را ترک کنند و یا اینکه با زور بیرونشان می‌کنیم و در آینده نه چندان دور این اتفاق می‌افتد.

*** آمریکا پشت کودتای اخیر ترکیه بود

وی با بیان اینکه می‌دانیم آمریکایی‌ها دشمن مردم ترکیه هستند، گفت: آمریکا پشت کودتای اخیر ترکیه بود، در حالیکه ایران از دولت قانونی ترکیه حمایت کرد. البته ممکن است میان کشورها اختلافاتی هم وجود داشته باشد که مهم نیست، چرا که میان برادران است. با اتحاد مشترک می‌توانیم بر دشمنان پیروز شویم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره اینکه عربستان اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرده است، گفت: عربستان چه کاره است که به ایران اتهام بزند و از طرف جهان عرب صحبت کند؟ چه کسی عربستان را وکیل جهان عرب کرده است؟

*** حکومت عربستان به زور به مردم این کشور تحمیل شده است

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی ادامه داد: عربستان حکومتی است که به زور به مردم خودش تحمیل شده است و اگر در عربستان رأی‌گیری شود معلوم نیست که همین حاکمان فعلی رأی بیاورند.

ولایتی افزود: عربستان هیچ نیابتی از کشورهای عربی ندارد که خودش را مدافع جهان عرب معرفی کند؛ این چه وکیلی است که شبانه‌روز مردم بیگناه یمن را بمباران می‌کند؟

وی بیان کرد: در نتیجه عملکرد عربستان در یمن هزاران کودک از گرسنگی کشته شده‌اند، عربستان در سوریه دخالت‌های زیادی کرده است و خودش ادعا می‌کند که از طرف کشورهای عربی وکالت دارد، اما این دروغی بزرگ است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: حضور جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه به درخواست دولت‌های قانونی این کشورها بوده است، بارها هم نخست‌وزیر عراق اعلام کرده که حضور ایران در کشورش برای مشورت دادن و با دعوت خودشان است.

*** مذاکره ما با عربستان به معنای تأئید ظلم‌های حکومت سعودی نیست

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در پاسخ به سوالی درباره انجام مذاکره بین ایران و عربستان گفت: ما هیچ مشکلی برای مذاکره نداریم اما مذاکره کردن به معنای تأئید ظلم‌های حکومت سعودی در چند کشور عربی و غیرعربی نیست.

ولایتی ادامه داد: مذاکره ما تأئید حمایت عربستان از تروریست‌های وهابی و تکفیری نیست؛ ما که از مذاکره پرهیز نداریم همانگونه که در مورد حج مذاکره کردیم.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی حجت و دلیل قوی دارد، بنابراین ابایی از مذاکره کردن ندارد. ما دنبال این هستیم که همه با حسن همجواری زندگی کنیم و از اتحاد میان کشورهای اسلامی استقبال می‌کنیم، اما مخالف هر اقدام خلاف شرع هستیم.

*** قره‌باغ راه‌حل نظامی ندارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره اجلاس اخیر میان ایران، روسیه و آذربایجان و اینکه اتفاقات جدیدی در مورد مناقشه قره‌باغ خواهد افتاد، گفت:  امیدواریم هرچه زودتر مسئله قره‌باغ حل شود، این مسئله راه‌حل نظامی ندارد، بلکه راه‌حلش سیاسی است و ما از حل این موضوع که مشکل منطقه است استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: از هر نوع همکاری منطقه‌ای استقبال می‌کنیم. روسیه همسایه ما در دریای خزر است و با مردم آذربایجان هم مشترکات زیادی از جمله فرهنگ، تاریخ و دین مشترک داریم.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی ادامه داد: جلسات مشترک با آذربایجان و روسیه بسیار مفید است و هرچه تعداد کشورها در مذاکرات چندجانبه افزایش یابد، نتایج تأثیرگذاری دارد.

ولایتی با بیان اینکه ما از هر اجلاس مشترکی با کشورهای همسایه استقبال می‌کنیم، اظهار کرد: هرچه مذاکرات چهره به چهره میان مسئولان ملت‌ها افزایش یابد، مسلما اختلافات هم کمتر و اتحاد محکم‌تر می‌شود.

وی به دیدار رئیس جمهور روسیه با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در این دیدار مطرح شد که بحث دلار از مبادلات حذف شود تا گیر حصارهای اقتصادی آمریکایی‌ها نباشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آمریکایی‌ها با کمک یکی از کشورهای نفتی منطقه طلا را از مبادلات حذف و دلار را جایگزین آن کردند و به نوعی ملت‌ها گرفتار شدند.

 

انتهای پیام/

 

صحبت های ولایتی درباره اظهارات حریری

صحبت های ولایتی در نشست خبری اجلاس جهانی محبان اهل بیت 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۳ آبان ۱۳۹۶
درود بر ولایتی
United States of America
ناشناس
۲۱:۰۸ ۲۳ آبان ۱۳۹۶
الحمدالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۲۳ آبان ۱۳۹۶
مرگبر ال سعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۳ آبان ۱۳۹۶
مرگ بر اسرائیل
آخرین اخبار